|
کدخبر: 124783

کارشناس: اصلاح بورس این هفته هم ادامه دارد!

در حالی که این روز‌ها برخی از تازه وارد‌ها اقدام به فروش سهام خود می کنند دولت به جای القای سودبری از بازار سرمایه به مردم اعتماد بدهد که نقدینگی‌های وارد شده در این بازار می‌تواند با تعادل بخشی به روند فعالیت شرکت‌ها در بورس سوده باشند و از انتظارات غلط در بین سهامداران بپرهیزد.

مدتی است بازار جذاب بورس، روز به روز پذیرای افراد تازه‌ای است که این بازار را به عنوان مکانی برای سرمایه گذاری خود انتخاب می‌کنند. اولین چیزی که سرمایه گذاران جدید را با خود درگیر می‌کند، حجم بالای لغات و اصطلاحات بورسی است که چاره‌ای جز آموختن آن‌ها ندارند.

اما با وجود عدم آگاهی افراد تازه وارد به بورس، سرمایه گذاران، تمایل خود را برای خرید سهام‌ها نشان دادند و فزونی تقاضا بر عرضه سهام‌ها پیش آمد، اما همه شرکت‌ها طبق روال این بازار به سوددهی نرسیدند. حالا صف فروش ایجاد شده و فروشندگان در کف قیمتی مجاز سفارش فروش می‌گذارند، اما خریداری وجود ندارد.

بورس را آزمون و خطا نکنید

فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نباید بورس را برای رسیدن به اهداف مالی دولت مورد خطا و آزمون قرار داد، گفت: ظرف چهار ماه ابتدای سال رکورد ۲۹۰ درصد بازدهی که در طول دوران تاریخ بورس جزو استثنائی‌ترین آن است همراه با ورود نقدینگی بسیار زیاد به خصوص از جانب اشخاص حقیقی بازخورد مناسبی داشت و موجبات تشویق ورود سرمایه گذاران جدید به بورس شد، هرچند که حس بسیاری از آن‌ها به غلط این بود که فکر می‌کردند لزوما هرگونه سرمایه گذاری به معنی کسب بازدهی در بورس است.

وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به حمایت‌ها و تبلیغاتی که از طرف مسئولان اقتصادی صورت گرفت این تصور پیش آمد که این سرمایه گذاری بدون در نظر گرفتن هرگونه ریسکی با یک سود مناسب همراه است، از طرف دیگر به دلیل اولویت در سیاست گذاری کنترل نقدینگی برای جلوگیری از ورود نقدینگی به سایر بازار‌ها از جمله بازار ارز و سایر بازار‌های موازی این فرضیه اولیه در دستور کار قرار گرفت که به هر شکل ممکن می‌بایست نقدینگی موجود در جامعه را به سمت بازار سرمایه گسیل دهیم؛ اتخاذ چنین سیاستی طبیعتا یکسری مشکلات از جمله عدم تناسب ارزش ذاتی شرکت‌ها و قیمت تابلو را رقم زد. بازار نقطه تعادل را همیشه خودش پیدا می‌کند، زیرا هرچه قیمت بالا رود اتوماتیک فروشندگان تشویق به فروش می‌شوند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، برای شناسایی سود، عرضه‌های زیادتری در سطح بورس شکل گرفت و در یکی دو مرحله وارد نقطه‌ای شدیم که اصلاحات بازار نقاط آغاز را در حقیقت نشان داد؛ به هر روی با مقابله یا با هدایت نقدینگی یا مدیریت بازار به شکلی که از عرضه‌های بیش از حد جلوگیری شود، به نوعی کنترل کردند، اما به نظر من با تجربه چهار ماه اول در مقابل دو ماه بعدش که تا مرداد و شهریور مدنظر است این تجربه را آموختند و آویزه گوش خواهند کرد که بی‌محابا افزایش قیمت و یا گسیل نقدینگی به سمت بازار سرمایه چنین روز‌هایی را به وجود می‌آورد.

پیش بینی از وضعیت بورس در شش ماهه دوم سال

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه درباره پیش بینی از وضعیت بورس در شش ماهه دوم سال، گفت: به نظر من در ۶ ماه دوم سال با فرض ثابت بودن شرایط حال حاضر به همین شکل اعم از نرخ دلار، وضعیت ارزی، مراودات سیاسی و بین الملل، روند بسیار ملایم‌تری را نسبت به چهار ماه ابتدای سال پیش رو خواهیم داشت و به نوعی شاهد روندی کنترل شده اما به نوعی با مدیریت خواهیم کرد هرچند که شیب آن به نسبت ۴ ماه ابتدای سال بسیار ملایم است.

آقابزرگی تصریح کرد: شاخص هم‌وزن ما کمتر از ۰.۵ درصد رشد داشته است درصورتی که شاخص کل ما بیش از ۲.۵ درصد یعنی نسبت یک به پنج است یعنی قسمت اعظم شرکت‌های ما درجا زده‌اند، اما برخی شرکت‌ها باعث شدند شاخص بورس رشد کند؛ این به نوعی تصویر واقعی از فضای اصلاحیه موجود می‌دهد به خصوص به آن‌هایی که غیر حرفه‌ای نگاه می‌کنند. این هفته هم اصلاحات کماکان ادامه دارد، اما مقداری برآیند آن تحت عنوان شاخص مثبت خودش را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای ادامه روند صعودی بازار سرمایه می‌توان ارائه کرد؟ گفت: بهترین پیشنهاد نه تنها در بازار داخلی کشور خودمان بلکه تجربه بین المللی در بازار‌های مالی این است که بازار را به خودش واگذار کنیم، البته این به منزله‌ رها کردن نیست، نقطه‌ تعادل بازار زمانی به دست می‌آید که جذابیت ذاتی برای خرید سهام به وجود آید.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: ذات بازار افزایش و کاهش است و ممکن است بعضی‌ها در آن متضرر شوند و بعضی‌ها هم سرمایه‌گذاریشان با سود همراه باشد. کسانی که غیر حرفه‌ای و بدون مطالعه و به تأثیر از سایت‌هایی که سیگنال می‌دهند جلو می‌آیند طبیعتا نتیجه کارشان ممکن است با ضرر و زیان همراه باشد بنابراین حداقل افرادی که به دلیل انتخاب غلط و ناصحیح خودشان وارد فضای بازار سرمایه شدند نباید منافع یک جمعی را و یا سمت و سوی طبیعی بازار را به منظور پیشگیری و احتمال اینکه یک بخشی از نقدینگی می‌خواهد از بازار خارج شود را فدای مسئله‌ کوچک‌تر کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین ذات بازار، خودش را به دست می‌آورد و باید بگذارند تعادل عرضه و تقاضا خودنظمی به وجود بیاورد، تشویق کنند و به صورت اصولی آموزش دهند.

وی تصریح کرد: یکی از بدترین راه‌های آموزش این است که به سرمایه گذاران القا کنند به هر طریقی سود می‌کنید؛ این درست مثل تضمین سود می‌ماند. باید بگذارند افراد غیرحرفه‌ای به طور غیر مستقیم یاد بگیرند که چگونه سرمایه گذاری کنند. این افراد باید دیدگاه سرمایه گذاریشان بلندمدت باشد و از محل منابع قابل پس انداز سرمایه گذاری کنند که اینطور تحت فشار قرار نگیرند که ظرف دو ماه انتظار، چون می‌خواهند دیون خود را پرداخت کنند بورس هم حتما باید خوب شود. بعد مسئولان را تحت فشار بگذارند که چون شما صحبت و تبلیغ بورس را کردید به هر قیمتی که شده باید بورس را بالا ببرید. در صورت رعایت مواردی که عرض کردم بورس به بهترین و متعادل‌ترین جایگاه خود نزدیک می‌شود.

این تحلیلگر بورس در پایان با تاکید بر اینکه انتظار از بازار سرمایه تنها به رفتار دولت بستگی دارد گفت: دولت به جای القای سودبری از بازار سرمایه باید به مردم اعتماد بدهد که نقدینگی‌های وارد شده در این بازار می‌تواند با تعادل بخشی به روند فعالیت شرکت‌ها در بورس سودده باشند و از انتظارات غلط در بین سهامداران بپرهیزد.

منبع: اقتصاد 24
  • کریمی ارسالی در

    شاخص بورس ظرف ۸ ماه دچار حباب ۱۵۰۰ شاخصی شده و تا به شاخص قبل از شروع رشد شارپی که ۵۰۰ هزار واحده است نرسه وضعیت بازار ه مینه که هست.....و این بازار وارد دوران ر کود سال ۹۲ شده و از هیچکس کاری ساخته نخو اهد بود....و ادعای ورود حقوقی دروغی پیش نیست و شما با کمی دقت متوجه می شوید که ۹ ۰ درصد معاملات توسط حقیقی انجام می شود و حقوقی اصلا امانت مردم را که در دست دارد در چنین اصلاح مرگباری به باد فنا نمی ده د....در ضمن چون سرمایه بیشتر حقیقی ها دچ ار افت بیش از ۴۰ درصدی شده دیگر تمایلی ب ه ماندن در بورس نشان نمی دهند و در اولین فرصت با پذیرش و تحمل ضرر از بورس خارج ش ده و ظرف یکسال آینده شاخص و حجم نقدینگی بورس به قبل از دوران رشد  بورس خواهد رسید......بازار گردانی که ازش حرف میزنند اینکه ارزش سهم را ده درصد از ارزش ذاتی ببر بالا و بعد ۱۵ درصد از ارزش ذات ی بیار پایین همینطور ادامه بده و فقط سها مدار رو سرکار بگذار، که به واسطه این دول ت زمان می خره تا ناگهان اینهمه نقدینگی ا ز بازار خارج نشه که تورم سرسام آور دیگری شکل بگیره....علی برکت الله..

ارسال نظر