|
کدخبر: 116082

پیش بینی بازار بورس برای هفته آینده

هرچند بازار سرمایه هفته پر افت و خیزی را پشت سر گذاشت اما در نهایت طی هفته اخیر کمترین افت بازدهی را داشت. در هفته اخیر همه بازارها روند نزولی داشتند و شاخص بورس نیز حدود سه درصد افت را پشت سر گذاشت. اما برای هفته آینده چه وضعیتی قابل پیش‌بینی است؟

بورس پیش بینی بازار بورس برای هفته آینده

پیش از شروع هفته اخیر به واسطه وعده رئیس جمهور برای گشایش اقتصادی و اخبار مثبت اقتصادی دیگر پیش‌بینی‌ها حاکی از وضعیت احتمالی بهتر بورس نسبت به دیگر بازارها بود. هرچند این اتفاق افتاد اما شکل سبقت بورس نسبت به دیگر بازارها این طور بود که بازدهی نزولی کمتری داشت.

در این شرایط که بورس در آخرین کارنامه هفتگی خود حدود سه درصد افت را ثبت کرده، چه سگینال‌هایی برای عملکرد هفته بعد آن قابل مشاهده است؟

از جمله اخبار هفته اخیر که از نگاه برخی بر روند شاخص بازار سهام تاثیر گذاشته، آغاز آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت است. در این مورد هرچند هنوز سهامداران امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت را ندارند اما به دلیل فشار احتمالی به بانک‌ها و کارگزاری‌ها برای فروش ۳۰ درصد اول سهام عدالت، عرضه قابل توجهی در بورس صورت گرفته است.

از جمله اینکه فروش ۷۵ میلیارد تومان سهام عدالت توسط کارگزاری بانک ملی در بورس طی یک روز انتقاداتی را به همراه داشت. به هر ترتیب ادامه این روند که به نظر می‌رسد محتمل باشد تهدیدی برای عملکرد بازار سهام در هفته آینده خواهد بود.

با این حال درباره طرح دیگر دولتی در بازار سهام یعنی فروش دومین ETF دولتی وضعیت از هفته قبل متفاوت است. حداقل به مانند هفته گذشته بورس از ناحیه اخبار مربوط به لغو دارا دوم مورد تهدید نیست.

هرچند به نظر می‌رسد بازار سهام در هفته بعد روند مثبتی را پیش‌رو داشته باشد اما احتمالا این روند صعودی به مانند چند وقت اخیر چندان پرشتاب نباشد.

علاوه بر این، تداوم حمایت‌های سیاست‌گذار از جمله اظهارات اخیر رئیس جمهور که بورس جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، کلید زدن طرح پیش‌فروش نفت و تداوم سیاست عرضه اولیه در بورس می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را برای بازار سهام به همراه داشته باشد.

صعودی شدن روند قیمت نفت در بازار جهانی، کاهش نااطمینانی‌های ناشی از کرونا به واسطه انتشار خبر آغاز استفاده از واکسن روسیه، اعلام مالیات سکه در سال ۹۸، مذاکره روحانی و مکرون درباره اینستکس و ارائه لایحه افزایش سرمایه‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به مجلس از دیگر سیگنال‌های امیدوار کننده برای سهامداران است.

اما در طرف مقابل سیگنال‌های تهدیدآمیز نیز برای بورس همچنان قابل مشاهده است.

افزایش نرخ سود بانکی، برگشت خوردن طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی به مجلس، تحریک بازار اجاره مسکن با آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن، افزایش نااطمینانی فعالان اقتصادی حوزه صنعت، معدن و تجارت به واسطه رای نیاوردن وزیر پیشنهادی برای تصدی این حوزه و نااطمینانی‌های ناشی از اخبار مربوط به تحریم تسلیحاتی ایران از جمله اخبار با سیگنال هشداردهنده برای بازار سهام است که به نظر نمی‌رسد هیچ کدام به مانند اخبار گروه دسته اول اثرگذاری قوی‌ای داشته باشند.

بدین ترتیب هرچند به نظر می‌رسد بازار سهام در هفته بعد روند مثبتی را پیش‌رو داشته باشد اما احتمالا این روند صعودی به مانند چند وقت اخیر چندان پرشتاب نباشد. ضمن اینکه بازار سهام در هفته آینده شاهد زمان‌بندی جدید برای معاملات (جزییات تغییرات جدید بورس) است که شاید برای سهامداران در روزهای ابتدایی هفته مشکلاتی را به وجود آورد اما به دلیل کاهش احتمالی مشکلات ناشی از اختلال در هسته معاملاتی احتمالا این تصمیم به تدریج رضایت سهامداران به همراه داشته باشد.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    فقط 5 تا 7 تا نماد حمایت دولت در تامین یارانه و سهام عدالت و بانکی شاخص را 50 تا 50 تا بالا میبرند و از 1 به 2 رساندند و بقیه شامل نماد و شرکتهای دیگر دائم منفی اند . این وضع خلاف عدالت و انسانیت و اخلاق و اسلام و انقلاب است. به جای سازمان بورس نامش را بگذارید 4 تا پتروشیمی و بانک نزول ده و نزول خوار و دلال.

    • ناشناس ارسالی در

      احسنت به شما حرف حق زدید

  • علی ارسالی در

    بازار با تکنیکال پیش میرود نه این هفته ا ون هفته

  • شهرام ارسالی در

    ۶ ماهه پول دادیم غسالم هر روز فقط منفی ب وده و تا الان ۱۰۰ درصد افت داشته و ناظر بازار سکوت کرده ....
    در عوض سهام د ولتی چندین برابر قیمت شده
    حمایت د ولت فقط شامل خودش شد ...اشتباه کردیم گول تبلیغات شبکه های ملی را خوردیم

ارسال نظر