|
کدخبر: 107300

درآمد روزانه کارگزاری‌های بورس چقدر است؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده عملکرد بورس در اردیبهشت، میانگین درآمد روزانه کارگزاری آگاه و مفید از کارمزد معاملات به ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.

بورس درآمد روزانه کارگزاری‌های بورس چقدر است؟

چهارشنبه هفته گذشته قطعی سامانه معاملاتی آگاه موجب شد تا مشتریان این کارگزاری نتوانند در این روز معامله داشته باشند و از مسئولان آگاه درخواست خسارت داشته باشند. با توجه به ارزش معاملات روزانه‌ای که در این کارگزاری انجام می‌شود از نگاه برخی شاید جبران بخشی از خسارت مشتریان این کارگزاری خواسته غیرمعقولی نباشد. هر چند مسئولان آگاه وعده دادن اعتبار به مشتریان خود داده‌اند اما این ارقام در برابر درآمد روزانه این کارگزاری تا چه حد قابل اعتناست؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بورس، در اردیبهشت ماه بیش از ۳۰ میلیون معامله انجام شده که ارزش کل این معاملات حدود ۵۰۰ هزار میلیارد (۴۹۸ هزار و ۷۷۲ میلیارد) تومان بوده است. این در حالی است که در اردیبهشت سال گذشته تعداد کل معاملات ۷ میلیون و ۴۰۹ هزار معامله و ارزش کل معاملات اندکی بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان بود. این بدان معناست که در یکسال گذشته ارزش کل معاملات ماهانه حدودا ۸٫۵ برابر شده و تعداد معاملات نیز بیش از ۴ برابر شده است.

اطلاعات منتشر شده در گزارش عملکرد برتر کارگزاری‌های سازمان بورس نشان می‌دهد، در اردیبهشت ۹۹ ارزش کل معاملات در کارگزاری مفید حدود ۹۷ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان بوده که معادل روزانه ۳ هزار و ۱۵۵میلیارد تومان است. میانگین ارزش معاملات روزانه انجام شده در کارگزاری آگاه نیز بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. با احتساب کارمزد ۰٫۷۶ درصدی سهم کارگزاری‌ها از هر معامله، درآمد روزانه کارگزاری مفید و آگاه از معاملات بورس در اردیبهشت ماه به ترتیب ۲۴ و ۱۵ میلیارد تومان بوده است.

نکته مهم این است که این رقم برای دو کارگزاری مفید و آگاه در اردیبهشت سال گذشته به ترتیب یک میلیارد و ۷۶۴ میلیون و همچنین ۸۵۷ میلیون تومان بوده است. یعنی درآمد کارگزاری مفید در اردیبهشت ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بیش از ۱۳٫۶ برابر شده و کارگزاری آگاه نیز درآمد خود را در این مدت ۱۷٫۵ برابر کرده است.

با توجه به رشد درآمد چشمگیری که این دو کارگزاری برتر در یک سال اخیر داشته‌اند و همچنین بالارفتن سهم آنها از معاملات بورس یک نکته مهم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به این رشد درآمدی چرا این دو کارگزاری تصمیمی جدی در ارتقا و بهبود سامانه‌های معاملاتی خود نمی‌گیرند تا از اختلالاتی که این روزها به شدت تشدید شده و به حق صدای اعتراض مشتریان این دو کارگزاری را درآورده است، کاسته شود. موضوعی که نقطه اوج آن قطع کامل و از دسترس خارج شدن سامانه معاملاتی آگاه در روز چهارشنبه ۴ تیر ماه بود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر