|
کدخبر: 107490 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

اخبار مهم بورس در یک نگاه

در این گزارش به مهمترین اخبار بورس امروز نگاهی انداخته ایم.

بورس اخبار مهم بورس در یک نگاه

بورس چشم‌ها را خیره کرد

​شاخص کل بورس در روز سه شنبه ۱۰ تیر و در پایان معاملات با رشد بی‌نظیر ۶۴ هزار و ۹۱۱ واحدی همراه شد و به یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۵۰ واحد رسید.

شاخص هم وزن امروز نیز رشد داشت و با ۱۸ هزار و ۲۸۸ واحد عدد ۴۵۳ هزار و ۴۰ واحد را نشان داد.

به گزارش گسترش نیوز ارزش معاملات نیز ۱۰۳ هزار و ۲۸۹ میلیارد شد.

در معاملات امروز نمادهای "فارس"، "فولاد" و "فملی " به ترتیب با ۴۳۳۷، ۴۲۳۰ و ۳۷۴۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را ثبت کردند.

پربیننده‌ترین نمادهای بورسی نیز وبملت، وتجارت و شپنا بودند.

اتاق ایران با بورس تهران تفاهمنامه امضا کرد

اتاق بازرگانی ایران، شرکت بورس تهران، فرابورس ایران و جامعه حسابداران رسمی، تفاهمنامه همکاری در راستای ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه امضا کردند.

این تفاهمنامه که در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگو به امضا رسید، درگاهی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از بازارهای سرمایه ایجاد می‌کند.

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در این خصوص، گفت: اقدام لازم برای طراحی و پیاده‌سازی درگاه واحد و نظارت بر آن با هدف پوشش کامل مسیر تأمین مالی از محل بازارهای سرمایه در یک سامانه واحد بر عهده اتاق ایران است. در واقع این درگاه مسیر ارتباطی برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت‌های حقوقی بخش خصوصی از محل بازارهای سرمایه و بدهی کشور با تمرکز بر بازارهای زیر نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس است.

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو با بیان این نکته که تفاهمنامه در ۵ ماده و ۴ نسخه تنظیم شده است، گفت: همکاری بین اتاق ایران و بورس ادامه‌دار است و در این راستا اقدامات مناسبی به همت محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران برای تأمین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی که در قالب صندوق پروژه، تعریف شده‌اند، صورت گرفته و قرار است زمینه ورود آنها به بورس فراهم شود.

سلاح ورزی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر مباحثی که در نشست شورای گفت‌وگو مطرح شد، اشاره و تصریح کرد: بررسی وضعیت ساماندهی مرزهای صادراتی و مبادلات مرزی با ارائه گزارشی از گمرک، محور اصلی این جلسه بود. بر اساس گزارش‌های ارائه شده اقدامات مناسبی در راستای الکترونیکی شدن کلیه فرآیند گمرک برای تسهیل تجارت انجام شده است.

به اعتقاد این فعال اقتصادی آنچه دراین‌بین به‌عنوان ضعف جدی در گمرکات مرزی کشور از سوی بخش خصوصی مطرح شد، نبود مدیریت واحد مرزی است. در این راستا پیشنهاد شد که اتاق ایران و گمرک با یکدیگر وارد همکاری جدیدی شوند و بخشی از فعالیت‌های گمرکی واگذار شود که موردتوافق قرار گرفت. در این رابطه مقرر شد کمیته‌ای بین دو نهاد ایجاد شود و بسترهای اولیه برای این امر را مهیا سازد و گزارش آن را تا دو ماه آینده در اختیار شورا قرار دهد.

راه حلی برای خسارت‌دیدگان کارگزاری‌ها

نایب‌رئیس سابق سازمان بورس: برای رسیدگی به این نوع موارد، سازوکار خاصی وجود دارد. فرد می‌تواند به کمیته سازش که در کانون کارگزاران قرار دارد مراجعه کند.

به موازات رونق روزافزون بازار‌های سرمایه و در راس آنها بازار بورس، موضوعاتی مطرح می‌شود که پیش‌بینی نکردن آنها و نبود قوانین لازم برایشان، باعث ضرر و زیان سرمایه‌گذاران و لطمه خوردن اعتبار بنگاه‌های اقتصادی مثل کارگزاری‌ها می‌شود. هفته گذشته شاهد یکی از این رویدادها بودیم. کسانی که به خاطر ایجاد اختلال در عملکرد سامانه‌های کارگزاران متحمل ضرر و زیان می‌شوند می‌تواند طلب خسارت کنند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این سوال به چه صورت باید عمل کرد؟ برای پیگیری بیشتر این موضوع با نایب‌رئیس سابق سازمان بورس به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ادامه اعتراض به عملکرد یک کارگزاری

اختلال یک سایت معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما نه وقتی که پای موضوع حساسی مثل خریدوفروش سهام در میان باشد. اختلالی کوتاه و حتی چنددقیقه‌ای در سایت‌ کارگزاری‌ها، می‌تواند جلوی رقم خوردن یک خرید یا فروش مهم را بگیرد و خسارت به بار آورد. بسیاری از بورس‌بازان حرفه‌ای هفته‌ها عملکرد مالی شرکت‌های بورسی را تحت‌نظر می‌گیرند تا بتوانند تصمیم‌گیری ‌کنند اما یک وقفه کوتاه همه این محاسبات را نقش برآب می‌کند.

در حال حاضر کارگزاری آگاه فعالیت عادی خود را از سر گرفته اما اختلال چند روز سامانه معاملات آن باعث اعتراض شدید مشتریان شده است. نگاهی گذرا به نظرات کاربران نشان می‌دهد که بسیاری از آنها هیچ عذر و بهانه‌ای را قابل‌قبول نمی‌دانند:

«میخوام برای عرضه اولیه پول بریزم ولی نشد. وقت نکردم وگرنه در یک کارگزاری دیگه ثبت‌نام می‌کردم».

«این کارگزاری در این چند ماهه ثابت کرده که توانایی پاسخگویی سرمایه‌گذاران را ندارد».

«متاسفم برای خودم که یک ماهه سرکارم».

«متاسفانه سامانه آگاه همچنان افتضاحه و به‌صورت کم رقیب در حال به خاک نشاندن سهامداراست».

«تنها برمی‌گرده به بی‌سازمان بودن سازمان بورس، اگه ضوابطی در کار باشه هیچ کارگزاری به خودش اجازه همین چیزی رو نمیده که همچین اتفاقی بیفته. کارگزاری در سال ۹۸ کارگزاری بالای هزار میلیارد درآمد داشته ولی حتی یک سرو جایگزین نداره. کی میخواد ضرر زیادی که ملت دادن رو جبران کنه؟».

به کانون سازش مراجعه کنید

در این میان تعداد زیادی از کاربران از تصمیم خود برای تغییر کارگزاری سخن گفته‌اند. مدیرعامل این کارگزاری در واکنش به اعتراضات اظهار داشته است که برای جبران خسارت هم رویه جبرانی در نظر گرفته شده است یعنی با اعلام مشتریان امکان تخفیف تا سی درصدی کارمزد معاملات وجود دارد اما از قرار معلوم این وعده نتوانسته است از شدت انتقادات کم کند.

این تجربه تلخ باعث شد که بسیاری از کارگزاری‌های رقیب و کمتر شناخته‌شده در تبلیغات خود روی زیرساخت فنی، مطمئن و بدون اختلال مانور دهند.

وقوع یک اختلال چندساعته و خسارات ناشی از آن می‌تواند ضربه سنگینی به اعتبار موسسات مالی و کارگزاری‌ها وارد کند. به هر حال این رویداد باعث طرح یک موضوع مهم شد: «به لحاظ حقوقی و قانونی، هنگام وقوع این نوع اختلالات چه باید کرد و چه مسئولیت‌هایی متوجه کارگزاران خواهد بود؟ علی سعیدی، نایب‌رئیس سابق سازمان بورس ایران دراین‌باره به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: برای رسیدگی به این نوع موارد سازوکار خاصی وجود دارد. فرد می‌تواند به کمیته سازش که در کانون کارگزاران قرار دارد مراجعه کند. اگر در این کمیته، سازشی حاصل نشود شاکی یا شاکیان می‌توانند به کمیته داوری مراجعه کنند. به این ترتیب می‌توان برای رسیدگی به پرونده از وجود کارشناس استفاده کرد. در این صورت میزان خسارت به بار آمده برای فرد محاسبه می‌شود و اگر به نفع او رای صادر شود حقوق خود را دریافت می‌کند».

۲ عرضه اولیه جدید در راه بورس

مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی، گفت: سهام شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی تا پایان سال در بورس عرضه خواهند شد.

جلال امانی در این خصوص، اظهار داشت: سهام شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی تا پایان سال در بورس عرضه خواهند شد.

وی افزود: پس از شکل‌گیری هلدینگ با توجه به ایجاد یک هسته حرفه‌ای در موضوع مدیریت منابع مالی، برنامه‌های ویژه‌ای همچون عرضه سهام شرکت‌های ارزشمند گروه در بورس در دستور کار قرار گرفته و بهترین مثال آن نیز عرضه یزد تایر در بهار سال‌جاری است.

به گفته امانی مطابق برنامه هلدینگ رازی در سال‌جاری عرضه دو شرکت دیگر نیز در دستور کار است که با طی فرآیندهای مربوطه، تحقق این برنامه‌ها میسر می‌شود. در مورد سایر شرکت‌ها نیز توسعه و تکمیل زیرساخت‌های تطبیقی در دست انجام است که به‌تدریج برنامه‌های مرتبط باعرضه آنان نیز اعلام خواهد شد.

وی در ادامه، گفت: مهم‌ترین برنامه‌های توسعه هلدینگ رازی در سال ۹۹ در دو بخش قابل‌طرح است، در بخش اول تکمیل سازوکار هلدینگی در قالب اصلاح ساختار سرمایه هلدینگ و شرکت‌های سرمایه‌پذیر آن و آماده‌سازی شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای عرضه در بازار بورس که امید آن می‌رود سهام شرکت‌های کربن سیمرغ و شیمیایی رازی تا پایان سال در بورس عرضه شود و برای مابقی شرکت‌ها نیز طی سال آتی اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها