|
کدخبر: 112514

امروز در بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۰۵)

امروز یکشنبه (۹۹/۰۵/۰۵) بازار بورس تهران روز شلوغ دیگری را تجربه کرد تا حدی که به دلیل افزایش تقاضا، عرضه ۵ نماد بورسی پرطرفدار متوقف شد ولی در نهایت با وجود این ازدحام در صف سهامداران، دست آخر شاخص بورس برخلاف روال چند وقت اخیر ریزش کرد و نتوانست رویای دو میلیونی شدن شاخص بازار سرمایه را برآورده کند.

بورس امروز در بورس چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۰۵)

در حاشیه داد و ستدهای امروز بازار بورس تهران، اخباری در ارتباط با زمان و سقف فروش سهام عدالت، چگونگی ورود مسکن به بازار بورس، ترفندهای سودجویان در زمینه خرید سهام، تحلیل‌های کارشناسان اقتصادی و غیره... گزارش شد که همگی به طور خلاصه در این مطلب گنجانده شده‌اند.

بورس امروز را چگونه آغاز کرد؟

در آغاز معاملات امروز بورس (۰۵/۰۵/۹۹) شاخص کل با رشد ۴ هزار و ۴۰۷واحدی به عدد یک میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۱۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۹۳۲ واحدی به عدد ۵۱۰ هزار و ۶۷۸ واحدی رسید.

معامله ۵ نماد بورسی متوقف شد

در جریان معاملات امروز بازار سهام چندین نماد بورسی نظیر «فولاد»، «وبصادر» و «شبندر» به دلیل افزایش تقاضا متوقف شد و از سرگیری معاملات این نمادها به زمان دیگری موکول شد. به جز این نمادها، «وتجارت» و «برکت» نیز به همین دلیل متوقف شدند و زمان انجام معاملات آنها متعاقبا از سوی مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اعلام خواهد شد.

۴ نماد جدید در راه بورس

افسانه اروجی، معاون بازار فرابورس با اشاره به اینکه چهار شرکت درج شده در بازار دوم فرابورس وجود دارند، اظهار کرد: این چهار شرکت شامل توسعه مسیر برق گیلان، شرکت تهیه و توزیع غذای دنا افرین فدک، شرکت پتروشیمی ارومیه و یک شرکت کشاورزی و دامپروری می‌شود. طبق اقداماتی در فرابورس و شرکت‌ها انجام شده است، دو شرکت مسیر برق گیلان و پتروشیمی ارومیه در آستانه عرضه اولیه قرار دارند و هرکدام به نتیجه نهایی برسد و ارزش‌گذاری شود، چهارشنبه هفته جاری عرضه اولیه خواهد شد. سایر شرکت‌ها نیز در هفته‌های آتی عرضه می‌شوند.

از سهام عدالت چه خبر؟

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس در این خصوص، اظهارکرد: براساس آیین نامه سهام عدالت که شنبه نهایی شد و برای ابلاغ به مراجع ذیربط به امضای اعضای شورای‌عالی بورس رسید، مقرر شد کسانی که روش مستقیم را در آزاد‌سازی سهام عدالت انتخاب کردند بتوانند بعد از عید غدیرخم ( از ۱۹ مرداد) علاوه بر ۳۰ درصد قبلی، برای ۳۰ درصد دیگر و در مجموع ۶۰ درصد، حق فروش داشته باشند.

قالیباف اصل در ادامه گفت: در روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در آن دخیل هستند، پذیرش این شرکت‌ها از اواسط مرداد در بورس تهران آغاز می‌شود و آنها نیز بعد از عید غدیر می‌توانند در مجموع ۶۰ درصد سهام خود را به فروش برسانند. در جلسه شنبه مقرر شد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بازار گردانی شود تا قیمت آنها کمتر از ۹۸ درصد خالص ارزش دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس یا همان (NAV) نباشد.

سخنان رئیس سازمان بورس در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از فروشندگان سهام عدالت هنوز موفق به دریافت مبالغ حاصل از فروش ۳۰درصد از سهام خود نشده‌اند. البته همزمان با اظهارات قالیباف اصل، امروز یکشنبه (۰۵/۰۵/۹۹) ارزش سهام عدالت از بیست میلیون تومان هم گذشت و رکورد جدیدی ثبت کرد. طبق این گزارش ارزش اولیه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان شد و در پایان معاملات روز شنبه ۴ مرداد ارزش سهام عدالت به ۲۰ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۸۹۰ تومان رسیده است که رشد ۳۸ برابری نسبت به ارزش اسمی اولیه داشته است. این در حالی است که در پایان معاملات هفته گذشته ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی ۱۹ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۵۴۸ تومان اعلام شده بود که بر این اساس طی معاملات شنبه ۳.۳ درصد سود معادل ۶۶۳ هزار و ۳۴۲ تومان عاید سهامداران عدالت شده است.

بورس املاک؛ موافقین و مخالفین چه می‌گویند؟

بهمن عبداللهی عضو شورای‌عالی بورس، امروز در رابطه با بورس املاک گفت: براساس مذاکرات صورت گرفته در جلسه شورای‌عالی بورس که روز گذشته برگزار شد، قرار بر این است که بورس مسکن چهار تا ۶ ماه آینده راه‌اندازی شود.

عبداللهی به ترکیب سهامداران راه‌اندازی این بورس اشاره کرد و گفت: براساس صحبت‌های انجام شده قرار است ۳۵ درصد از بخش خصوصی و تعاون، ۳۵ درصد نهادهای عمومی مانند بانک‌ها، بنیادها و ۳۰ درصد به صورت پذیره‌نویسی عرضه مستقیم در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا همه مردم بتوانند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.

این در حالی است که ورود مسکن به بازار سرمایه موافقان و مخالفان سرسختی دارد که هر کدام دلایل خود را برای اثبات موضع خود دارند. موافقان معتقدند که ایجاد بورس املاک موجب شفافیت بیشتر بازار مسکن خواهد شد و از واسطه گری‌ها جلوگیری خواهد شد. اما در نقطه مقابل، مخالفان این طرح سه دلیل برای ناکارآمدی بورس مسکن مطرح می‌نمایند؛

۱- اقداماتی که درحال‌حاضر مورد هدف قرار گرفته تا در بورس املاک و مستغلات انجام شود، از طریق بورس کالا و فرابورس نیز امکان‌پذیر است و نیازی به تشکیل بورس جدید نیست.

۲- بورس املاک ممکن است فعالیت‌های سفته‌بازانه بخش مسکن را افزایش دهد.

۳- چه توسعه‌ای می‌تواند برای بخش مسکن ایجاد کند؟

با تمام این تفاصیل باید یادآور شد که فعالیت این بخش از بازار سهام به شکل غیررسمی آغاز شده چرا که دیروز اطلاعیه پذیرش یک زمین و دو باب واحد تجاری برای عرضه در بازار فرعی بورس کالای ایران منتشر شد. حال باید منتظر ماند تا موعد مقرر راه‌اندازی رسمی بورس املاک فرا برسد و مانند اغلب طرح‌های اقتصادی دولتی، کارآمدی آن را با آزمون و خطا بسنجیم.

برندگان بورسی تیرماه را بشناسید

با توجه به اینکه شاخص بورس تهران تنها در ۵۰ روز (از خرداد ماه ۱۳۹۹) حدود یک میلیون رشد داشته و در آستانه دو میلیونی شدن قرار گرفته، بیش از ۵۰ درصد این رشد اما طی معاملات تیرماه رقم خورده است. هرچند تورم کم‌سابقه نیز سرمایه‌گذاران را نقره‌داغ کرد ولی برخی سهامداران سود کلانی از این رشد بی‌سابقه بورس و همزمانی آن با ۳ برابر شدن نرخ تورم کسب کردند. واقعیت‌های آماری نشان می‌دهد این سود نصیب همه سهامداران نشده است اما در این میان برخی سرمایه‌گذاران از شاخص کل پیشی گرفتند و حتی بازده سه رقمی را در سبد دارایی‌ها و پرتفوی خود مشاهده‌کردند. ۲۷۸ بنگاه بورس توانستند بازده بالاتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کنند و با کسر تورم ۴/ ۶ درصدی تیرماه، با رشدی بین ۲/ ۰ درصد تا ۱۷۴ درصد همراه شدند. از همه گروه‌ها می‌توان در میان برندگان بورس تیرماه یافت اما عموما تمامی زیرمجموعه‌های گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور سودی بیشتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کردند. در این خصوص می‌توان به گروه فرآورده‌‌های نفتی اشاره کرد که با احتساب تورم، تیرماه را با رشد بیش از ۹۵ درصدی به پایان رساندند. در میان زیرمجموعه‌های این گروه، پالایش نفت اصفهان بیشترین سود را (۵/ ۱۱۶ درصد) از آن سهامداران خود کرد.

سودجویان در بورس «سرخطی» می‌زنند

کارشناسان بازار سرمایه از افزایش «سرخطی زدن» به عنوان یک تخلف بورسی صحبت می‌کنند که سهامداران باسابقه به خوبی با آن آشنا هستند. این اصطلاح بیشتر توسط معامله گران حرفه‌ای و یا سبدگردانان به کار برده می‌شود. سرخطی زدن به سفارشی گفته می‌شود که در راس ساعت شروع معاملات در صف خرید یا فروش گذاشته می‌شود تا معامله‌گران بتوانند در صف خرید یک نماد پرطرفدار جایگاه بهتری داشته باشند. کارشناسان بر این باورند استفاده از روش‌های سرخطی برای خرید و یا فروش سهام مفسده هایی را به همراه دارد. به عنوان مثال افراد با سرخطی زدن به روش الگوریتمی نمادهای عرضه اولیه را خریداری کرده و از این طریق سودهای زیادی را کسب می‌کنند. کارشناسان بورس معتقدند برای جلوگیری از این رویه ناعادلانه مسئولان بازار بورس باید مداخله نمایند.

ریزش بورس در پایان معاملات امروز

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در ساعت ۹ صبح با بازگشایی بازار شاخص بورس روند صعودی را در پیش گرفت ولی این روند چندان دوام نداشت و در ساعت دوم معاملات ورق بورس برگشت و شاخص منفی شد و این روند تا پایان معاملات ادامه داشت، تا جایی که شاخص کل با ریزش ۱۴ هزار و ۲۹ واحدی به عدد ۱ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۷۹۹ واحدی رسید. گفتنی است، در پایان معاملات امروز شاخص کل هم وزن با افت ۳ هزار و ۶۹ واحدی به عدد ۵۰۶ هزار و ۶۷۷ واحدی رسید.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز

ارسال نظر