|
کدخبر: 294968

شکست مقاومت بازار دلار

روز قبل دلار تهران خط روند مقاومتی نزولی خود را شکست و بالای آن معامله شد. قرار گرفتن کندل های قیمتی در بازه زمانی یک ساعته بالای نمودار میانگین متحرک نیز نشان می‌دهد که قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار ارز در روز جاری می تواند افزایش پیدا کند.

بانک و بیمه شکست مقاومت بازار دلار

با توجه به رسمیت نشناختن بازار آزاد ارز توسط مقامات رسمی هرگونه واردات در این زمینه اگر انجام شود احتمالا با نرخ ارز مبادله‌ای یا با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. این در حالیست که بررسی اخبار اخیر نشان می دهد که دامداران و مرغداران از کمبود ارز وارداتی، نهاده های دامی و افزایش هزینه گلایه داشته‌اند. برخی خبرها منعکس کننده ناچاری مرغداران برای خرید کنجاله سویا به مقدار بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد بود، دامدارانی که موفق به دریافت نهاده ها با نرخ مصوب نمی شوند مجبورند برای از دست ندادن سرمایه در حال مرگ خود دست به تهیه نهاده از بازار سیاه بزنند که قیمت تمام شده تولید را بالا می برد. حال اگر سیاست گذار بخواهد با ارزی غیر از ارز آزاد به واردات مرغ بپردازد به رقابت نابرابری با تولیدکننده وارد خواهد شد که با وابسته کردن غذای مردم به واردات و آسیب زدن به تولید کننده، سبد غذایی خانواده ها را بیشتر به نرخ ارز و واردات گره میزند که با توجه به نوسانات متوالی نرخ ارز در کشور می تواند مشکلات بزرگتری برای مردم و سیاست گذار ایجاد کند.

مهلت وکالتی کردن حساب برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به پایان رسیده و بازار سرمایه در حال تخلیه هیجانات برای تصمیم گیری درباره ادامه مسیر است یعنی ماشین جذب نقدینگی برای خرید خودرو فعلا غیرفعال شده و سرعت ورود پول به به بازار سرمایه نیز کاهش یافته است، در چنین شرایطی در صورت افزایش ریسک های سیاسی نقدینگی بیشتری می تواند به سمت بازارهای موازی مانند ارز گسیل شود.‌

اخبار بین المللی از بروز برخی ریسک ها حمایت دارد. چندی پیش خبرگزاری بلومبرگ از لزوم حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از توقیف دو کشتی آمریکایی گفت و در پایان هفته قبل یک ناو آمریکایی با حضور فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده به همراه همتایان انگلیسی و فرانسوی از تنگه هرمز عبور کرد.

در بیانیه گروه هفت در ژاپن از برجام به عنوان مفید ترین راه دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران گفته شده است روز دوشنبه هم نشست اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد در چنین شرایطی بلومبرگ در خبری مربوط به اوکراین از سرنگونی ۲۰ پهپاد شاهد ایرانی توسط کی یف خبر داد و مسیله استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی بار دیگر مطرح شد. با توجه به حساسیتی که اروپایی ها روی مسیله اوکراین دارند چنین خبری در این مقطع زمانی می تواند ریسکها برای حصول توافق درباره برجام را افزایش دهد و چوب لای چرخ مذاکرات برجامی در آینده قرار دهد.

درهم دلار را بالا کشید

روز قبل دلار تهران خط روند مقاومتی نزولی خود را شکست و بالای آن معامله شد. قرار گرفتن کندل های قیمتی در بازه زمانی یک ساعته بالای نمودار میانگین متحرک نیز نشان می‌دهد که قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار ارز در روز جاری می تواند افزایش پیدا کند. همانطور که در دیدبان روز قبل از اهمیت رفتار درهم در معاملات مقطع کنونی دلار صحبت شد حباب درهم روز قبل با پیشروی درهم افزایش یافت و استارت افزایش قیمت دلار زده شد. محدوده مقاومتی ۱۴۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان مقاومت مهم پیش روی درهم است که شکست این مقاومت می تواند درهم را تا محدودوده ۱۴ هزار و ۸۰۰ پیش ببرد.

در صورت کاهش مجدد قیمت ها،‌ حمایت ۱۴ هزار و ۱۵۰ در دسترس است و پس از آن حمایت معتبر و مهم ۱۴ هزار تومانی قرار دارد که هم حمایت روانی معتبر است و هم آستانه بالای یک زون حمایتی است که می تواند به عنوان یک سد معتبر در برابر کاهش قیمت درهم مقاومت کند.

سکه حمایت شد

حمایت روانی سی میلیون تومان به داد سکه رسید و قیمت سکه از محدوده گفته‌شده حمایت شد در صورت افزایش قیمت ها سکه امامی تا محدوده ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار می تواند پیش برود و پس از آن مقاومت ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و مقاومت محدوده ۳۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان مانع بعدی برابر سکه است. آنطور که چارت ها به تصویر می کشند در صورتی که سکه کاهش پیدا کند پس ازشکست محدوده ۳۰ میلیون تومان می تواند تا محدوده ۲۹ میلیون میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حرکت کند.

برق شاخص رفت

پس از کاهش پرشتاب شاخص کل،‌ هیجان در بازار همچنان وجود دارد و کمی عرضه در لیدرهای بازار بیشتر بازار را از ترس کاهش بیشتر قیمت ها با با فشار فروش مواجه می کند.

بررسی شاخص قدرت خرید نسبی نشان میدهد که تلاش این شاخص برای بازگشت به خط روند صعودی، موفقیت آمیز نبود و پس از یک پولبک به این محدوده روز قبل دوباره به پایین برگشته است.

موتور صعودی شاخص کل هم پس از بازگشت روبه بالا از محدوده حمایتی ۳۸ درصدی فیبوناچی روز قبل با خبر سهمیه بندی برق صنایع خاموش شد، حمایت دو‌میلیون و ۲۴۰ هزار واحدی حمایت اول شاخص است که شکست آن زمینه را برای اصلاح شاخص تا محدوده ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحدی فراهم می کند. مقاومت ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی هم پیش روی دلار قرار گرفته است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها