|
کدخبر: 107432 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

آثار مخرب عرضه استارت آپ‌ها در بورس

یک کارشناس بورس معتقد است که عرضه شرکت‌های استارت‌آپی با وجود ریسک بالا، ‌آثار منفی خواهد داشت.

بورس آثار مخرب عرضه استارت آپ‌ها در بورس

بازار سهام ایران در چند روز آینده شاهد عرضه اولیه سهام برخی از استارت آپ‌های داخل خواهد بود؛ مشاغلی که اکنون منتظر تامین سرمایه از راه بازار بورس هستند تا در ادامه مسیر خویش به رشد و بهره‌وری مناسب برسند. در همین راستا با یکی از کارشناسان بورس به گفتگو نشستیم و از وی درباره حضور این شرکت‌های نوظهور در بورس سوال کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

کدیور

علیرضا کدیور، کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره عرضه استارت‌آپ‌ها در بورس گفت: «شرکت‌های استارت‌آپی با توجه به اینکه در اوایل عمر فعالیتشان قرار دارند و در حال حاضر ساختار مالی آنها، زیاد شکل نگرفته است، امکان ‌پذیرش آنها ‌در بازار بورس و فرابورس وجود ندارد».

تامین سرمایه از طریق صندوق خطرپذیر

وی ادامه داد: «معمولاً سازوکار تامین مالی شرکت‌های استارت آپی، صندوق‌های خطرپذیر یا صندوق‌های vc است. این صندوق‌ها باید ایجاد شوند و شرکت‌های نوظهور را تامین مالی کنند».

کدیور در ادامه افزود: «نکته‌ای که وجود دارد آن است که شرکت‌های وی سی و استارت آپی شرکت‌هایی هستند که به لحاظ مفاهیم مالی پرریسک به شمار می‌آیند؛ یعنی سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها ممکن است یک‌باره سودهای کلان کنند یا تمام سرمایه خود را از دست بدهند».

این کارشناس بورس ادامه داد: «البته این موضوع به این امر بستگی دارد که آن استارت‌آپ در چه مقطعی از عمر خویش زیست می‌کند؛ با این حال و همان‌طور که گفته شد سرمایه‌گذاری در آنها جز سرمایه‌گذاری‌های بسیار پرمخاطره به حساب می‌آید و سرمایه‌گذران آگاه یعنی افرادی که با ریسک‌پذیری آشنایی دارند باید در این گونه بازارها، ورود و سرمایه‌گذاری کنند».

کدیور در پایان درباره آثار منفی این عرضه‌ها اظهار کرد: «منهای بحث پرریسک ‌بودن سرمایه‌گذاری در این عرضه‌ها، آثار منفی دیگری قابل پیش‌بینی نیست. شرکت‌ها قبل از ورود باید پایش شوند و مراقبت‌های لازم در ارتباط با گردش ماهانه مالی و ساختار آنها به عمل آید تا هر شرکتی وارد بازار سرمایه نشود و فقط آنهایی وارد شوند که به اصطلاح بالغ شده‌اند و دوره‌های پرریسک آنها به پایان رسیده و محصول و خدماتشان به تولید انبوه رسیده است. در این صورت است که می‌توانند در بورس عرضه شوند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها