|
کدخبر: 114838

مردم درباره سهام عدالت چه می‌گویند؟

درحالی که دولت وعده داده فردا ۳۰ درصد دوم سهام عدالت را آزاد می‌کند، تعداد زیادی از مردم هم‌چنان پولی از فروش ۳۰ درصد اول دریافت نکرده‌اند. تا جایی که برخی به قدری از این وضع کلافه و درمانده شده‌اند که اعلام می‌کنند عطای سهام عدالت را به لقایش بخشیده‌اند.

بورس مردم درباره سهام عدالت چه می‌گویند؟

احتمالا برایتان پیش آمده که قسط وام بانکی‌تان کمی عقب بیفتد و فقط برای چند روز خرج یا برجی جایگزین اولویت پرداخت اقساط وام هایتان شده باشد.

می‌گویند وقتی اقساط وام بانکی عقب بیفتد، بانک به انحای مختلف از اخطار پیامکی گرفته تا هشدار تلفنی، کتبی، خواهش و الزام برای پرداخت به وام‌گیرنده گوشزد می‌کند که بدهی خود را پرداخت کند.

دست آخر هم اگر تمام این‌ها جواب ندهد بدون نیاز به رای دادگاه به حساب ضامنین وام دسترسی پیدا می‌کند و پول قسط هر ماه را از حسابشان بر می‌دارد. فرد ضامن و قرض گیرنده هم هیچ حق اعتراضی ندارند و این امر لازم الاجراست.

در واقع وقتی پای بدهی مشتریان در میان باشد بانک‌ها با کسی تعارف ندارند. نه برای پرداخت صبر خواهند کرد نه به واریزهای خرد و تکه‌تکه مردم برای پرداخت اقساطشان رضایت خواهند داد.

حتی زمانی که به علت شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارها از رونق افتاد و بانک‌ها دستور گرفتند که برای سه ماه برداشت اقساط وام مردم، آن هم فقط برخی از انواع تسهیلات، را به تعویق بیندازند، زیر بار نمی‌رفتند و بارها این اقساط را از حساب مشتریان کسر کردنند.

تا جایی که اعتراضات مردمی در این باره آنقدر زیاد بود که بانک مرکزی مجبور شد سامانه‌ای برای رسیدگی به شکایات مردم در این‌باره ایجاد کند. البته در نهایت هم بسیاری از بانک‌ها حاضر نشدند اقساط کسر شده را به حساب‌ها برگردانند.

اما ظاهرا وضعیت که برعکس می‌شود، بانک‌های بدهکار به مردم نه تنها ماه‌ها پولی برای مردم واریز نمی‌کنند بلکه در برابر درماندگی مردم پاسخگو هم نیستند. درحالی که دولت خبر داده عید غدیر ۳۰ درصد دوم سهام مردم نیز آزاد می‌شود، عده‌ای آنقدر میان بانک‌ها و کارگزاری‌ها پاسکاری شده‌اند که اعلام می‌کنند عطای این سهام پردردسر را به لقایش بخشیده‌اند…‌

بسیاری از مردمی که بیش از دو ماه است سهام عدالت خود را به بانک‌ها فروخته‌اند، هنوز نه پولی دریافت کرده‌اند و نه پاسخی. نوشته‌های تعداد اندکی از آنان برای تجارت‌نیوز را در ادامه می‌خوانید:

– «بانک تجارت با این که دوماهه سهامم رو فروختم یه ریال هم نریخته برام»

– «چرا کارمند بانک تجارت سهام خودش نخستین نفرفروش میره اما مال ما دو ماهه ریالی واریز نشده عجب عدالتی…»

– «بابا تو رو قران پول رو بریزید. من الان ۴۰روزه فروختم به بانک تجارت. هنوز هیچی واریز نکرده. بقران احتیاج دارم»

– «۱۷خرداد دوسهم بانک ملت وصادرات فروختم ولی تا الان هیچ واریزی نداشتن»

– «باید همه جلوی بانک‌ها جمع بشیم و الا همین ذلت ادامه داره و هیچ کس هم جواب گو نیست»

– « برای منم همین مشکل هست منم ۱۲خرداد توی سایت بانک کشاورزی فروختم و هیچی تا حالا واریز نکردن»

– « نمی‌بخشم بانک ملی اگه می‌خوای پول رو واریز نکنی. ۱ماه و نیمه چشم انتظارم. احتیاج دارم. پیگیری کنید مردم برای اینکه نیاز داشتن فروختن. بانک ملی خجالت نمی‌کشید هیچ پولی واریز نمی‌کنید گناه ما چیه؟؟»

– « یه وقت بود هر شب حرف سهام عدالت رو تو اخبار می‌زدن. وقتی فروختیم دیگه هیچی به هیچی. می‌گفتن دو روز بعد می‌ریزن. من واقعا روش حساب کردم ولی هیچی. نمیدونم چجوری وجدانشون میذاره به ۸۰ میلیون انسان دروغ بگن بعد طرف ۲ ماهه منتظره خدا می‌دونه می‌خواسته با پوله چه کارایی که نکنه. ولی اصلا نمی‌ریزن»

– « اخه چه وضعشه چرا این بانک صادرات پوله مارو نمی‌ده الان بیشتراز دوماه گذشته.. یعنی چی اخه ما احتیاااااااااج داریم می‌فهمید؟ تورو خدا رسیدگی کنید دیگه هرجایی که می‌تونستم اطلاع دادم اخه ما مشکلمونو به کی بگییییییییم؟»

– « من ۱ماهه ۳۰ درصد سهاممو فروختم از بانک انصار هنوز هزار تومن به حسابم نیومده. چرا؟ کی باید پاسخگو باشه؟؟؟؟؟ اونوقت می‌گن عید غدیر ۳۰ درصد بعد رو بفروشید واقعا مسخره ست»

– « دوماهه سی درصد را فروختم دریغ ازیک ریال. این مسخره بازی‌ها چیه هنوزسی درصد اول واریز نشده می‌خوان سی درصد دوم را بخرن؟»

– « بانک صادرات دوماهه. هزار تومن هم واریز نکرده برام لطفا پیگیری کنید»

– «چیزبه نظرم رسیده واون اینکه بیخیال سهام عدالت بشیم وبرگردیم سراغ همون بدبختی که می‌کشیدیم چون این بحث سهام عدالت ازکارو بدبختی هم هممون روانداخته و از بس پول اینترنت دادیم، بیچاره شدیم. کاش به اندازه پول نت و تاکسی بهمون می‌دادن دیگه ازفردا پول شارژ گوشی هم ندارم من که ازالان بیخیال شدم میرم دنبال کارم. ازاین سهام آخرش هم چیزی به ما نمی‌ماسه»

– «ما که هنوز از بانک ملی چیزی ندیدیم خواهش می‌کنم یا کلا بگن قرار نیست پولی واریز بشه و خیال ملت رو راحت کنن یا اینکه از بلا تکلیفی در بیارید مارو. این چه اوضاعیه خسته شدیم»

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر