|
کدخبر: 111453

مردم نسبت به ریسک بورس آگاه باشند

محمدحسن قدیری ابیانه-دیپلمات

مقامات مسئول کشور و رسانه‌های کشور باید این موضوع را برای افکار عمومی روشن ساخته و تکرار نمایند که بورس محل ریسک است. ممکن است خریداران سهام سود یا زیان کنند و ریسک آن با خود خریداران است و دولت تعهدی برای جبران زیان احتمالی خریداران سهام در بورس ندارد، تا در آینده در صورت زیان توقع نداشته باشند که دولت زیان آنها را با تکیه بر بیت‌المال که متعلق به همه مردم است جبران نماید.

قدیری-ابیانه

سود و زیان در بورس یک امر رایج در جهان است. بسیاری از افراد در جهان از این طریق به ثروت‌های نجونی دست یافته و میلیاردر شده‌اند و بسیاری نیز به خاک‌سیاه نشسته‌اند و کم نیستند کسانی که به خاطر زیان‌های بزرگ و از دست دادن سرمایه خود در بورس دست به خودکشی زده‌اند و در هیچ کشوری زیان خریداران سهام را دولت‌ها جبران نکرده‌اند.

کسانی که در بورس سود می‌برند مردم را در سود خود شریک نمی‌کنند که انتظار داشته باشند که در صورت زیان آنها، دولت دست در جیب مردم کرده و از بیت‌المال عمومی زیان آنها را جبران نماید.

در ماجرای سپرده‌گذاری در بانک‌های خصوصی که با طمع سود بالا منجر به خروج پول از بانک‌های دولتی و جذب آن به بانک‌های خصوصی گردید و بانک‌ها نتوانستند نه سود پول و نه اصل پول را به سپرده‌گذاران بدهند، زیان‌دیدگان دست به تجمعات بسیار زدند و از دولت خواستند که زیان آنها را جبران کند و فشار آنقدر سنگین شد که دولت خود را ناچار یافت تا از بیت‌المال عمومی یعنی از جیب همه مردم این وجوه را پرداخت نماید و این در حالی بود وقتی سپرده‌گذاران سودی دریافت می‌کردند مردم را در سود خود شریک نمی‌نمودند.

لذا ضروری است که رسانه‌های گروهی و مسئولان این موضوع را برای افکار عمومی روشن سازند که در صورت زیان در بورس، از دولت طلبکار نشوند و جبران زیان خود را از بیت‌المال مطالبه نکنند.

شاید بهتر باشد که کسانی که قصد خرید سهام را دارند قبلا متنی را امضاء نمایند که خود مسئولیت هرگونه عواقب ضرر و زیان احتمالی را بر عهده می‌گیرند و از بابت زیان آن، از دولت مطالبه‌ای نخواهند داشت.

این آگاهی و مسئولیت‌پذیری می‌تواند از بروز فتنه‌های جدید در آینده در این رابطه پیش‌گیری بکند.

نویسنده: محمدحسن قدیری ابیانه
  • اصغر ارسالی در

    سلام. اگه بانکی اختلاس می‌کنه و پول مردم رو میخوره .وظیفه دولت هستش که تعهدات با نک رو قبول کنه چون خودش مجوز داده .دندش نرم

ارسال نظر