|
کدخبر: 115586

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۱)

امروز بازار سرمایه تهران یکدست سرخپوش بود و اغلب سهامداران برای فروش صف کشیده بودند تا مبادا با ضررهای هنگفتی مواجه شوند، کارشناسان معتقدند اثرات روانی اخبار منفی، تابلوهای بورس را قرمز کرده است.

بورس امروز در بازار بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۱)

بورس تهران روز خوبی را پشت سر نگذاشت و اغلب تابلوهای تالار شیشه‌ای به رنگ قرمز درآمده بود. بسیاری از کارشناسان در تحلیل‌های خود مهم‌ترین علت این مسئله را اخبار و حواشی پیرامون مسئله دارا دوم پالایشگاهی‌ها می‌دانند و معتقدند دعواها و اختلافات سیاسی بین نهاد‌های دولتی و حاکمیتی باعث بروز این سقوط ناگهانی در بازار بورس شده است. برخی دیگر از تحلیل گران بورس هم فرصت را مغتنم شمرده و بار دیگر بحث احتمال ترکیدن حباب بورس را پیش کشیده‌اند و معتقدند این نوسانات ناگهانی و غیرطبیعی نشانگر عدم ثبات و مصنوعی بودن این مقدار رشد بورس است و باید خودمان را برای ضررهای سنگین برخی از سهامداران (خصوصا تازه کارها) آماده کنیم. البته در ساعات پایانی کاری بورس، وزیر نفت گفت برای عرضه پالایشگاهی‌ها هیچ مشکلی نداریم و هر زمان آماده باشند ما همکاری می‌کنیم، در ادامه سیگنال‌های مثبتی هم از بورس شنیده شد که مجوزهای لازم برای دارا دوم را قابل صدور اعلام می‌کرد. با وجود این اظهارات مثبت اما بازار همچنان بی‌اعتماد بود و صف‌های فروش سنگین تر از صبح شدهرچند که کارشناسان معتقدند احتمالا فردا هم با کاهش نسبی شاخص کل مواجه خواهیم شد اما این مسئله بستگی به اخبار و حواشی جاری کشور نیز خواهد داشت.

تصمیمی که موجب بدگمانی بورس بازان شد

۱۰۰ روز از نخستین واگذاری باقیمانده سهام دولت در بازار سهام در قالب صندوق‌های قابل معامله می‌گذرد و از همان زمان مباحث مربوط به صندوق دوم و سوم که قرار بود گرو‌ه‌های پالایش، فلزات و خودرو را در بر بگیرد، داغ بود. در این بازه زمانی اما چندین بار شاهد تایید، تعویق و حتی تکذیب عرضه صندوق دوم تحت عنوان دارا دوم بودیم. شنیده‌های ضد و نقیضی که شوکی جدی به قیمت سهام پالایشی و در نهایت کل بازار سهام وارد می‌کرد. در یک نمونه مخالفت با این نوع واگذاری‌ها، باقیمانده سهام دولتی به عنوان حق جاماندگان سهام عدالت اعلام شد. اما سرانجام روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی رسما اعلام کرد صندوق دومی در کار نخواهد بود. در این راستا دولت تصمیم گرفت تا باقیمانده سهام پالایشی خود را به‌صورت بلوکی عرضه کند. این تصمیم جدید ناگهانی اما شوکی جدی به کل بازار سهام تحمیل کرد و گفته می‌شود یکی از دلایلی بود که سبب شد تا قیمت ۸۳ درصد از سهام فعال روز دوشنبه در محدوده منفی نوسان کند.

چراغ قرمز بورس همچنان روشن است

شاخص کل بورس در نخستین ساعت معاملات آخر هفته و تا زمان تنظیم این خبر با رشد منفی ۵۳ هزار و ۱۱۸ واحدی روبه‌رو شد. شاخص کل بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد منفی روبه‌رو شد و تا ساعت ۱۰ صبح (سه شنبه، ۲۱ مرداد) با رشد منفی ۵۳ هزار و ۱۱۸ واحدی روبه‌رو و به ۲ میلیون و ۱۱ هزار و ۹۹۶ واحد رسید.

پیام دلار به بورس چیست؟

یک کارشناس اقتصادی تاثیر کاهش قیمت ارز را بر دیگر بازارها و همچنین بورس اوراق بهادار بررسی کرد. پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در تحلیلی کوتاه در کانال تلگرامی خود نوشته است: این روزها با کاهش قیمت ارز (ورود بانک مرکزی) شاهد پایین آمدن دلار در بازار ازاد بودیم در صورتی که هیچ تحلیل بنیادی این امر را تایید نمی‌کند.

چگونه دارایی خود را در سامانه سهام عدالت ببینیم؟

مسئول فنی درگاه ذینفعان بازار بورس در رابطه با سامانه سهام عدالت گفت: سهامداران سهام عدالت با ثبت شماره جدید با مالکیت خود می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند. داوری مسئول فنی درگاه ذینفعان بازار سرمایه گفت: سهامداران سهام عدالت با ثبت شماره جدید با مالکیت خود می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند.

جزییات خرید و فروش در بازار بورس امروز

خالص عرضه سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران از رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد. بیشترین سفارشات فروش برای صنعت فرآورده‌های نفتی به ثبت رسید و سهام پالایش نفت اصفهان نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان سفارش فروش داشت. در ساعت ۱۰: ۰۵ جمع صف‌های خرید به حدود سه هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان رسید و ارزش کل صف‌های فروش ۱۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان بوده است، بدین ترتیب خالص سفارشات فروشی که در سیستم معاملات ثبت شده به ۱۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مهلت فروش سهام عدالت اعلام شد

محمدجواد فرهانیان مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ارتباط با مهلت فروش سهام عدالت گفت: تا پایان سال تمام شرکت‌های استانی باید بورسی شوند و تمام کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند تا پایان سال می‌توانند نسبت به فروش تمام سهام خود اقدام کنند. محمدجواد فرهانیان درباره امکان فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت اظهارکرد: معامله ۶۰ درصد از سهام عدالت هفته جاری آغاز شده و تمام کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند نسبت به معامله سهام از طریق کارگزاری‌ها و یا بانک خود اقدام کنند. آنهایی که پیش از این برای ۳۰ درصد سفارش‌گذاری کرده‌اند می‌توانند برای معامله ۳۰ درصد بعدی هم سفارش‌گذاری را انجام دهند.

چه بر سر بورس آمده است؟

اختلافات و ناهماهنگی‌های سازمان بورس، وزارت اقتصاد و و وزارت نفت در عرضه دارا دوم پالایشگاهی ها، سبب شد ۶۰ درصد بورسی‌ها در صف فروش بایستند و شاخص کل بورس نیز در آستانه بازگشت به کانال یک میلیون واحد قرار بگیرد. معاملات بورس تهران در دو ساعت گذشته از آغاز فعالیت، با افت ۵۸ هزار واحدی شاخص کل به رقم دو میلیون و ۶ هزار واحد رسیده و شاخص هم وزن نیز با افت ۹ هزار و ۷۰۰ واحدی در رقم ۵۱۵ هزار واحد قرار گرفته است.

روز قرمز بورس پایان یافت

​شاخص کل بورس در روز سه شنبه ۲۱ مرداد و در پایان معاملات با رشد منفی ۶۵ هزار و ۲۵۷ واحدی همراه شد و به ۱ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۸۵۷ واحد رسید. شاخص هم وزن امروز نیز همانند شاخص کل رشد منفی داشت و با ۱۰ هزار ۴۱۲ واحد عدد ۵۱۴ هزار و ۴۱۷ واحد را نشان داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها