|
کدخبر: 137039

بورس تا کی صعود می کند؟

روزهای اصلاح بازار گویا به پایان رسیده است و سهامداران بعد از حدود سه ماه صبر، حالا روزهای سبز بازار را شاهد هستند. شاخص کل تا کجا می خواهد به روند صعودی خود ادامه دهد؟

بورس بورس تا کی صعود می کند؟

بازار این روزها معاملات خوبی را دارد تجربه می کند از افزایش ارزش معاملات گرفته تا پس گرفتن اوج های قبلی در نمودار شاخص کل. امروز مورخه ۳ آذر ۱۳۹۹ بازار ابتدا با فشار عرضه مواجه شد ولی خیلی زود تقاضای موجود در بازار بر آن غلبه کرد و توانست معاملات خوبی را در محدوده مثبت شکل دهد. اگر چه ارزش معاملات ۱۵ همت (هزار میلیارد تومان) امروز نسبت به روز گذشته اندکی کاهش داشت اما قرار گرفتن آن بالای محدوده ۱۰ همت (هزار میلیارد تومان)  به حفظ روند صعودی شاخص کل کمک خواهد کرد.

شاخص کل تا کجا صعودی است؟

همانطور که ملاحظه می شود شاخص کل در یک بازه ۳ ماهه از ۲۰ مرداد تا ۲۰ آبان درون یک کانال نزولی در اصلاح بوده است. فرم کلی اصلاح به صورت یک زیگزاگ منظم WXY بوده است که در تصویر نشان داده شده است. شکل اصولی کانال نزولی با دو نقطه تماس در سقف و یک نقطه تماس در کف تعریف می شود. اگر این قاعده را برای رسم کانال نزولی در اصلاح شاخص کل در نظر داشته باشیم متوجه خواهیم شد که قیمت از کانال نزولی خارج شده است و این اولین نشانه جدی مبنی بر اتمام اصلاح حداقل از بعد قیمتی است.

شاخص کل بعد از انتخابات آمریکا اندکی افت کرد اما اندیکاتور RSI افت چندانی نکرد و همین موضوع سبب ایجاد یک واگرایی مثبت در میان نمودار قیمت و اندیکاتور RSI شد که در ادامه باعث تقویت سمت خرید و برگشت نسبی بازار شد.

شاخص کل از زمان برگشت خود از محدوده ۱.۲ میلیون واحد تا به امروز در حدود ۱۵ درصد رشد کرده است و اخیرا با شکست سقف کانال نزولی طبق انتظاری که می رفت در دو روز گذشته با فشار فروش مواجه شد اما بعد از اندکی استراحت در همین محدوده ها می تواند به اهداف بالاتری در ۱.۵ میلیون واحد و بعد از آن در ۱.۶ میلیون واحد برسد.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر