|
کدخبر: 130216

خرید چشمگیر سهام توسط حقوقی‌های بورس

بورس تهران در حالی نخستین ماه پاییز را با زیان ۱۱.۵ درصدی شاخص کل سپری کرد که در این ماه سهامداران عمده بیشتر در نقش حمایت‌کننده ظاهر شدند و با خریدهای قابل توجه خود در نهایت حدود ۱۰هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند. در این میان بخش عمده‌ای از خرید حقوقی‌ها در دو گروه بانکی و فلزات اساسی متمرکز بود.

شاخص کل بورس تهران با کاهش ۹.۵ درصدی معاملات هفته منتهی به ۳۰مهرماه را سپری کرد وبه این ترتیب نخستین ماه پاییز، با زیان ۱۱.۵درصدی این بازار به پایان رسید. در این میان بررسی تغییر مالکیت‌ها در هفته گذشته نشان از جابه‌جایی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقیقی به حقوقی دارد. به این ترتیب برآیند جابه‌جایی‌ها در این ماه در نهایت از ثبت خالص خرید ۱۰ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومانی سهامداران حقوقی در مهرماه حکایت دارد.

تغییرمالکیت‌های هفتگی

همانطور که عنوان شد بررسی تغییر مالکیت‌ها در هفته منتهی به ۳۰ مهرماه نشان از انتقال بیش از ۲هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی دارد. در تمامی روزهای این هفته، حقوقی‌ها در نقش خریدار ظاهر شدند و به صیانت از سهام پرداختند و در واقع مانع از ریزش شدیدتر قیمت‌ها شدند. در این هفته بسیاری از نمادهای کالامحور بازار سهام با افت قیمت همراه شدند و بر عملکرد دماسنج اصلی بازار سرمایه تاثیری قابل توجه گذاشتند. به این ترتیب دو گروه پالایشی و فلزی در کانون خریدهای حقوقی‌ها قرار گرفتند. البته نقش اخبار پیرامون نرخ‌گذاری دستوری محصولات فولادی توسط وزرات صمت را نباید در ریزش قیمتی سهام فلزی و فولادی‌ها نادیده گرفت. در این میان حقوقی‌های بازار در حمایت از سهام بانکی نیز کوشیدند و در مجموع هفته حدود ۵۴۰میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند. خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو گروه پالایشی و فلزی نیز در حدود ۴۸۰میلیارد تومان بود.

در مقابل سهامداران خرد در این هفته بیشترین خرید را در نمادهای معدنی داشتند که با انتقال ۳۱میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهام حقیقی‌ها همراه شد.

در میان نمادهای مورد توجه بازیگران بورسی در هفته گذشته، خرید سهام پالایش نفت بندرعباس رکورد خالص خرید از سوی حقوقی‌ها را به خود اختصاص داد. به طوری که خالص خرید حقوقی‌ها در «شبندر» به حدود ۲۰۷میلیارد تومان رسید. پالایش نفت بندرعباس نیز با ثبت خالص خرید بیش از ۱۶۰میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این هفته بود.

در میان نمادهای فلزی نیز بیشترین خرید حقوقی‌ها به جمع آوری سهام ملی مس ایران و فولاد مبارکه تعلق داشت. در حالی هر سهم «فولاد» در هفته گذشته با زیان ۱۶درصدی مواجه شد که این عملکرد بازدهی ماهانه این سهم را به زیان ۲۶.۶درصدی رساند. در این میان، حقوقی‌های «فولاد» در مجموع هفته بیش از ۱۴۰میلیارد تومان از سهام مزبور را به پرتفوی خود افزودند. عملکرد سهامداران عمده در خرید سهام «فملی» نیز با ثبت خالص خرید ۱۶۷میلیارد تومانی این گروه دنبال شد.

در این هفته سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد باما داشتند؛ در حالی هر سهم «کاما» بر خلاف ثبت زیان ۲.۳درصدی در مقیاس هفتگی، بازدهی مثبت ۱۳.۵درصدی را در مهرماه کسب کرد که در این هفته نیز خالص خرید ۹۹میلیارد تومانی را از سوی معامله گران حقیقی تجربه کرد. البته این نماد بیشترین خرید را در مقیاس ماهانه نیز تجربه کرد. به نحوی که خالص خرید ماهانه حقوقی‌ها در نماد «کاما» به ۳۳۵میلیارد تومان رسید.

معدنی دماوند نیز با انتقال بیش از ۴۴میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه معامله گران در این هفته بود.

بانکی‌ها و برخورداری از حمایت حقوقی ها

پرونده نخستین ماه پاییزی بورس تهران با ثبت خالص خرید ۱۰هزار و ۲۵۰میلیارد تومانی سهامداران عمده بسته شد. در این میان نمادهای گروه بانکی بیشترین خرید را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کردند که با خالص خرید ۴هزارو ۱۰۰میلیارد تومانی این گروه از معامله گران همراه شد.

بررسی نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این گروه نشان از حمایت سهامداران عمده از نماد بانک صادرات دارد. به طوری که یک هزار و ۸۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وبصادر» جابه‌جا شد. بانک ملت نیز با ثبت خالص خرید ۸۳۵میلیارد تومانی از سوی معامله گران عمده در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه بازار در ماه گذشته قرار گرفت.

در ادامه این روند نیز سهامداران عمده بیشترین حمایت را از سهام بانک تجارت داشتند که با انتقال بیش از ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های «وتجارت» همراه شد.

ثبت خالص خرید ۳هزار میلیارد تومانی در نمادهای فلزی

گروه فلزات اساسی فعال در بورس از دیگر صنایعی بود که مهرماه را با حمایت حقوقی‌ها پشت سرگذاشت و بازیگران عمده در مجموع بیش از ۳هزار میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود افزودند.

بررسی جزییات این جابه‌جایی‌ها نشان می‌دهد که دو نماد فولاد مبارکه و ملی مس ایران بیشترین حمایت حقوقی را تجربه کردند. به طوری که خالص خرید سهامداران عمده در هر کدام از این دو نماد به بیش از یک هزار و ۲۰۰میلیارد تومان رسید. البته با وجود خریدهای پرحجم حقوقی‌ها در این دو نماد، همچنان کاهش قیمت ۲۹درصدی در کارنامه «فملی» و ۲۶.۶ درصدی در عملکرد «فولاد» طی دوره یک ماهه مهر ثبت شد.

منبع: سنا
  • ایرانی ارسالی در

    خدالعنتشون کنه این حقوقی های کثیف رو.بزخ ری میکنن این عوضی ها

  • ایران وطن من ارسالی در

    عوضی کو حمایت حقوقی ها چاپلوس مگ کوری خبر بنویسی بزنی تو دهن حقوقی ها حقوقی ها فقط میخرن سهم منفی پنج بخورد.اگ میخوان حمایت کنند نخرن.

ارسال نظر