|
کدخبر: 136558

جزئیات عرضه داراسوم در بورس از زبان دژپسند

وزیر امور اقتصادی و دارایی از توبیخ، جریمه و سلب صلاحیت مدیران متخلف شرکت های بورسی خبر داد و گفت: ادامه سهام دولت در سه بانک تجارت، ملت و صادرات با عنوان دارا سوم در آینده نزیک عرضه خواهد شد.

بورس جزئیات عرضه داراسوم در بورس از زبان دژپسند

فرهاد دژپسند با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اثرات سوء اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا افزود: جامعه پزشکی و پرستاری، حدود ۹ ماه مشغول مراقبت از سلامت مبتلایان این بیماری هستند، کارکنان گمرک، بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند و بسیاری از این عزیزان را از دست دادیم.

وی با اشاره به لزوم رعایت محدودیت‌های ویژه کرونایی، ادامه داد: باید هر چه در توان داریم تلاش کنیم تا زنجیره تکثیر این ویروس را قطع کنیم.

 دژپسند همچنین به اهمیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ که این سیاست‌ها ابلاغ شد هر قدر زمان می‌گذرد بیشتر به کارساز بودن این سیاست‌ها پی می‌بریم.

او افزود: این سیاست‌ها دامنه کاملی را پوشش می‌دهند و رویکرد‌هایی که در آن وجود دارد از جمله مردم بنیان شدن، عدالت بنیانی، دانش بنیانی، برون گرایی و درون زایی، منظومه کاملی را شکل می‌دهند.

دژپسند با اشاره به اینکه همه بند‌های سیاست‌های اقتصادی مقاومتی اجراء شده است، اضافه کرد: در شرایطی که در مصاف با جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم آن بنیان‌ها به گونه‌ای باید شکل پیدا کند که آسیب پذیری، کم شود و تاب آوری افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی و کرونا هستیم، گفت: کرونا به شدت دنیا را از نظر اقتصادی، متاثر کرده است، اما خوشبختانه توانستیم مانع از تحقق اهداف دشمنان شویم.

دژپسند ادامه داد: دو سال پیش در ۱۳ آبان سال ۱۳۹۷، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد می‌خواهد در مدت سه ماه، نظام ایران را تغییر دهد، اما ۲۴ ماه از این اعلام گذشته و اتفاقی نیفتاده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با این جنگ تحمیلی اقتصادی، مشکلاتی بر مردم تحمیل شد و تک تک آحاد جامعه ایران با این مشکلات، دست و پنجه نرم کردند، واردات دارو با مشکلاتی مواجه شد و سختی را بر مردم تحمیل کرد، اما به علت تلفیق مردم بنیانی و دانش بنیانی، دشمن نتوانست به اهداف خود برسد.

وی افزود:اسفند پارسال به واردات ماسک و دیگر تجهیزات مبارزه با کرونا نیاز داشتیم، اما این نیاز برطرف شده است و می‌توانیم صادرات کنیم.

دژپسند اضافه کرد: در ۷ ماه پارسال، ۲۷ هزار میلیارد تومان از منابع تنخواه استفاده کرده بودیم، اما این رقم در مدت مشابه امسال به علت افزایش تاب آوری و مردم بنیانی با کاهش ۱۵ هزار میلیارد تومانی به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بسیاری از مودی‌های مالیاتی، احساس مسئولیت کردند بنابراین مالیات به خوبی محقق شد و هفت دوازدهم امسال صد در صد محقق شد.

درآمد ۱۱۷ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اوراق در ۷ ماهه امسال

دژپسند با بیان اینکه با اصلاح روش‌هایی توانستیم هزینه‌ها را کنترل کنیم، گفت: روش تامین مالی از طریق مراجعه به مردم از جمله فروش اوراق، کمک زیادی به ما کرده است و در ۷ ماه امسال از محل اوراق, ۱۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد و تامین مالی داشتیم که از این رقم، ۹۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بوده است.

وی، واگذاری اموال دولتی را از دیگر روش‌های تامین مالی دولت، بیان و اضافه کرد: صندوق‌های‌ای تی اف (ETF) و فروش دارایی‌های دولت به آحاد مردم با کارت ملی و به صورت برابر از جمله این روش‌ها بود که حدود ۵ و نیم میلیون نفر در خرید این صندوق‌ها مشارکت کردند و مردم با این روش صاحب سهام و دارایی شدند و توزیع عادلانه ثروت انجام شد.

دژپسند گفت: استفاده از این روش‌ها موجب شد که تا کنون بودجه کشور به گونه‌ای مدیریت شود تا بسیاری از نگرانی‌هایی اقتصاددانان بر طرف شود.

جلب ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:در ۷ ماه امسال توانستیم حدود سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی را جلب کنیم که در مدت یک تا ۲ سال اجرایی می‌شود.

فرهاد دژپسند در ادامه برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه تورم در اقتصاد کشورمان، علل مختلفی از جمله فشار تقاضا، جهش هزینه‌ها و انتظارات داشته است، افزود: در برخی موارد هر سه این موارد با هم بوده است، اما اکنون علت عمده تورم ناشی از افزایش هزینه هاست.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ تا ۸۷ درصد واردات شامل کالا‌های واسطه ای، مواد اولیه و ماشین آلات بوده است، ادامه داد: زمانی که این کالا‌ها متاثر از نرخ ارز، دچار افزایش و جهش قیمتی می‌شوند این موضوع به فرآیند تولید منتقل می‌شود و هزینه‌های تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و در نهایت، قیمت تمام شده کالا بالا می‌رود.

دژپسند اضافه کرد: کوچ نقدینگی به بازار سکه و ارز هم موجب افزایش نرخ‌ها می‌شود.

وی گفت: همه توان دشمن صرف شد تا نتوانیم صادرات نفتی و غیر نفتی را انجام دهیم و در صورت انجام صادرات نتوانیم منابع مالی آن را وارد کشور کنیم.

دژپسند افزود: در کنار این موضوع، متاسفانه در برخی مواقع سوداگران به فضای نا اطمینانی دامن زدند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه صادرکنندگان کشورمان در جبهه اقتصادی خارجی ما خوب کار کردند و ارز بسیاری را وارد کشور کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه بخش‌های خصوصی در شرایط تحریم کنونی بازیکن اصلی ما هستند، گفت: برخی افراد از موقعیت کنونی سوء استفاده کردند که با آن‌ها برخورد شده است و با بقیه افراد متخلف هم برخورد لازم انجام می‌شود.

دژپسند با اشاره به اینکه مردم در حال تحمل مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها هستند، اضافه کرد: باید کمک کنیم تا این شرایط مدیریت شود و کندکردن شتاب افزایش قیمت ها، دغدغه اصلی مسئولان است و تا حدی در این زمینه موفق بودیم، اما هنوز رضایت بخش نیست.

وی با اشاره به اینکه بستن پیمان‌های دو جانبه و چند جانبه در دست پیگیری است، گفت: فاصله گرفتن از دلاریزه شدن در گرو توسعه شرکت‌های دانش بنیان و ایفای نقش محوری توسط آن‌ها در اقتصاد است.

دژپسند افزود: درکنار آن‌ها باید از امکانات و دارایی ها، بهینه استفاده کنیم و مبنای رشد را به گونه‌ای سازمان دهیم که به استفاده بهینه از عوامل تولید داخل کشور منتهی شود.

او ادامه داد: البته این به معنای حصار کشیدن دور کشور نیست و باید از انتقال فناوری‌ها به داخل کشور استفاده کنیم.

دژپسند با بیان اینکه برای جهش تولید و اتکا به داخل باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم، گفت: باید سرمایه گذاری را در تولید، تسهیل کنیم.

وی افزود: در گذشته، ثبت و تاسیس یک شرکت، ۷۳ روز طول می‌کشید، اما اکنون این زمان به ۷۳ ساعت کاهش یافت و حتی موردی داشتیم که در مدت ۲۰ دقیقه شرکت خود را تاسیس کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه چرا کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده است؟ گفت: بانک مرکزی تلاش بسیاری کرده است تا همه حفره‌های درز و نشت منابع را ببندد و مانع افزایش پایه پولی شود در عین حال الزامات مدیریتی و برخی از محدودیت‌ها وجود داشته است.

دژپسند با تاکید بر اینکه از منابع صندوق برای تامین بودجه و پرداخت حقوق استفاده نشده است، افزود: امسال فقط ۴ درصد از منابع این صندوق را برداشت کردیم.

وی اضافه کرد: برای مبارزه با کرونا حدود یک میلیارد یورو از منابع این صندوق برداشت شده است.

تامین مالی ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی اقتصاد از بازار سرمایه در ۶ ماه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تلاش کردیم بازار سرمایه نقش محوری خود را در تامین مالی اقتصاد، ایفاء کند، گفت: در کل پارسال از بازار سرمایه, ۲۶۴ هزار میلیارد تومان تامین مالی کردیم، اما این رقم فقط در شش ماه نخست امسال, ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ظرفیت بیش از این را دارد، ادامه داد: اگر اتفاقات ۲ ماه اخیر در این بازار رخ نمی‌داد، حتما بیش از این تامین مالی می‌کردیم.

دژپسند گفت: بسیاری، ابر تورم را پیش بینی می‌کردیم، اما این گونه نشد.

او ادامه داد: از این رشد نقدینگی راضی نیستیم و همه تلاش دولت و بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی است .

وزیر اقتصاد: اصلاح قانون مالیات مستقیم از دی ماه ۹۷ شروع شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:در طرح اصلاح قانون مالیات مستقیم ؛ ساماندهی معافیت ها، مالیات بر مجموع درآمد ، مالیات برعایدی سرمایه و هوشمند سازی مالیات دیده شده است.

فرهاد دژپسند در ادامه برنامه نگاه یک افزود: راه های فرار مالیاتی را با روش های گوناگون می بندیم ولی ۴۰ درصد ارزش افزوده، معاف از مالیات است.

وی تصریح کرد: بخشی از فرار مالیاتی از سیستم های مالیاتی ما که بصورت حضوری می باشد صورت می گیرد.

دژپسند گفت: اگر بتوانیم طرح های هوشمند سازی را در عرصه مالیات به سرانجام برسانیم بسیاری از فرارهای مالیاتی بصورت خود کار مسدود خواهد شد. ولی هوشمندسازی نیازمند زمان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تامین کسری بودجه دولت افزود: وزارت اقتصاد در سال گذشته جزو اولین دستگاهی بود که پیشنهاد ایجاد تسهیلات در حوزه مالیات را بخاطر کرونا داده است که البته حداکثر تسهیلات را در حد توان اعمال کرده است و طبق مصوبه امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا ، پرداخت برخی از تسهیلات در یک تا دو ماه آینده تمدید شد.

وی ادامه داد: درآمد مالیاتی که بصورت هفت دوازدهم بوده هم اکنون صد در صد آن محقق شده است چون مطالبات معوق را پیگیری کردیم که براساس آن از شورای هماهنگی اقتصادی مجوزی را اخذ کردیم تا بتوانیم با بخشودگی قسمتی از جرائم مالیاتی و با ایجاد انگیزه در پرداخت مالیات، مطالبات را دریافت کنیم.

دژپسند افزود: در مرحله بعد به سراغ مودیان بزرگ رفتیم که توان پرداخت مالیات حتی زودتر از موعد را دارند و به کسب و کار کوچک فشار وارد نکردیم.

وی تصریح کرد: در تفاهم نامه امسال با اتاق اصناف تسهیلات بیشتری را قائل شدیم و نرخ های مالیات را کمتر کردیم و همچنین از فناوری هم در این زمینه استفادکردیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سرمایه گذاری هایی در سالهای اخیر درجهت مکانیزه کردن نظام مالیاتی انجام شده است و در حال حاضر بخش قابل توجهی از رشد مالیاتی ناشی از سامانه فناوری مالیاتی است.

وزیر اقتصاد افزود: بخش دیگر تامین بودجه از طریق فروش اوراق و دارایی ها است.

وی ادامه داد : ما نمی توانیم حتی یک ریال اوراق را بدون مجوز قانونی منتشر کنیم.

دژپسند ادامه داد: بخش قابل توجهی از هزینه های دولت آثار بلند مدت دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون باز پرداخت اوراق خزانه یک روز هم به تاخیر نیفتاده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره واگذاری دارایی های دولت هم گفت: در سال گذشته از محل خصوصی سازی ۶ هزار میلیارد تومان درآمد داشته ایم ولی در ۶ ماهه ابتدایی امسال ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در آمد از این بخش داشته ایم.

وی افزود: درحال حاضر تمام خصوصی سازی ها بصورت شفاف در بورس انجام می شود.

دژپسند ادامه داد: در صندوق ETF ، بین همه مردم به نوعی توزیع ثروت می کنیم و همچنین تامین مالی دولت را هم انجام می دهیم.

وی افزود: در شرایط اقتصادی ایران، توجه به بازار سرمایه اجتناب ناپذیر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه بانک ها در مقام تامین کننده مالی کوتاه مدت برای سرمایه های بنگاه های کوچک هستند گفت: در سال گذشته، افرادی که تامین مالی داشتند به بانک ها مراجعه می کردند در صورتی که موضوعیت ندارد حتی بنگاه های بزرگ برای تامین مالی و سرمایه درگردش خود کم کم باید به بازار سرمایه هدایت شوند.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه تنها فروش سهام نیست و سعی کردیم نیازمندی های قانون را برای گسیل بنگاه ها به بازار سرمایه تامین کنیم تا بنگاه ها بهترین مکان برای تامین مالی را بورس بدانند.

دژپسند با اشاره به اینکه به بنگاه های بزرگ پیشنهاد تامین مالی از طریق بازار سرمایه را می دهیم گفت: تامین مالی از طریق شرکت پروژه و تشکیل شرکت های بزرگ مقیاس سهامی عام امکان پذیر است.

وی افزود: درحال حاضر یک طرح بزرگ مقیاس داریم که در این طرح ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که تامین مالی آن از طریق بازار سرمایه و پذیره نویسی صورت می گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نباید بازار سرمایه را کوتاه مدت ببینیم گفت: نگاه به بازار سرمایه باید میان مدت و بلند مدت باشد و همچنین تحلیل بازار سرمایه باید بدون حواشی سیاسی باشد.

وی افزود: بازار سرمایه یعنی بازار مواجهه با فرهنگ نفتی، رغبت و سستی است چرا که در بازار سرمایه محاسبه گری و عقلانیت وجود دارد.

دژپسند با اشاره به اینکه بازار سرمایه دارای دو جزء بازار سهام و بازار بدهی است گفت: اوراق را در بازار بدهی می فروشیم و البته بی نیاز از فروش اوراق بدهی نیستیم و دولت به حمایت از بازار سرمایه همیشه نیاز دارد مخصوصاً زمانی که به سمت بودجه بودن نفت و اقتصاد فعال پیش می رویم بازار سرمایه نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: رفتار حقوقی ها در بازار سرمایه دو بخش دارد اول زمانی که بازار با تقاضا روبرو بوده است حقوقی ها باید سهام شان را عرضه می کردند و اگر عرضه نمی کردند باید با آنها برخورد می شد و زمانی که مردم به هر دلیلی اقدام به فروش سهام خود کردند حقوقی ها نباید عرضه کنند وبه ریزش بازار سرمایه دامن بزنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: با مصوبه دولت میزان شناوری را دستگاه ها باید به ۲۵ درصد برسانند که این یک مصوبه طلایی از دیدگاه فعالان بازار سرمایه است.

توبیخ، جریمه و سلب صلاحیت مدیران متخلف شرکت های بورسی

دژپسند ادامه داد: بخاطر اینکه فضای بازار سرمایه دچار ناآرامی نشود خیلی از خبرها را رسانه ای نمی کنیم ولی در حال حاضر مدیرانی را توبیخ کردیم، برای مدیرانی جریمه های سنگین در نظر گرفتیم و مدیرانی را یک دوره ۶ ماهه سلب صلاحیت کرده ایم و ما از همه ابزار خودمان استفاده می کنیم و در بعضی مواقع معاملات را باطل کردیم.

وی افزود: صیانت در بازار سرمایه یعنی نهاد گذاری ها و ریل گذاری ها متناسب با شرایط صورت پذیرد و زمانی که بازار سهام در حال ریزش بود ما اوراق تبعی را مطرح کردیم که یک نوع حمایت قاطع ازسهامداران است.

وی تصریح کرد: یکی از کارهای مدرن که بازار سرمایه نیاز داشت وجود بازار گردان ها برای شرکت ها بود و در بورس ۳۲۰ شرکت داریم و تعداد بازار گردان ها در حال افزایش است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تعداد شرکت های خصوصی که جایگاه بازار سرمایه رادرک کردند و برای تامین مالی از بازار سرمایه اعلام آمادگی کردند افزایش پیدا کرده است که در صورت پایداری مستمر، از جهش ها و ریزش های هیجانی جلوگیری می شود.

وی افزود: شرکت هایی که به این واقعیت پی بردند که از طریق بازار سرمایه تامین مالی بکنند در حال حاضر حدود ۲۰۰ شرکت است.

دژپسند ادامه داد: افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند باید آگاه باشند در محیطی که وارد شدند با محاسبه گری و عقلانیت می توانند آینده خود را رقم بزنند و در هر شرایطی که تصمیم گیری می کنند بخاطر صحبت های وزیر یا دیگران نباشد و همچنین اگر دولت و شورایعالی بورس، ریل گذاری ها را انجام دهند حتماً به اهداف می رسیم.

عرضه دارا سوم در آینده نزدیک

وزیر اقتصاد افزود: دارا سوم، ادامه سهام دولت در سه بانک تجارت، ملت و صادرات است که در آینده نزیک عرضه خواهد شد.

 دژپسند تصریح کرد: امسال موفق شدیم اولین شرکت دانش بنیان را وارد بورس کنیم.

وزیر اقتصاد افزود: از زمانی که اظهار گمرکی صورت می گیرد در محدوده گمرک است و زمان ترخیص از سه ماه در سال ۹۷ به سه روز کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نظارت های گمرکی را از نظارت های مزاحم به نظارت های غیر مزاحم تبدیل کرده ایم و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از کالاها از کانال سبز عبور می کنند .

دژپسند ادامه داد: در حال حاضر بازدیدها را از افراد می گیریم چرا که اصل موضوع گمرک ، هوشمند سازی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حال حاضر رئیس گمرک و رئیس اتاق بازرگانی تفاهم نامه انجام داده اند تا دستگاه ایکس ری توسط آنها خریداری و مستقر شود و خدمات را به گمرک بفروشند و همچنین یک شرکت دانش بنیان در این زمینه با ما همکاری دارد که در صورت موفقیت، این کار را افزایش می دهیم .

وی درباره خصوصی سازی هم افزود: اگر جایی به بیت المال تعدی شده باشد حتماً جلوی آن را خواهم گرفت.

دژپسند با اشاره به اینکه اهلیت در قانون قبلی، فقط اهلیت مالی بوده است گفت: از سال گذشته اهلیت مدیریتی و فنی هم مطرح شده است.

وی افزود: مرحله بعدی در خصوص سازی ، روش قیمت گذاری است .

وی ادامه داد:در حال حاضر بسیاری از مصوبات هیئت واگذاری لغو شده است و البته کار غیر قانونی انجام نشده است.

منبع: تسنیم
  • ب ارسالی در

    هر چقدر از اون دارا یکمتون سود کردیم الان دیگه نوبت دارا سوم هستش خدا لعنت کنه مسئولین بور س رو

  • ناشناس ارسالی در

    چرا بورس خراب می کنید مالیات بگیرید

ارسال نظر