|
کدخبر: 266114 نعیمه صفری تبار

گفت‌ و گوی گسترش نیوز با پژوهشگر حوزه گردشگری؛

این فعالان مشمول معافیت بیمه ای می شوند

استارت بیمه، برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی از سال ۸۸ خورده است ولی متاسفانه بسیاری از این فعالان هنوز پشت درهای بسته مانده اند و نگران آینده خود هستند.

بانک و بیمه این فعالان مشمول معافیت بیمه ای می شوند

بیمه صنایع دستی، با هدف حمایت از فعالان و هنرمندان صنایع دستی در رشته های مرتبط کلید خورده است. به برخی از افراد که مشمول دریافت این نوع بیمه بودند تعلق گرفت اما متاسفانه بسیاری در این طرح قرار نگرفتند.به بهانه این موضوع گسترش نیوز با کارشناس و فعال این حوزه به گفتگو پرداخته است؛با ما همراه باشید.

 معافیت بیمه ای تنها برای این افراد

محمدرضا محبوب فر کارشناس حوزه سلامت و بحران های محیطی و پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی و گردشگری وصنایع دستی در خصوص معافیت فعالان صنایع دستی گفت: معافیت کامل بیمه ای در خصوص بیمه شدگان بدون کارفرما در دولت، به این صورت است که بیمه شدگانی که کارفرما درسازمان تامین اجتماعی ندارند از پوشش مشمولین قانون بیمه های اجتماعی قالیبافی، بافندگان فرش و شاغلین صنایع دستی برخوردار نشده‌اند و تا کنون برای آنها پیامکی ارسال نشده و تکلیف بسیاری از این افراد مشخص نیست.

وی اضافه کرد: طی اعلامیه ای که از دولت آمده است تنها افرادی که در چهار دهک اول درآمدی هستند می‌توانند از معافیت بیمه صنایع دستی برخوردار شوند ،همین مسئله باعث نگرانی هنرمندان صنایع دستی شده است که با مصوبه جدید و با ارزیابی ورداستندی باید با بیمه خداحافظی کنند.

محبوب فر

وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی

این کارشناس در پاسخ به وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی گفت: ابتدا بیمه مشاغل صنایع دستی با هدف ارائه خدمات ایمنی به فعالان حوزه صنایع راه اندازی شد و قرار بر این بود کلیه شاغلان صنایع دستی تحت پوشش قرار بگیرد. سایتی را به هنرمندان معرفی کرده و مدارک لازم از افرادی که داوطلب بیمه بودند دریافت کرده اند و از تعدادی از آنها گواهی مهارت از سازمان فنی و حرفه ای کشور دریافت شده است، تا جایی که اطلاع دارم بیمه برای تعدادی از هنرمندان برقرار شده،اما برای بعضی از آنها هنوز بیمه‌ای برقرار نشده است.

ثبت نامی که ناتمام ماند

محبوب فر در پاسخ به نحوه ثبت نام بیمه فعالان خاطر نشان کرد: ثبت نام آنها به پایان رسیده است ولی متاسفانه روند بیمه ای هنرمندان صنایع دستی به کندی طی می‌شود، علی رغم اینکه اعلام شده بود کارفرما باید گواهی مهارت در سازمان فنی و حرفه ایی کشور صنایع دستی را داشته باشد تا بتواند خود و کارمندان مرکز خود را بیمه کند، اما در بعضی مواقع مشاهده می‌شود که در ادارات کل استان ها یعنی ادارات کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مدارک دیگری از شاغلین صنایع دستی مطالبه شده است و این ها را در چرخه بوروکراسی قرار داده اند؛ و باید مدت زمان زیادی در نوبت بمانند تا معرفی به ادارات تامین اجتماعی صورت بگیرد.

وی درادامه گفت: در شهرستان ها علی رغم اینکه اعلام شده بود بیمه صنایع دستی با همکاری و تلاش صندوق بیمه تامین اجتماعی با کمک اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای کشاورزان ، روستاییان، عشایر ایجاد شده، اما این بیمه تاکنون تنها توانسته یک سوم از جمعیت شاغلین صنایع دستی را پوشش دهد و حتی آن دسته از هنرمندان صنایع دستی که در حال حاضر، کارگاه یا مغازه و فروشگاههایی را دایر کردند و یا به عنوان فروشنده اقدام به ساخت صنایع دستی می‌کنند ، متاسفانه تاکنون موفق به ارسال لیست بیمه خود نشده اند؛ آنها نتوانسته اند از مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی، مستمری بازنشستگان و همچنین بیمه درمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.

وعده ای که از سوی مجلس محقق نشد

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای این موضوع یک نشست علنی در ۱۷ اسفند سال گذشته داشتند و اعلام کردند که کلیه قالیبافان و شاغلین صنایع دستی محدودیت بیمه ایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و صندوق هایی به همین منظور تدارک دیده شد، مانند صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایران؛ باتوجه به اینکه لایحه بودجه ایی سال ۱۴۰۱ تصویب شده اما متاسفانه هنوز این وعده معافیت بیمه ایی قالیبافان و شاغلین صنایع دستی اجرایی نشده است. این لایحه مورد توجه شورای نگهبان قرار گرفت و بعد به مجلس شورای اسلامی ارسال و ابلاغ شد.

حمایت کنید؛ آمار سازی کافی نیست

وی در پایان گفت: در خصوص صنایع دستی شعار برای حمایت از شاغلین بسیار داده می‌شود متاسفانه صنایع دستی کشور در دوره کرونا زمین خورد و خیلی از شاغلین این کشور ورشکسته شده اند و هم اکنون که در دوران پسا کرونا قرار داریم و شاغلین این صنعت چشم انتظار حمایت مسئولین هستند و مشاهده می شود فقط وضعیت صنایع دستی در حال آمار سازی است و فعالین این حوزه را به رخ سایر صنایع می‌کشانند؛اما پاسخی برای وضع ایجاد شده فعلی از نظر حمایت های اجتماعی بیمه ای متاسفانه صورت نمی گیرد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها