|
کدخبر: 133373

افت شدید نقدشوندگی بورس

امروز بعد از قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات امریکا بورس تهران با شدت بیشتری در وضعیت رکودی قرار داشت و سهم‌های بیشتری با صف فروش سنگین مواجه بودند.

شاخص کل بورس امروز ۲۲ هزار واحد (معادل ۱.۸ درصد) و شاخص هموزن هم که از تمام نمادها به یک میزان تاثیر می‌پذیرد ۰.۷ درصد افت کرد. البته در صورتی که حجم مبنای نمادهای قفل شده در صف فروش پر می‌شد این اعداد می‌توانست بیشتر باشد. نکته جالب بازار امروز جهش قیمتی برخی از نمادها به ویژه دارویی‌ها در نیم ساعت پایانی معاملات بود. مهم‌ترین نکته بورس امروز هم نقدشوندگی پایین سهام بود. به طوری که از حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سفارش فروش تنها ۲۵۰۰ میلیارد تومان (معادل ۲۳ درصد) به فروش رسید و بقیه سفارشات در صف‌های فروش باقی ماندند.

موتور محرکه‌ای که در جا خاموش شد

در نیم ساعت پایانی بازار امروز شایعه‌ای در بازار پیچید مبنی بر تغییر نرخ دلار دولتی از ۴۲۰۰ تومان به ۱۱ هزار تومان. همین شایعه کافی بود تا تمام نمادهای دارویی به جز دلقما با جهش قیمتی همراه شوند و به صف خرید برسند. برخی از شرکت‌ها مثل داروسازان، تولیدکنندگان روغن خوراکی و نهاده‌های دامی به واسطه درصد حاشیه سود تقریبا ثابت در صورت افزایش نرخ ارز تخصیصی جهش سود‌‌آوری را تجربه می‌کنند. به همین علت بود که انتظار می‌رفت در صورت تایید این خبر فردا برخی از نمادهای کوچک‌تر مثل دارویی‌ها و بعضی از نمادهای غذایی با رشد قیمت همراه شوند. شاید این اتفاق سوختی برای خروج بورس از رکود آن هم به واسطه رشد نمادهای کوچک‌تر می‌شد.

اما بعد از پایان بازار امروز پیگیری‌ها نشان داد که ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر نکرده است و فعلا برنامه‌ای برای آن وجود ندارد. به همین واسطه ممکن است فردا دوباره شاهد چرخش دارویی‌ها به صف فروش باشیم.

نکته مهم معاملات امروز دارویی‌ها این بود که جهش این نمادها با حجم‌ معاملات بالا، سنگین و یک‌باره بود. به طور معمول انتشار چنین اخباری می‌تواند منجر به هجوم این چنینی به برخی از نمادها شود. اما سوال مهم این است که چرا چنین اقبالی به دیگر نمادهای نافع از چنین اتفاقی نیافتاد؟ به همین خاطر به نظر می‌رسد این شایعه چیزی بود که برخی از افراد در گروه‌های مربوط به سهام دارویی منتشر کردند تا در این روزهای منفی بتوانند با شایعه‌سازی سودی کسب کنند.

بازار به روایت آمار

در پایان بازار امروز حدود ۸۳ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات قرار داشتند که نسبت به ساعت اول بازار کاهش حدود ۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در پایان بازار حدود دو سوم نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۸۳۰۰ میلیارد تومان مواجه بودند. این عدد هم نسبت به اوج روزانه افت ۷۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. در پایان بازار ۱۴ درصد از نمادها هم با صف خریدهایی به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان همراه بودند. به نظر می‌رسد بهبود اندک آمارها در پایان بازار به واسطه خروج دارویی‌ها و برخی از تک نمادها از صف فروش باشد.

ارزش معاملات خرد کل بازار امروز هم کاهش یافت به عدد ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید. البته همین عدد هم به واسطه فعالیت حقوقی‌ها در سمت خرید رقم خورد. به طوری که خالص خرید این دسته از معامله‌گران به عدد ۵۶۰ میلیارد تومان رسید.

امروز دو صنعت دارویی و شیمیایی بیش از بقیه صنایع معامله شدند و ۲۶ درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بین نمادها هم بیشترین ارزش معاملات به دارا یکم، بپیوند و سیتا اختصاص یافت. در بازار امروز حقیقی‌ها بیشترین ورود پول را به صنعت دارو داشتند و در سمت مقابل بیشترین خروج پول حقیقی را در صنایع شیمیایی، سرمایه‌گذاری و بانک‌ها شاهد بودیم.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    به خدا اینها کارشناس نیستند اجاره شده ان د تا مردم را بترسانند و دارند برای باند خودشان مردم را جهت دهی می کنند وگرنه اگر از سهام مشخصی اسم نمی بردند بیشتر اطمین ان میکردیم ایا این تبلیغ و گول زدن مردم و تغییر مسیر سهامداران از سهمی به سهم دی گر نیست؟!
    این کارشناسان نامرد و د لالان را باید به جهنم فرستاد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها