|
کدخبر: 107434

قدرت سیتا و شستا در جذب سرمایه

مهرزاد منتظری - مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار

بورس قدرت سیتا و شستا در جذب سرمایه

یکی از نکاتی که در خصوص ورود شستا و سیتا به بازار سرمایه اهمیت ویژه‌ای دارد افزایش عمق یا عمق بخشی به بازار سرمایه است. این شرکت‌ها به دلیل حجم و وسعت فعالیتی خود سرمایه قابل توجهی را جذب بازار سرمایه می‌کنند. این موضوع کمک می‌کند تا عمق بازار سرمایه افزایش یابد و ضریب خطرپذیری سرمایه در بازار کم شود.

علاوه بر این اقتصاد ایران برای عبور از مشکلاتی که پیش روی آن قرار گرفته باید بر بورس تمرکز ویژه‌ای داشته باشد که خوشبختانه این موضوع اکنون برای بسیاری از مسئولان جا افتاده است. در این شرایط عرضه‌های اولیه شرکت‌های بزرگ کشور کمک می‌کند هم وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد و هم بنگاه‌های اقتصادی بتوانند در راستای افزایش تاب آوری خود اقدامات مناسبی داشته باشند.

از دیگر موضوعاتی که در عرضه اولیه اهمیت دارد، استقبال کنونی مردم از بازار سرمایه است. امروزه میزان استقبال مردم بی‌سابقه و تمام رکوردهای بورسی شکسته شده است. بر این اساس ورود به بازار سرمایه علاوه بر این که به شرکت‌ها کمک می‌کند درآمد بیشتری داشته باشند، به مردم نیز کمک می‌کند تا بتوانند در این شرایط مقداری وضعیت خود را بهبود بخشند.

بر این اساس سهام شرکت هایی مانند شستا و سیتا به هنگام عرضه اولیه هم در راستای سیاست‌های کلان کشور بود و هم به وضعیت اقتصادی مردم و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی کمک قابل توجهی می‌کند. شفافیت اقتصادی نیز به دلیل این که یکی از مهم‌ترین ارکان رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود در این زمینه اهمیت دارد و بورسی شدن شرکت‌ها کمک می‌کند شفافیت اقتصادی آنها برای همگان روشن شود.

شاید برخی از شرکت‌های دولتی پیش از بورسی شدن می‌توانستند در صورت‌های مالی تغییراتی را ایجاد کنند اما ضریب این موضوع پس از عرضه سهام به بورس تا حد زیادی کاهش می‌یابد و شاهد اختلاس‌های بزرگ یا فسادهای اقتصادی در شرکت‌های بورسی نخواهیم بود.

 

نویسنده: مهرزاد منتظری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها