|
کدخبر: 135152

شوک به فروشندگان بورس!

همان‌طور که دیروز پیشبینی شده بود در ابتدای صبح امروز بازار سهام تحت تاثیر معاملات نیمه دوم بازار دیروز بود. به همین خاطر بازار منفی باز شد و شاخص کل طی ۱۰ دقیه نخست معاملات با افت ۶ هزار واحدی مواجه شد. اما رفته رفته با تقویت تقاضا قیمت‌ها صعودی شدند و در نهایت شاخص‌ها هم به سطوح مثبت بازگشتند. به طوری که شاخص کل در پایان ساعت اول معاملات با رشد ۶۴۰۰ واحدی (معادل معادل ۰.۵ درصد) همراه بود و شاخص هموزن هم که از تمام نمادها به یک میزان تاثیر می‌پذیرد حدود ۰.۱ درصد به ارتفاع خود اضافه کرد.

بورس شوک به فروشندگان بورس!

دو محرک رشد بازار

جمع شدن منفی‌ها و بازگشت بازار به مدار صعودی تحت تاثیر ۲ عامل مهم بود. اول از همه قدرت تقاضا بود که اجازه افت زیاد قیمت سهام را نداد و در نهایت هم منجر به رشد قیمت‌ها شد. در ساعت اول بازار امروز ارزش معاملات خرد به ۴ هزار میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد با رشد بازار از کف تا پایان بازار شاهد رشد تقاضا باشیم و در نهایت امروز هم ارزش معاملات در سطوح مناسبی قرار بگیرد.

دومین عاملی که منجر به رشد سهام شد جهش قیمت‌ها در بازار جهانی بود. به عنوان مثال مس با رشد بیش از ۱۵۰ دلاری به سطوح ۷۱۵۰ دلاری رسید. به نظر می‌رسد آمارهای اقتصادی مطلوب چین، پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و کشف واکسن منجر شده بازار جهانی بعد از تعطیلات دو روزه آخر هفته امروز را پرقدرت شروع کند.

نکته مهم بورس امروز بی‌توجهی به نرخ ارز بود. دیروز بعد از ظهر شاهد شتاب گرفتن دوباره نزول قیمت دلار در صرافی‌ها بودیم. به طوری که نرخ دلار دوباره به کانال ۲۵ هزار تومانی رسید. اما به نظر می‌رسد این افت اثرچندانی بر معاملات امروز بورس تهران نگذاشته است.

بازار به روایت آمار

در پایان ساعت اول بازار امروز ۵۵ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات قرار داشتند. در این میان ۲۶ درصد از نمادها با صف فروش هایی به ارزش ۳۴۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مقاب اما ۱۲ درصد از نمادها صف خریدهایی با ارزش ۱۷۰۰ میلیارد تومان را تجربه می‌کردند.

ارزش معاملات خرد یک ساعت ابتدایی بازار امروز به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودروسازی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات بیش از بقیه معامله شدند. در بین نمادها هم دارا یکم، خودرو و خساپا بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در ساعت اول بازار امروز برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها تقریبا صفر بود. به عبارتی امروز تا اینجای کار حقیقی‌ها هر چقدر سهام خریدند همان‌قدر فروختند و پولی به بازار وارد یا از آن خارج نکرده‌اند. البته به نظر کی‌رسد در صورتی که سهام در مدار مسیر صعودی بماند حقیقی‌ها انگیزه بیشتری برای خرید نشان دهند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها