|
کدخبر: 129058

کدام سهم های بورسی کم ریسک تر است؟

محمد بنیادی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: با یک مقایسه بین نمودار شاخص کل و هم وزن می‌توان به این نتیجه رسید که خرید سهم‌های بزرگ درحال‌حاضر با ریسک کمتری همراه است

بورس کدام سهم های بورسی کم ریسک تر است؟

محمد بنیادی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: همان‌طور که مشاهده می‌شود نمودار شاخص کل پس از رشد تا محدوده ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد وارد اصلاح شده و جنس این اصلاح نسبت به اصلاح قبلی چه به‌لحاظ زمانی و چه به‌لحاظ قیمتی بیشتر از اصلاح قبلی بوده است و این موضوع را می‌توانستیم از واگرایی شکل گرفته در تایم فریم روزانه پیش‌بینی کنیم.

او ادامه می‌دهد: پس از آغاز اصلاح در ابتدا شاخص حرکت پرشتاب نزولی در پیش گرفت و با حمایت‌های مقطعی محدود گاهی اوقات حرکات رو به بالا پیدا کرد و درحال‌حاضر با نوسان‌های شکل گرفته در نمودار شاخص کل و همچنین واگرایی معمولی مثبت شکل گرفته در کف‌ها نشان از این موضوع دارد که فروشنده‌های این روز‌های بازار فروشنده‌های ضعیفی هستند و بازار فقط منتظر خریدار است تا حرکت صعودی خود را آغاز کند. به نظر می‌رسد خریدارهای اصلی منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات ایالات متحده هستند تا با ریسک کمتری سرمایه‌های خود را وارد بازار کنند. باید دید که با توجه به شکست مقاومت یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحد آیا شاخص در حال پولبک به این محدوده است تا پس از لمس مجدد آن حرکت دوباره خود را آغاز کند و کانال کوتاه‌مدت خود را رو به بالا شکست دهد یا اینکه سودای اصلاح بیشتر در سر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اما در این اوضاع بازار شاخص هم وزن نیز دارای واگرایی مثبت معمولی است و پشت مقاومت ۴۲۱هزار و ۸۴۹ واحد قرار دارد. با یک مقایسه بین نمودار شاخص کل و هم وزن می‌توان به این نتیجه رسید که خرید سهم‌های بزرگ درحال‌حاضر با ریسک کمتری همراه است گرچه ممکن است در بازگشت‌ها سهم‌های کوچک بازدهی بیشتری نسبت به سهم‌های بزرگ داشته باشند، اما در این میان، عامل ریسک تعیین‌کننده نتیجه انتخاب بین سهم‌های بزرگ و کوچک بازار خواهد بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر