|
کدخبر: 231245

سهمیه ارز های مسافرتی کم می شود؟

طبق اطلاعیه منتشر شده در سامانه سنا، سهمیه ارز مسافرتی کاهش یافته و طبق آن، میزان فروش ارز مسافرتی توسط صرافی‌‌ها برای کشورهای با ویزا، ۲هزار یورو و برای کشورهای بدون ویزا معادل ۳۰۰ یورو شده است.

سهمیه ارز مسافرتی با هدف ساماندهی فروش ارز در این سرفصل و همچنین جلوگیری از تخلفات پیش آمده، دچار تغییراتی شد که براین اساس سفرهای بدون ویزای هوایی سهمیه ۳۰۰ یورویی خواهند داشت.

یک مسوول بانک مرکزی از اقدام جدید بانک مرکزی در راستای ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی خبر داد و گفت: بانک مرکزی روز سه‌شنبه دستورالعمل جدیدی را در خصوص فروش ارزهای مسافرتی ابلاغ کرد.

او ادامه داد: پیش از این براساس دستورالعمل بانک مرکزی برای همه مسافران اعم از سفر هوایی و زمینی و... و با ویزا و بدون ویزا به‌طور یکسان ۲۲۰۰ یورو بود. این کارشناس ارزی تصریح کرد: رصد و پایش بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های نظارتی و همچنین گزارش‌های مردمی دال بر ایجاد تخلفات و سوءاستفاده‌هایی در این زمینه بود. بنابراین با بررسی‌‌های انجام شده و همچنین جلسات متعددی که برگزار کردیم مقرر شد براساس تکلیف دولت، بانک مرکزی در سرفصل‌‌های مسافرتی تغییراتی اعمال کند. او گفت: براساس این تغییرات سرفصل‌‌های ارز مسافرتی به سه طبقه تقسیم شد که به سفرهای هوایی با ویزا ۲ هزار یورو، سفرهای هوایی بدون ویزا ۳۰۰ یورو و سفرهای زمینی، ریلی و دریایی ۳۰۰ یورو ارز مسافری تعلق می‌گیرد.

این مسوول تاکید کرد که این اقدام در راستای ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی بود و هیچ‌گونه کمبودی در منابع ارزی کشور نداریم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

در خبری دیگر به گزارش «ایسنا» کامران سلطانی‌‌زاده، رئیس سابق کانون صرافان، در خصوص کاهش سهمیه ارز مسافرتی همزمان با کاهش نرخ ارز، ضمن انتقاد از تغییرات متناوب در سرفصل‌‌های مصارف ارزی خدماتی جهت تامین و فروش اسکناس افزود: قرار بر این بوده است تا بازار ارز متناسب با عرضه و تقاضا حرکت کند، اما متاسفانه در عرضه و تقاضا دخالت می‌شود.

بانک مرکزی در اوایل آذرماه میزان ارز مسافرتی و ارز موردنیاز برای شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهشی را از ۲هزار به ۲۲۰۰ یورو افزایش داد و بر تداوم روند تخصیص ارز به صورت اسکناس با مصارف خدماتی ۲۵‌گانه تاکید کرد و از شبکه صرافی‌‌های کشور خواست تا در صورتی‌که متقاضیان درخواست خرید ارز برای مصارفی، به جز مصارف تعریف شده در فهرست مذکور دارند، به بانک مرکزی اعلام کنند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر