|
کدخبر: 113743

چوب حراج بر شاروم در بورس

سینا سلیمانی -کارشناس بازار سرمایه

درباره عرضه اولیه ارومیه پترول اول تصور من این بود که با مارکت ۴۵۰۰ میلیارد تومانی عرضه خواهد شد، اما گویا ۴۵۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است!!! نه به عرضه غزر نه به عرضه ارومیه! شرکتی که امسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان فروش خواهد داشت، طرح توسعه‌ای دارد، افزایش سرمایه دارد، یک مقدار این ارزش برای عرضه عجیب هست!! نمیدانم چه اشکالی در زیر مجموعه‌های پترول هست که انقدر ارزون واگذار میشوند، گچساران، مدبران، ارومیه!! این شرکت حداقل ۱۰۰۰-۱۲۰۰ میلیارد تومان در بازار نرخ خواهد خورد و بنظر من تا ۳۰۰۰-۳۵۰۰ میلیارد تومان هم طی یکسال آینده رشد خواهد کرد! این شرکت هم اسکیل شبصیر هست! حالا اینکه چرا دارد ۴۵۰ میلیارد تومان عرضه می‌شود جای سوال است!

سینا-سلیمانی

ارومیه امسال حدود ۶۰ میلیارد تومان سود خالص دارد، فقط کافی است به رشد نرخ فروش آن توجه شود! با نسبت P/E ۵ هم در نظر بگیریم ۳۰۰ میلیارد تومان باید مارکت بخورد! الان اصلا در بازار P/E ۵ نداریم چون کف P/E بازار ۱۰ هست! چطوری سهمی با این نرخ رشد و این سرمایه و این وضعیت سودآوری رو با P/E زیر ۱۰ دارن عرضه می‌کنند؟!

کدام عرضه اولیه طی یکسال اخیر با P/E زیر ۱۰ بوده که ارومیه هست؟!

شاروم

اگر بخواهم خیلی ساده و بازاری حداقل ارزش ارومیه رو محاسبه می‌کنم که همه دوستان متوجه شوند:

ارومیه تا تیر ماه حدود ۵۵ میلیارد تومان فروش داشته است و تقریبا هر ماه ۱۴.۸ میلیارد تومان فروش محقق کرده است بنابراین خیلی ساده و با فرض تداوم همین روند فعلی فروش، امسال ۱۷۷ میلیارد تومان فروش خواهد داشت که اگر دقیق تر و با احتساب رشد فروش بیان کنیم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان فروش ثبت خواهد کرد. پس تا اینجا نسبت P/S شرکت با توجه به مارکت ۴۵۰ میلیارد تومانی عرضه اولیه حدود ۲-۲.۵ واحد می‌شود که ما اصلا همچین رقمی در بازار نداریم!!!

سود خالص تحلیلی ارومیه امسال حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هست که این رقم در سال بعد حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان سود خالص خواهد بود.

مارجین خالص شرکت حدود ۲۲٪ است بنابراین سود خالص امسال شرکت حداقل ۴۵-۵۰ میلیارد تومان خواهد شد ( خیلی ساده و آماتوری با فرض اینکه مارجین شرکت ثابت شود و روند فروش شرکت هم همانطوری باشد که ماه‌های قبل بوده است و این نرخ رشد دلار و رشد فروش و... را اصلا لحاظ نکنیم )

بنابراین بر اساس این سود خالص و ارزش ۴۵۰ میلیارد تومانی عرضه، نسبت P/E سهم می‌شود حدود ۱۰ واحد که در مقایسه با عرضه‌های قبلی که با نسبت‌های P/E عجیب عرضه شدند، غیر منطقی است!!

همه ما میدانیم که برای ارزشگذاری به روش DCF، باید ارزش روز جریانات نقد آتی شرکت تنزیل شود و به ارزش روز شرکت اضافه شود. بنابراین این رقم ۵۰۰ میلیارد تومان ( با در نظر گرفتن P/E ۱۰ واحدی ) تایم پریود هایی که در روش‌های FCFF و FCFE استفاده می‌شود معمولا ۳ سال آینده و ۵ سال آینده است. بنابراین این ۴۵-۵۰ میلیارد تومان کف سود خالص شرکت و با لحاظ P/E ۱۰ واحدی ارزش ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ارومیه، ارزش واقعی شرکت نیست و فاصله بسیار زیادی تا ارزش واقعی دارد!!

از طرفی طرح شرکت دوتا ویژگی مهم دارد که در ارزشگذاری آن به شدت موثر است، اول اینکه شرکت طرح توسعه دارد که فیوچر کش فلوی شرکت رو بطور جدی تحت تاثییر قرار می‌دهد، دوم نرخ رشد شرکت بالا است یا اصطلاحا شرکت رشدی و اهرمی است!!

من سعی کردم خیلی ساده بیان کنم که قابل فهم باشد اما چون خودم روی ارزشگذاری این شرکت برای محاسبه NAV پترول کار کردم، نظرم این است که این شرکت حداقل ۱۰۰۰-۱۲۰۰ میلیارد باید عرضه شود و تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان رشد خواهد کرد.

فقط کافی است یک مقایسه ساده با دیگر واحدهای پتروشیمی داشته باشیم.

شبصیر سال ۹۸ در سطح ۷۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است و ۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص.

پتروشیمی ارومیه امسال ۲۰۰ میلیارد تومان فروش دارد و ۵۰ میلیارد تومان سود خالص.

در بحث فروش، وضعیت شبصیر بهتر است و در بحث مارجین ارومیه وضعیتی بهتری دارد

نویسنده: سینا سلیمانی
  • maryam ارسالی در

    تشکر از راهنمایی خوبتون

  • ناشناس ارسالی در

    سهام شاروم با توجه به کم بودن تعدادکل س هم ۷۰۰میلیون ...به رشد قیمتی حداقل ۱۰هزا رتومان خواهد رسید تا فروردین ۱۴۰۰
    یاعلی

ارسال نظر