|
کدخبر: 286843

سپرده متقاضی وام نباید به‌عنوان بخشی از وثیقه بلوکه شود

سرپیچی بانک‌ها از دستور بانک مرکزی

براساس بخشنامه بانک مرکزی، اخذ سپرده به‌عنوان وثیقه از اسفند سال گذشته برای پرداخت تسهیلات ممنوع شده و در صورتی که بانک، پرداخت وام را منوط به سپرده‌گذاری متقاضی وام کند، باید در قبال آن سپرده سود بدهد؛ در غیر این صورت با بانک برخورد می‌شود.

این درحالی است که برقراری شرط سپرده نقدی و بلوکه کردن بخشی از پول وام تا زمان تسویه تسهیلات در بانک‌ها ادامه دارد.

بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که در آن اخذ سپرده به‌عنوان وثیقه ممنوع شده است. البته این موضوع پیش از ۲۳ اسفند سال گذشته در نظام بانکی جریان داشته و بانک‌ها سپرده را به‌عنوان وثیقه نقدی برای پرداخت تسهیلات مبنا قرار می‌دادند. اکنون با ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی، بانک نمی‌تواند سپرده را به‌عنوان بخشی از وثیقه بلوکه کند و این سوال برای کسانی که پیش از این وام گرفته‌اند و بانک سپرده را به‌عنوان وثیقه بلوکه کرده، ایجاد شده که این بخشنامه عطف به ماسبق می‌شود و می‌توانند سپرده بلوکه شده را از بانک بگیرند یا خیر؟

توضیح بانک مرکزی حاکی از آن است که اگر بانکی اعطای تسهیلات را طبق قرارداد، منوط به سپرده‌گذاری متقاضی کرده باشد و تا زمان پرداخت کامل اقساط، این سپرده را بلوکه نگه دارد؛ تا پیش از بخشنامه ۲۳ اسفند سال ۱۴۰۰ این رویه در بانک‌ها مرسوم بود که بعد از صدور این بخشنامه بانک‌ها موظف شدند به این دسته از سپرده‌گذاری‌ها همچون سپرده‌های سرمایه‌گذاری، سود پرداخت کنند و بانک نمی‌تواند سپرده را به‌عنوان بخشی از وثیقه بلوکه کند. بنابراین اگر در فرآیند دریافت وام از بانک‌ها، سپرده بلوکه شود، در صورتی که به این سپرده طبق توافق بانک و مشتری، سود پرداخت شود، موردی ندارد اما در شرایطی که بانک و مشتری براساس قرارداد به توافق نرسیده باشند و مشتری سودی نیز در قبال سپرده و پول بلوکه شده خود در بانک دریافت نکند، بانک مربوطه باید پول را برگرداند. بر این اساس طبق اعلام بانک مرکزی، با بانک‌هایی که بخشی از سپرده را بدون پرداخت سود، بلوکه می‌کنند و طبق آن وام می‌دهند، برخورد می‌شود.

مصوبه از اسفند ۱۴۰۰ اجرا میشود

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی در این باره ارائه کرد و گفت: اخذ سپرده نقدی به‌عنوان وثیقه وام از ۲۳ اسفند سال گذشته ممنوع شده و در بانک‌ها نیز این موضوع در حال اجراست.به‌گفته وی، اگر فردی پیش از ۲۳ اسفند سال گذشته سپرده خود را وثیقه نقدی کرده باشد، نمی‌تواند آن سپرده را آزاد کند، بلکه تا زمانی که تمام اقساط آن وام پرداخت شود، مبلغ مربوطه در بانک وثیقه است و مشتری باید وثیقه دیگری بدهد و تعویض وثیقه کند تا بتواند آن پول را برداشت کند، این در حالی است که گزارشات دریافتی، بررسی‌های به‌عمل آمده و شکایات بانک مرکزی، حاکی از رعایت نشدن بخشنامه‌های یادشده و تخلف ازسوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است که در صورت تداوم تخلف مذکور، موضوع مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیات انتظامی بانک‌ها خواهد شد؛ از این ‌رو مقتضی است به قید تسریع اقدامات لازم به‌منظور رعایت کامل ضوابط یادشده انجام شود و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق صورت گیرد.

بلوکه کردن بخشی از وام به روایت متقاضیان

با این همه مشاهدات میدانی از برخی بانک‌ها و گزارش مردم حاکی از آن است که برخی بانک‌ها همچنان با عناوین دیگر چون «ضمانت ریالی» بخشی از وام یا سپرده متقاضیان را بلوکه می‌کنند. در این زمینه، یکی از وام‌گیرندگان اظهار کرد از بانکی ۲۰ میلیون تومان وام گرفته اما ۲۰ درصد این مبلغ نزد بانک بلوکه شده است. متقاضی دیگری عنوان کرد از یکی از بانک‌ها ۶۰ میلیون تومان وام گرفته اما ۱۶ درصد این مبلغ، نزدیک ۱۰ میلیون تومان، نزد بانک بلوکه شده است. نکته حائز اهمیت این است که بانک نگه داشتن این بخش از وام را بلوکه کردن نمی‌داند و آن را تحت عنوان «ضمانت ریالی» اجرا می‌کند، این در حالی است که بانک مربوطه علاوه بر این مبلغ، سفته و یک ضامن نیز از متقاضی دریافت کرده است. در هر صورت باید دید بخشنامه و اخطار دوباره بانک مرکزی چقدر می‌تواند بانک‌ها را از بلوکه کردن بخشی از وام یا اخذ سپرده به‌عنوان وثیقه نقدی منع کند؟

ارسال نظر