|
کدخبر: 244373

وام بدون ضامن به چه کسانی تعلق می گیرد؟

طبق اعلام معاونت امور بانکی بیش از ۲ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان وام بدون ضامن توسط ۱۱ بانک دولتی در بهمن پرداخت شده است.

وام بدون ضامن (تسهیلات خُرد) تا پایان بهمن امسال به ۹۵ هزار و ۹۸۳ نفر تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

بانک سپه با پرداخت ۴۰ هزار و ۸۵۲ مورد، بانک رفاه کارگران با پرداخت ۲۵ هزار و ۳۳۲ و بانک قرص الحسنه مهر ایران با پرداخت ۱۲ هزار و ۱۲۳ مورد تسهیلات خرد، حائز رتبه اول تا سوم در تعداد تسهیلات پرداختی بدون ضامن به متقاضیان در میان بانک‌های دولتی و نیمه دولتی شده اند.

نهم بهمن امسال وزیر اقتصاد دستور پرداخت وام بدون ضامن تا سقف صد میلیون تومان را صادر کرد و به دنبال آن نظام اعتبارسنجی بانک ها معیار پرداخت وام های خُرد و سایر تسهیلات شد.

شرایط دریافت وام بدون ضامن

از ابتدا قرار بود وام بدون ضامن به کارمندان رسمی دولت، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و کارمندان شرکت‌های بزرگ خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های دولتی دریافت می‌کنند پرداخت شود.

از طرفی افراد باید برای دریافت این وام نامه کسر از حقوق ارائه می‌دادند و اعتبارسنجی می‌شدند. افرادی که رتبه اعتباری آنها A بود و معوقاتی در نظام بانکی نداشتند مشمول وام می‌شدند. البته همان زمان اعلام شد که خالص حقوق فرد باید به نحوی باشد که توان پرداخت اقساط وام را داشته باشد.

البته مشکلات دریافت وام بدون ضامن بیش از این است. به نظر می‌رسد برخی از بانک‌ها تنها شرط ضامن را از پرداخت وام حذف کرده‌اند اما شروط دیگر به قوت خود باقی است. بسیاری از مراجعان می‌گویند بانک‌ها برای پرداخت وام بدون ضامن از آنها سپرده چند میلیون تومانی می‌خواهند. از ۵ تا ۵۰ میلیون تومان.

اما کارشناسان می‌گویند بانک‌ها توان پرداخت چنین تسهیلاتی را ندارند و برای همین سعی می‌کنند علیرغم دستور رئیس جمهور، زیر بار پرداخت این وام نروند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها