|
کدخبر: 238900

ثبت همزمان چند برگ چک در سامانه صیاد ممکن شد

نادعلی زاده، سخنگوی قانون جدید چک می گوید: خودپرداز‌های یک بانک خصوصی و ۳ بانک دولتی به سامانه صیاد متصل شده است و افراد از این پس می‌توانند از طریق خودپرداز‌های این بانک‌ها نسبت به ثبت صدور، تایید و انتقال چک‌های جدید اقدام کنند.

بانک مرکزی برای سهولت در دسترسی افراد به سامانه صیاد به منظور ثبت و استعلام چک‌های صیادی روش جدیدی را علاوه بر ثبت اینترنتی اضافه کرد.

با افزایش تعداد چک‌های برگشتی، مجلس شورای اسلامی قانون جدید چک را در سال ۹۷ تصویب کرد. چک‌های صیادی از فروردین ۱۴۰۰ وارد نظام بانکی شدند. در قانون جدید چک صیادی صادرکننده باید تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی ذینفع را علاوه براینکه در برگ چک درج می‌کند در سامانه صیاد نیز ثبت کند.

پس از آن گیرنده چک هنگام دریافت برگ چک باید مندرجات آن را در سامانه صیاد، استعلام و با مندرجات برگ چک تطبیق دهد. اشخاصی هم که قصد انتقال چک را دارند نیز دیگر نیازی به پشت نویسی چک ندارند و باید اطلاعات هویتی ذینفع جدید را در سامانه صیاد ثبت کنند.

در خرداد ۱۴۰۰ براساس آمار‌های بانک مرکزی، ۷۷۳ هزار فقره چک برگشتی ثبت شده است که بیشترین تعداد چک‌های برگشتی را در ۹ ماهه ابتدای سال به ثبت رسانده است.

طبق آخرین آمار‌ها در این زمینه با رواج استفاده از چک‌های صیادی در بین مردم و بازاریان، تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی در آذر ۱۴۰۰ به ترتیب به میزان ۱۳.۶ و ۱۶.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

در ابتدای ورود این دسته چک‌ها، برخی از فعالان اقتصادی و بازاریان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از چگونگی کارکرد آن‌ها با مشکلاتی مانند دست به دست شدن چک، عدم ثبت چک‌های دریافتی در سامانه صیاد و نقد نشدن آن‌ها مواجه بودند.

به همین دلیل رئیس کل بانک مرکزی در ۲۴ آبان در نشست خود با کمیسیون اصل ۹۰ روش جدیدی را برای ثبت و استعلام چک علاوه بر راه‌های گذشته اعلام کرد.

صالح آبادی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در قانون چک باید  اجرایی شود، مربوط به ثبت، صدور و تاییدیه چک است که امکان آن باید علاوه بر روش‌های فعلی که وجود دارد از طریق خودپردازها و پیامک هم فراهم شود.

یکی از بازاریان می‌گوید: من اطلاعات کافی از چگونگی ثبت این چک‌ها در سامانه صیاد ندارم، به همین دلیل امکان ثبت آنی چک‌های صیادی در سامانه را ندارم.

برای حل این مشکل قابلیت ثبت و تایید چک‌های صیادی به خودپرداز‌های بانک‌ها اضافه شده است که دارندگان چک با استفاده از شناسه چک، کد ملی گیرنده و شماره تماس آن می‌توانند این عملیات را انجام دهند. 

سخنگوی قانون جدید چک می‌گوید: ۱۶ هزار خودپرداز در سطح کشور، خدمات ثبت و استعلام چک‌های صیادی را ارائه می‌دهند. تا پایان دی ماه چک‌های برگشتی قدیمی نسبت به چک‌های مبادله‌ای قدیمی حدود ۹.۵ درصد بوده است که این نسبت در خصوص چک‌های جدید ۷.۵ درصد است.

نادعلی زاده گفت: هر بانکی به مشتریان خودش سرویس می‌دهد؛ یعنی در زمان صدور چک، فرد می‌تواند با کارت و دسته چک همان بانک به خودپرداز مراجعه کند و ثبت چک را انجام دهد، اما در خدمات تایید چک دیگر این الزامات وجود ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون بانک‌های ملت، صادرات، رفاه کارگران و سامان این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند تا بتوانند چک‌های خود را از طریق خودپرداز ثبت، صادر و منتقل کنند.

بنابر اعلام بانک مرکزی مشتریانی که از تعداد زیادی چک استفاده می‌کنند، سرویس‌های دسته‌ای (ثبت همزمان چند برگ چک در سامانه صیاد) را که به نوعی خدمت رسانی برای مشتریان ویژه است، در دستور کار دارند.

در آخر هم براساس وعده رئیس کل بانک مرکزی تا پایان سال ۱۴۰۰ خودپرداز و پیامک تمام بانک‌ها برای ثبت، صدور و انتقال چک برای افرادی که توانایی استفاده از روش‌های فعلی برای ثبت و استعلام چک‌های صیادی را ندارند، اضافه خواهد شد.

 

منبع: ایران جیب
  • حسین سلحشوری دورکی ارسالی در

    هرکاری که میکنم چک ثبت نمیشه.همه شماره‌ها رو هم درست زدمه.ولی شماره کد شعبه سه چهار رقمش اضافه هست نمیدونم علت از اینه یا از جای دیگه لطفا کمکم کنید با تشکر خدمتگزار شما حسین سلحشوری دورکی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها