|
کدخبر: 270260

یخ بازار دلار آب شد / سکه بازان همچنان بی تفاوت!

یخ قیمت دلار در بازار ارز با اعلام خبر شروع مجدد مذاکرات شکست و بازار سهام پس از شکست چندین حمایت متوالی با حمایت دولتی سبز شد.

بانک و بیمه یخ بازار دلار  آب شد /  سکه بازان همچنان بی تفاوت!

 بازارهای معاملاتی در روز قبل هرکدام در یک جهت حرکت کردند، بازار سرمایه بعد از مدت ها به دست دولت لباس سبز بر تن کرد، معاملات بازار ارز کاهشی سپری شد و بازار سکه رنج ماند. بازار سهام پس از شکست چندین حمایت متوالی با حمایت دولتی سبز شد،وقتی دولت با انتشار اخبار مثبت در وضعیت منفی بازار تقاضا در بازار را تقویت کرد نوعی حمایت صورت گرفته است انتشار چندباره خبر فروش خودرو در بورس کالا و صحبت مقامات رسمی از بسته حمایتی دولت از بازار سهام موجب تقویت بازار سرمایه شد، یخ بازار دلار بعد از دو هفته آب شد و معامله گران سکه همچنان بی تفاوت نسبت به شرایط معامله می کنند

علامت احتیاط در بازار سرمایه

بازار سرمایه در روز قبل با افزایش تقاضا همراه شد و پس از مدت ها بیشتر نمادهای بازار جامه سبز به تن کردند. بهانه افزایش تقاضا در بازار روز قبل،  خبر عرضه خودرو توسط ایران‌خودرو ، سایپا و گروه بهمن در بورس کالا در هفته آخر مرداد شد که سهامداران را از بلاتکلیفی خارج کرد و باعث شد حداقل نوسانگیران برای یک نوسان رو به بالا وارد بازار شوند به همین دلیل سهام خودرویی با افزایش تقاضا و حجم معاملاتی همراه شد.  

ارزش معاملات بورس با وجود بهبود هنوز ضعیف است و هنوز نمی توان پایان اصلاح بازار را باور کرد. یک یا دو روز مثبت معاملاتی پس از چند روز اصلاح در کلیت بازار اتفاقی طبیعی است  و با توجه به از دست رفتن حمایت های مهم، کف سازی شاخص در یک محدوده میتواند هیجانات معامله گران را تعدیل کند. تحلیلگران با توجه به ارزش معاملات انتظار بازگشت به اصطلاح شلاقی از بازار ندارند و پیشنهاد میکنند افراد کم تجربه فعلا از خرید در قیمت های بالا و مثبت خودداری کنند.

یخ بازار ارز آب شد

یخ بازار ارز با اعلام خبر شروع مجدد مذاکرات شکست و بازار ارز که در دو هفته گذشته در بالای نیمه کانال ۳۱ هزار تومانی میخکوب شده بود در معاملات دیروز تکان خورد و به پایین نیمه کانال ۳۱ هزار تومانی سقوط کرد. روز قبل رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا معاون مسؤل سیاست خارجه اتحادیه اروپا عازم وین شدند  بازگشت خوش بینی ها نسبت به برجام ، معامله گران را نسبت به دلار بدبین کرد و قیمت ها کاهشی شدند ولی آن چیزی که نظرها را به خود جلب می‌کرد مقایسه میزان کاهش قیمت دلار پس از انتشار خبر این دور مذاکرات با مذاکرات دوحه بود، پس از انتشار خبر مذاکرات دوحه قیمت دلار در یک روز هزار و پانصد تومان کاهش یافت.

  کاهش  قیمت دلار در معاملات دیروز خیلی کمتر بود. معامله گران دلیل این اتفاق را افزایش کنترل دلار و سرکوب آن در ناحیه فوق میدانند که باعث شده عکس العمل دلار در مقابل این خبر کمتر شود. قیمت درهم در معاملات امروز حدود ۱۲۰ تومان کاهش یافت ولی فاصله نرخ دلاری درهم و دلار تهران در محدوده سقف دوهفته قبل باقی ماند که نشان میدهد معامله گران درهم حتی با انتشار خبر مذاکره هم دست برتر تقاضا را دارند و نسبت به نتیجه مذاکرات خیلی خوش بین نیستند.

بی تفاوتی سکه

اونس طلا در این هفته افزایش یافته بود خوش بینی درپایان هفته قبل نسبت به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بالا رفت و شاخص دلار منفی شد  افزایش تنش ها میان آمریکا و چین در حاشیه سفر نانسی پلوسی به تایوان نیز در پیشنهادات قیمتی طلا موثر بود و اونس طلا که از تضعیف دلار و ناامنی سود می برد در یک هفته حدود ۱۰۰ دلار رشد کرد. ولی در روز چهارشنبه دلایل تقویت اونس تضعیف شد و نرخ اونس کاهش پیدا کرد.

کاهش قیمت اونس و کاهش قیمت دلار باعث کاهش ارزش ذاتی سکه نسبت به روز سه شنبه شد ولی سکه امامی در محدوده نوسانی قبل باقی ماند. سکه امامی و ربع سکه دیروز صد هزار تومان کاهش یافت ولی به خاطر کاهش بیشتر ارزش ذاتی طلا حباب سکه افزایشی شد. افزایش حباب سکه و بالا بودن حباب درهم با وجود از سرگیری مجدد مذاکرات و ارزش معاملات ضعیف بازار سرمایه نشان میدهد معامله گران جو کلی حاکم  بر هیچکدام از بازارها را جدی نگرفته اند.

منبع: اکوایران

ارسال نظر