|
کدخبر: 287421

اقدامات شکست خورده دولت برای تنظیم قیمت ارز

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: برخی کارهای دولت‌های قبلی مانند نرخ ثابت ارز اساسا تجربه شکست خورده است؛ در صورتی که بر اساس ماده ۲ قانون احکام دائمی نرخ ارز در کشورمان نرخ شناور مدیریت شده است و تعیین نرخ ثابت برای مبادلات ارزی خلاف بین قانون و محتوای عقلی است.

محمدرضا پورابراهیمی درباره این‌که نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش قیمت ارز در شب عید وجود دارد آیا راهکاری برای این مسئله وجود دارد تا بیش از این قیمت ارز افزایش پیدا نکند، گفت: بله؛ می‌توانیم یکسری اقدامات کوتاه‌مدت که رویکردهای تنظیم بازار ارز است و یکسری اقدامات زیربنایی که پایه‌ای است انجام دهیم تا از این امر جلوگیری شود. البته عمده بحث ما این است که اقدامات زیربنایی و پایه‌ای باید انجام شود تا ما شاهد مدیریت نرخ ارز در کشور باشیم تا ما با این وضعیت لجام گسیخته ارز روبه‌رو نباشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به دلیل آن‌که دولت‌ها اساسا کارشان اقدامات بلندمدت است از اقدامات پایه اجتناب می‌کنند و همیشه نگاه‌شان کوتاه مدت است، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله حل مشکلات ناترازی در نظام اقتصادی کشور است و اگر بخواهیم با صراحت اعلام کنیم ناترازی بودجه و نظام بانکی عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی ما در کشور است.

وی با اشاره به مسئله تحریم‌ها روی بازار ارز اظهار داشت: حتما تحریم اثر گذار است، اما تحریم بخش جزئی و کمتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم در وضعیت ارز اثر گذار است، بنابراین کار پایه‌ای آنجا است و دولت ها باید برای آن فکری کنند اگر دولتی آمد و گفت من یک برنامه جامع دارم، بودجه را ناتراز تحویل می‌دهم درآمد پایدار ایجاد می‌کنم شما بدانید نرخ ارز قابل مدیریت شدن است حتی اگر تحریم ها ادامه پیدا کند.

پورابراهیمی تاکید کرد: اگر دولتی آمد و گفت من برای ناترازی نظام بانکی برنامه دارم و در حال حاضر به عنوان مثال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی است و این را مدیریت می‌کنیم باید بدانید آغاز عملیات تعادل بخشی و مدیریت نرخ ارز در نظام اقتصادی شروع شده است البته از نگاه دولت در بخش بانک‌های دولتی و در بخش خصوصی جداگانه باید طبق تکالیف قانونی تصمیم بگیریم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها