|
کدخبر: 126366

بورس بازان تا انتخابات آمریکا صبر کنند؟

هرچه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نزدیک می‌شویم، کاربران فعال در حوزه بازار سرمایه و بورس بیشتر از هر زمان دیگری درباره اهمیت این انتخابات و آینده بازارهای مالی ایران می‌نویسند.

حالا چند روزی می‌شود که بعد از مناظره دو کاندیدای ریاست جمهوری این انتخابات یعنی بایدن و ترامپ، نظرسنجی‌ها و پرسش‌های فعالان بازار از کاربران حاضر در توییتر در رابطه با روند بازارهای مالی ایران تا پایان فصل پاییز بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌خورد.

روز گذشته نیما اشرف‌زاده، فعال حوزه کارآفرینی، در صفحه شخصی خود این پرسش را با دنبال‌کننده‌هایش مطرح کرد که تحلیلشان از قیمت دلار تا پایان فصل پاییز چیست؟ و از آنها خواست که بگویند بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کدام بازار است؟ جدا از کاربرانی که در قسمت نظرات برای اشرف‌زاده نظراتشان را در این رابطه نوشتند، کاربرانی هم با بازنشر توییت این فعال حوزه کارآفرینی، نسبت به این سوال واکنش نشان دادند. یکی از این افراد رضا کاشف، مدیر کل امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی بود که در صفحه توییتر خود نظرات شخصی‌اش را پیرامون مسائل روز می‌نویسد.

او نوشت: «بدون مداخله موثر بانک مرکزی یا شوک مثبت سیاسی، توقف روند کاهش ارزش ریال ایران دور از انتظار است. افت قدرت خرید در بازار املاک و مسکن مشهود است و بنابراین امکان سرمایه‌گذاری خرد در طلا و سکه بیشتر است. بازار سهام بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قابل بررسی است.» موکول کردن وضعیت بازار سهام به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت اقتصادی کشور، نظر اکثر کاربران فعال در این حوزه در شبکه‌های اجتماعی است. آنها کاربران عادی را به صبر دعوت می‌کنند و از آنها می‌خواهند که فعلا ریسک نکنند و سهام خود را از بورس خارج نکنند. البته بودند کاربرانی هم که این توصیه را به مردم داشتند که سبدی از سرمایه‌گذاری در بورس، طلا و دلار تشکیل بدهند و به هیچ وجه پول نقد نگه ندارند. در آخرهفته‌ای که گذشت، یکی از توییت‌هایی که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، توییت رضا غلامی، پژوهشگر اقتصاد پول و بانک بود. او در صفحه خود روایتی از خرید زرشک و نگاه مردم به نقش بورس در قیمت‌ها نوشته بود؛ «به فروشنده گفتم زرشک کیلویی ۷۰ تومن، یعنی ۱۰۰درصد بیشتر از پارسال؟ گفت اگر زعفران و زرشک وارد بورس می‌شدند، قیمت ۲ برابر این بود. نگاه مردم به نقش بورس در تغییر قیمت قابل توجه است. البته در توجیه ورود کالا به بورس کالا ادعا می‌شود که بورس باعث افزایش رقابت و کاهش قیمت می‌شود.» او در ادامه این توییت نوشته بود: «سال‌هاست که بنگاه‌ها با ماهیت انحصاری سعی می‌کنند از ظرفیت بورس برای افزایش قیمت محصولات خود یا پرهیز از نظارت سود ببرند. وقتی تنها یک عرضه‌کننده وجود دارد، نقش بورس در واقع برگزاری مزایده است یعنی رقابت برای مصرف‌کنندگان نه فروشندگان. مردم این سیاست را به‌خوبی می‌شناسند.»

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر