|
کدخبر: 105450 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

چند خبر مهم از بورس

در این گزارش به مهمترین خبرهای بورس در ۲۴ ساعت گذشته نگاهی انداخته ایم.

بورس چند خبر مهم از  بورس

بورس بر بلندای رکوردشکنی

​شاخص کل بورس در روز شنبه ۳۱خرداد و در پایان معاملات با رشد ۴۰ هزار و ۹۲۹ واحدی همراه شد و به یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۶۰۳ واحد رسید.

شاخص هم وزن امروز نیز رشد مثبت داشت و با ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد عدد ۴۰۹ هزار و ۲۴۲ واحد را نشان داد.

به گزارش گسترش نیوز ارزش معاملات نیز ۱۱۴ هزار و ۴۸۱ میلیارد شد.

در معاملات امروز نمادهای "فولاد"، "فملی" و "فارس " به ترتیب با ۳۱۸۰، ۲۷۶۰ و ۲۶۸۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را ثبت کردند.

شرکت‌های جدید در مسیر بورس

مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران برای هر سهم سال ۹۸ این شرکت یک هزار و ۵۶۵ ریال سود تصویب کرد. در این مجمع که با حضور بیش از ۹۲ درصد سهامداران تشکیل شد، مدیرعامل همراه اول با اشاره به دستاوردهای مالی شرکت ارتباطات سیار ایران در سال ۱۳۹۸ گفت: درآمد کل شرکت اصلی با حدود ۲۳ درصد رشد به ۱۸هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است که بالغ بر ۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این رقم درآمد حاصل از بخش خدمات بوده است.

اخوان بهابادی سود خالص شرکت اصلی را معادل ۳هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه پنج ساله راهبرد همراه اول که با نام «منظومه» در حال اجراست، گفت: این برنامه، متمرکز بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر آخرین فناوری و ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه است و بر آن هستیم تا از رهگذر اجرای این برنامه، نقشی تعیین‌کننده در گسترش خدمات دولت الکترونیک و سرویس‌های دیجیتال در کشور ایفا کنیم.

بورس در هفته اول تیر چگونه خواهد بود؟

در تازه‌ترین نظرسنجی، بیشتر کارشناسان و فعالان بازار سرمایه روند شاخص را برای هفته پیش‌رو صعودی پیش‌بینی کردند.

ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بورس و آینده سهم‌ها طی هفته جاری را منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

در نظرسنجی این هفته، هفت نفر از کارشناسان خبره و معامله‌گران بازار سرمایه شرکت کردند که بیشتر کارشناسان برای این هفته با ۸۵ درصد احتمال روند شاخص را صعودی پیش‌بینی کردند. سایر کارشناسان نیز با احتمال ۱۵ درصد نظر به متعادل بودن روند شاخص در هفته پیش‌رو داشتند.

هفته پیشین نیز اگرچه شاخص ریزش حدود ۴ هزار و ۵۰۰ واحدی روز یکشنبه را تجربه کرد، اما موفق شد سایر معاملات را با افزایش واحد چند هزارتایی به پایان برساند و طبق پیش‌بینی کارشناسان پیش برود.

همچنین کارشناسان در معاملات این هفته بازار سرمایه نمادهای پالایشی، بانک، سرمایه‌گذاری و خودرو را جزو برترین گروه‌های صنعت پیشبینی کردند.

عرضه اولیه‌ دو شرکت جدید در بورس

رپرست مدیریت عملیات بازار شرکت فرابورس ایران، گفت: دو شرکت سرمایه‌گذاری پویا و رایان هم افزا در صف عرضه‌ها قرار دارند، اما زمان دقیق و قطعی عرضه آنها مشخص نشده است.

محمد صادق غزنوی در این خصوص، اظهارکرد: احتمال عرضه اولیه سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری پویا و رایان هم‌افزا با نمادهای «وپویا» و «رافزا» در یک یا دو هفته آینده وجود دارد. اما زمان دقیق همچنان مشخص نشده است.

وی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری پویا، افزایش سرمایه داشته و سرمایه ثبتی آن از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. احتمال عرضه ۱۵ درصد از سهام این شرکت در بازار سرمایه وجود دارد.

غزنوی اضافه کرد: شرکت رایان هم افزا درمقایسه با شرکت سرمایه‌گذاری پویا، کوچک‌تر است. آمار و ارقام دقیق این شرکت، هنوز به صورت کامل مشخص نیست. اما هر دو شرکت، ظرفیت عرضه در بازار سرمایه را دارا هستند.

سرپرست مدیریت عملیات بازار شرکت فرابورس ایران تصریح کرد: الزاماتی درخصوص عرضه سهام این دو شرکت در بورس وجود دارد. موضوعاتی درخصوص ارائه اطلاعات و انجام اقداماتی وجود دارد. این اقدامات، هنوز به مرحله نهایی نرسیده است. اما پس از تکمیل موضوعات مربوط، اطلاعیه عرضه شرکت‌های سرمایه‌گذاری پویا و رایان هم افزا، بر روی سایت قرار می‌گیرد.

وی اظهارکرد: باتوجه به مشکلاتی که دو عرضه اولیه در یک روز، ممکن است برای سامانه معاملات ایجاد کند و فشاری که به سیستم وارد می‌شود، با احتمال زیادی می‌توان گفت که این دو عرضه، در یک روز نخواهند بود.

غزنوی افزود: بعید به نظر می‌رسد که دو عرضه اولیه در شرکت فرابورس ایران، در یک روز صورت گیرد.

سرپرست مدیریت عملیات بازار شرکت فرابورس ایران، گفت: اگر بخواهیم روند عرضه‌های اولیه را درنظر بگیریم، در هر عرضه نسبت به عرضه اولیه قبل از خود، تعداد مشارکت‌کنندگان افزایش می‌یابد. به طور معمول بدون درنظر گرفتن شرکت، حجم عرضه و... تعداد متقاضیان عرضه‌های اولیه، بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: باوجود موضوع گسترده‌تر بودن شرکت سرمایه‌گذاری پویا درمقایسه با شرکت رایان هم افزا که به آن اشاره شد، نمی‌توان درخصوص میزان استقبال از عرضه آنها، نظر قطعی را مطرح کرد.

غزنوی اظهارکرد: برای مثال، شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا» و شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد «غگیلا» تفاوت زیادی از منظر بزرگ بودن شرکت داشتند. اما شاهد این امر بودیم که استقبال از عرضه «غگیلا» بیشتر از «صبا» بود.

کارگزاری‌های بورسی در فیلتر شورای رقابت

شورای رقابت امروز (شنبه) دو موضوع بورسی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شورای رقابت امروز دو موضوع روند صدور مجوزهای کارگزاران بورسی و قیمت سرویس‌های جانبی دو پتروشیمی مبین و فجر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

طبق اطلاعیه مرکز ملی رقابت امروز قرار است درباره دو موضوع پرحاشیه این روزهای بازار سرمایه تصمیم‌گیری شود. یکی از دستورات جلسه امروز، می‌تواند کیفیت و کمیت خدمات کارگزاری‌ها بورسی را تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۱۵ سال گذشته مجوز جدیدی برای تأسیس شرکت کارگزاری از سوی سازمان بورس صادر نشده است. همین موضوع سبب افزایش بی‌رویه قیمت مجوز ۱۰۸ کارگزاری موجود شده است. بر اساس این گزارش، قیمت مجوز یک شرکت کارگزاری این روزها به بیش از ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. کارشناسان معتقد هستند برای راه‌اندازی یک شرکت کارگزاری با شعب متعدد در شهرهای کوچک به بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیازی نیست و انحصار کارگزاران فعلی باعث شده است که میزان سرمایه‌گذاری لازم برای تأسیس یک شرکت کارگزاری (با احتساب قیمت مجوز)، دست‌‌کم به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیارد تومان برسد.

این در حالی است که با آزادسازی سهام عدالت و فروش ETFهای دولتی، تعداد فعالان بازار سهام به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده است و شرکت‌های کارگزاری موجود، توان سرویس‌دهی به کل ذینفعان بازار را ندارد. طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی کانون کارگزاران، از ۱۳۵۹ شهر کشور، کارگزاران تنها در ۲۱۵ شهر کشور دارای شعبه هستند و تقریبا ۸۵درصد شهرهای کشور به خدمات مستقیم کارگزاری‌های بورسی دسترسی ندارند. علاوه بر آن، تعداد پرسنل شرکت‌های کارگزاری از هفت هزار نفر تجاوز نمی‌کند و سرانه خدمات‌رسانی به فعالان بازار سرمایه در سطح نازلی قرار دارد.

موضوع دومی که امروز در شورای رقابت بررسی خواهد شد مربوط به اختلاف قدیمی خریداران سرویس‌های جانبی و یوتیلتی از شرکت‌های پتروشیمی مبین و فجر است که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی رو صورت‌های مالی این دو پتروشیمی و خریداران محصولات آنها از جمله پتروشیمی زاگرس داشته باشد.

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها