|
کدخبر: 105372 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

فروشندگان سهام عدالت ضرر کردند؟

بسیاری از شهروندانی که ۳۰ درصد سهام عدالت خود را فروخته‌اند بانک‌ها را به بدقولی، تاخیر طولانی در پرداخت و خرید ارزان سهام خود متهم می‌کنند.

اقتصاد فروشندگان سهام عدالت ضرر کردند؟

ارزش واقعی سهام شرکت‌های درون سبد سهام عدالت در فاصله بین ۱۰ تا ۳۰ خردادماه ۹۹ حدود ۲۷ درصد رشد کرده است. در حال حاضر ارزش سهام ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار میلیون تومان است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که فروشندگان سهام عدالت نزدیک به ۳۰ درصد ضرر کرده‌اند اما آنها نگرانی‌های مهم‌تری هم دارند. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش نیوز همراه باشید.

وعده ۵ روزه

در فرصتی که برای فروش سهام عدالت در نظر گرفته شد (۶ تا ۱۳ خردادماه) حدود ۵۰۰ هزار نفر از کسانی که آزادسازی به روش مستقیم را انتخاب کرده بودند سهام خود را به بانک‌ها واگذار کرده‌اند اما هنوز مبالغ مشخص‌شده را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که بانک‌ها و کارگزاری‌ها به فروشندگان وعده داده بودند که حداکثر ظرف پنج روز پول آنها (حدود دو و نیم میلیون تومان برای سهام ۵۰۰ هزار تومانی) به حسابشان واریز خواهد شد. جواب روابط عمومی و مقامات بانکی به این تعلل آن بوده است بانک فقط در صورتی می‌تواند اقدام به تسویه کامل کند که سهام متقاضیان را به فروش رسانده باشد اما این کار زمان‌بر است و تعدادی از سهام مشتری ندارند. فروشندگان هم در پاسخ می‌گویند که اگر چنین است پس چرا به آنها وعده چندروزه داده شده است؟

تعدادی از فروشندگان هم مبلغ دریافت شده را کمتر از مقدار وعده داده شده می‌دانند اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی این موضوع را غیرممکن دانست و تکذیب کرد.

عملکرد بانک‌های مختلف یکسان نبوده است. حداقل دو بانک ۳۰ درصد از سهام سهامداران را فروخته و تمام یا بخش زیادی از آن را در چند مرحله به‌حساب فروشندگان واریز کرده‌اند. بیشترین حجم اعتراضات به بانک‌های تجارت، ملی و کشاورزی، مسکن و رفاه مربوط می‌شود.

این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از فروشندگان شده است. از طرف دیگر مقامات بانکی در واکنش به اعتراضات فروشندگان گفته‌اند که منتظر رسیدن ارزش سهام به سود مدنظر هستند. به نظر می‌رسد که سود مناسب سهام عدالت در چند هفته اخیر باور این ادعا را برای فروشندگان سخت کرده است.  

فروش به خاطر شرایط سخت مالی

 بانک‌ها واقعاً بدقولی کرده‌اند؟ آیا آنها شفاف عمل نکرده‌اند؟ پاسخ به این سوال هر چه که باشد تعدادی از فروشندگان خود را در یک بازی دو سر باخت می‌بینند. بررسی نظرات آنها نشان می‌دهد که بسیاری از آنها تمایلی به فروش نداشته و به خاطر شرایط سخت مالی مجبور به این کار شده‌اند. در ادامه به تجربه و نظر تعدادی از مخاطبان گسترش نیوز نگاهی می‌اندازیم:

«از 6  خرداد به بانک صادرات درخواست فروش دادیم ولی هنوز خبری نیست. چرا مردمو به بازی گرفتین؟ مردم گرفتارن تو این وضع کرونا و بیکاری. می‌فهمید یا خودتونو زدین به نفهمی یکم از خدا بترسین».

«از تاریخ ۷/۳ در بانک تجارت به صورت حضوری، وکالت دادم تا این لحظه تک ریالی به شماره فعال شبا من نیامده است. فقط دروغ می‌گویند و با شعور مردم بازی می‌کنند. مگر خودشان نگفتن ۵ روز طول می‌کشد تا حالا 22 شده ولی هیچ. هرکجا هم که میریم می‌گویند به ما ربطی نداره پس به کی مرتبط هست. واقعاً خجالت آور است».

«بنده مریض داشتم، سهامم رو فروختم. دهم خرداد سفارش فروش دادم به بانک صادرات و سامانه سعدی ولی هنوز هیچ خبری نشده».

«با سلام من فکر می‌کنم اصلاً چند خرید انجام دادن و بقیه متقاضیان فروش رو فعلأ بلاتکلیف گذاشتن و هی ایراد میگیرن تا زمان بخرن. اگر قرار نیست بخرید لطفاً اعلام کنید. برای مردم قابل‌قبول نیست. من ۲۳ روز پیش حضوری به بانک تجارت وکالت دادم. آخر مگر چقدر کار داره ولی تا این لحظه متاسفانه تک ریالی به شبای من واریز نشده. مردم رو سرکار نگذارید. از خدا بترسید».

«من از طریق سامانه سعدی فروختم ولی هنوز بعد از ده روز پولی به حسابم نیومده، درصورتی‌که در توضیحاتش اومده بود که دو روز کاری طول میکشه پول به حسابتون واریز بشه».

 

 

 

 

  • شاهین ارسالی در

    از رسانه بسیار ممنون وسیاستش که حداقل در د مردم رو منعکس می‌کنه لطفاً از سخنگو بخ واهید که تذکری بابت این چند بانک بدهد که کم کاری انجام دادن. از شما ممنونم

  • ناشناس ارسالی در

    بانک.رفاه.دو.میلیون.وخورده.ای .به.حسابم. ریخته.است.سهامم.یک.میلیون.تومانی .هست.سی .درصد.چقدر.می.شه.دولت.چیز.دیگری.گفته.بود . من.اگر.مریض.نداشتم .بیجاه.میکردم.بفروش م.یک.فرد.مستاجر. هم .هستم.کرونا.هم. گرفت م.اسمم.هست.تو.کرونایها. چرا.این.جور.پس.م ا.را.اگاه.کنید

  • ناشناس ارسالی در

    چ اشتباه کردیم به بانکها اعتماد کردیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها