|
کدخبر: 125077

چشم‌انداز بورس ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بالا رفتن نرخ ارز وضعیت سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد و چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها در نیمه دوم سال ۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ وضعیتی بهتر از سال ۹۸ و نیمه اول ۹۹ را تجربه می‌کند.

می گویند سهامداران ترسیده‌اند. بیم و امیدهای سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه خود را در رفت و برگشت‌های شاخص نشان می‌دهد. دولت و مسئولان سازمان بورس اما در تلاش هستند تا با انواع راهکارها از جمله برداشتن موانع و یا تخلفات احتمالی مانند حذف ربات‌ها از معاملات بورس روند بازار را متعادل و رو به رشد نگه دارند.

سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده از هرگونه الگوریتم در معاملات سهام را محدود کرد و مانع از حضور شرکت‌های فعال این حوزه در عرصه معاملات شد. این اتفاق در پی آن افتاد که برخی رسانه‌ها در آخرین اقدام خود، انگشت اتهام را به سمت شرکت‌های های‌تک نشانه رفتند.

شاخص بورس در آخرین روز هفته گذشته بارقه‌های رشد را نشان داد موضوعی که برخی آن را تعبیر به پایان اصلاح در بازار تعبیر کردند.

از سوی دیگر بالا رفتن قیمت دلار همچنان ادامه دارد و برخی معتقدند این موضوع نیز می‌تواند در روند سوددهی شرکت‌های وابسته به ارز برای صادرات تاثیر مثبت داشته باشد. اما آیا سایر ریسک‌های غیر اقتصادی و تردید سرمایه‌گذاران می‌تواند اخبار مثبت شرکت‌های بورسی را به حاشیه براند؟

پاییز پر ماجرای امسال برای بازار بورس

احسان رضا پور، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در پاییز امسال بازار با چند مسئله روبه‌رو است که می‌تواند فضای احتیاطی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کند؛ بخشی از آن ناشی از افت قابل توجه شاخص و سهام شرکت‌های مختلف است که تقریباً از دهه آخر مرداد ماه آغاز و تا آخر شهریور ادامه پیدا کرد و بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران جدید را که در سال جدید وارد بورس شدند در ضررهای قابل توجهی فرو برد که طبیعتاً این افراد را از حس اشراف نسبت به سرمایه‌گذاری خود دور کرده و اعتماد آنها را نسبت به سرمایه‌گذاری جدید تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند بازار در ماه‌های آینده اظهار می‌کند: همچنین در پاییز امسال با چند مسئله مانند انتخابات امریکا، شروع رسیدگی به بودجه و نگرانی‌های اجتماعی که به واسطه فشار اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا وجود دارد؛ روبه‌رو هستیم. این مسائل می‌تواند به فضای ابهام و به هم ریختن آرامش سرمایه دامن بزند.

رضاپور تاکید می‌کند: این مسائل همواره ریسک‌های سیستماتیک بازار را بالا می‌برد و فضای میان و بلند مدت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نگرش‌ها را کوتاه مدت و مقطعی می‌کند و از آن سو سرمایه‌گذار با توجه به فضایی که در بازارهای رقیب وجود دارد، سعی می‌کند محتاط تر عمل کند.

وی یادآور می‌شود: تا زمانی که التهابات و نگرانی‌های بازار فروکش نکند بازار به روند متعادل و صعودی خود باز نمی‌گردد. در واقع بخشی از این التهاب در بازار، اقتصادی صرف نیست بلکه جو روانی ناشی از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

نرخ ارزی که سود شرکت‌ها را بالا می‌برد

رضاپور همچنین می‌گوید: در کنار این مسائل به واسطه همبستگی‌ای که بین قیمت دلار و قسمت اعظم سهام شرکت‌های بازار سرمایه وجود دارد، ممکن است شرایط نرخ فروش و حجم و تناژ شرکت‌ها با وضعیت خوبی مواجه شود و این شرکت‌ها در ماه‌های آینده با رکوردهای قابل توجهی روبه‌رو شوند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: این موضوع به واسطه وضعیت نرخ تورمی، قیمت دلار و همچنین شرایط تولید و فروش شرکت‌ها می‌توانند طبق پیش‌بینی هایشان تولید و عرضه کنند، در حالی که نرخ مواد اولیه شان با قیمت‌های پایین تر تامین شده است. این موضوع باعث می‌شود که وضعیت سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر مثبت قرار گیرد و چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها در نیمه دوم سال ۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ وضعیتی بهتر از سال ۹۸ و نیمه اول ۹۹ را تجربه کند.

رضاپور ریسک سودآوری شرکت‌ها را کاهشی و قیمت‌های فعلی را جذاب و ارزنده می‌داند و اظهار می‌کند: اما این ارزندگی و جذابیت قیمت‌ها تا زمانی که با گرایش نقدینگی به سمت بازار سرمایه همراه نباشد نمی‌تواند رشد بازار سرمایه را رقم بزند. این شرایطی بوده است که سال‌ها با آن روبه‌رو بودیم و بازار سرمایه همواره اگر عقب ماندگی هم داشته است در بلند مدت و بعد از مدتی بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته است

وی با تاکید بر اینکه بازدهی بلند مدت لزوماً شامل سهام همه شرکت‌ها نخواهد شد، می‌گوید: در واقع شرکت‌هایی که در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل باشند نمی‌توانند انتظارات سهامداران را تامین کنند.

نگرانی هایی به جز تورم

رضاپور همچنین تشریح می‌کند: از سوی دیگر نکته مهم تامین فضای آرامش روانی، سیاسی و امنیتی در بلند مدت است که می‌تواند بازار سرمایه را با جذابیت بیشتر همراه کند. تهدیدهای سیاسی و افزایش تنش‌ها در روابط سیاسی می‌تواند تردید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه را بیشتر کند. در واقع مردم به جز تورم نگرانی‌های دیگری نیز پس ذهن خود دارند که نمود آن را می‌توان در رفتار و احتیاط اقتصادی مردم در بازارهای مختلف دید.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین می‌گوید: تناسب رفتار سرمایه‌گذاران با شرایط شرکت‌ها از نظر فروش و سودآوری نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. در مواقعی بازار دچار حالتی می‌شود که اخبار منفی را نمی‌شنود و به اندازه کافی به آن بها نمی‌دهد و در شرایطی مانند امروز برعکس بازار، اخبار مثبت را کمتر توجه می‌کند و شرایط بهتر بنیادی شرکت‌ها را نمی‌بیند و با فروش‌های هیجانی در بازار روند منفی را تشدید می‌کند.

رضاپور یادآور می‌شود: این بیش واکنشی در میان مدت و بلند مدت پایدار نخواهد ماند. البته این در صورتی است که شرایط سیاسی و اجتماعی با اتفاق ویژه‌ای روبه‌رو نشود.

منبع: اقتصاد ۲۴
  • سلیم اهوازی ارسالی در

    سلام وقتی سهمی یک هفته صف فروشه ممنوعیت نوسان گیری روزانه چه معنی داره؟؛خدایه عق لی به شما ب..خیلی بی س ...هستید،دنبال چی می گردیدتمام پارامترهاراتغییربدید بعدهم که دیدیدکاری نمی تونیدبکنیداستعفاءبدیدب ندازیدکردن امریکاواستکبارآخه شماواسه چی زنده ایدونون حروم می کنیدکسی نیست شماروب ازخواست کنه؟

ارسال نظر