|
کدخبر: 228726

ورود به بازار رمزارزها برای جوانان خطرناک است!

از آنجا که بازار نوپای ارزهای دیجیتال با سرعت قابل توجهی در حال رشد بوده و همچنین قوانین مشخصی برای آن وجود ندارد، صندوق بین‌المللی پول در مورد رمزارزها ابراز نگرانی کرده است.

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ارزش کل بازار تمام دارایی‌های رمزارز در سپتامبر سال جاری از ۲ تریلیون دلار فراتر رفت که نشان‌دهنده جهش ۱۰ برابری نسبت به سطحی است که در ابتدای سال ۲۰۲۰ مشاهده شد.

ایوان پاپاجورجیو، معاون رییس صندوق‌ بین‌المللی پول در ماه اکتبر به سی‌ان‌بی‌سی گفت: "اکوسیستم رمزارز به میزان قابل توجهی رشد کرده است. این فرآیند، انعطاف‌پذیری چشمگیری را نشان می‌دهد، اما در این بین، آزمون‌های پرتنشی نیز وجود داشته است."

یکی از مشکلاتی که صندوق بین‌المللی پول بر آن تاکید کرده این است که بسیاری از افراد و موسسات مالی که این دارایی‌ها را معامله می‌کنند، فاقد عملکرد عملیاتی قوی، نظارت و ریسک هستند.

از این رو، صندوق بین‌المللی پول گفته که مصرف‌کنندگان در معرض ریسک هستند و افشاگری و نظارت ناکافی در این فضا وجود دارد. علاوه بر این، این صندوق معتقد است که دارایی‌های رمزارزی تا حدودی شکاف دیتا ایجاد می‌کند و می‌تواند به صورت ناخواسته درهایی را برای پولشویی و همچنین تامین مالی تروریسم باز کند.

سایر نهادها خواستار اقدامات بیشتر برای ایمن‌تر کردن این سرمایه‌گذاری‌ها شده‌اند. همچنین رمزارزها می‌توانند موضوعی تفرقه‌انگیز باشند؛ برخی استدلال می‌کنند که آنها آینده پول هستند و برخی نیز استدلال‌هایی با تردید در مورد ریسک‌های خود ارائه می‌دهند.

اینفلوئنسرهای رمزارز

نهاد نظارتی مالی بریتانیا، FCA، در مورد ارتباط بین رسانه‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی هشدار داده است.

چارلز رندل، رییس FCA در یک سخنرانی در ماه سپتامبر گفت: "اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی معمولا توسط کلاهبرداران پول می‌گیرند تا با پشتوانه سفته‌بازی، به پامپ و دامپ توکن‌های جدید بپردازند. برخی از اینفلوئنسرها سکه‌هایی را تبلیغ می‌کنند که به نظر می‌رسد اصلا وجود ندارند."

او افزود که به دلیل جدید بودن این فناوری، ما نمی‌دانیم که در یک چرخه مالی کامل چه اتفاقی خواهد افتاد. در واقع، نمی‌دانیم که این داستان چه زمانی و چگونه به پایان خواهد رسید، اما مانند هر سفته‌بازی جدید، ممکن است پایان خوبی نداشته باشد.

کیم کارداشیان، یکی از سلبریتی‌ها با ۲۰۰میلیون فالوور در اینستاگرام، در اوایل سال جاری برای تبلیغ یک توکن رمزنگاری پول دریافت کرد. منتقدان تاکید کردند که جزییات کمی در مورد ethereummax، رمزارزی که او تبلیغ کرد وجود دارد.

متن پست کارداشیان در اینستاگرام این بود: "این یک توصیه مالی نیست. من چیزی که دوستانم در مورد توکن ethereum max گفته‌اند را به اشتراک می‌گذارم!" او همچنین هشتگ‌هایی مانند #ad را نیز اضافه کرد که نشان می‌داد برای این پست مبلغی دریافت کرده است.

سایر کاربران رسانه‌های اجتماعی با تعداد زیادی فالوور که به عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شوند نیز دارایی‌های رمزنگاری شده را در حساب‌های خود تبلیغ کرده‌اند.

مایرون جابسون، یکی از فعالان امور مالی شخصی در Interactive Investor، در ماه اکتبر به سی‌ان‌بی‌سی گفت: "رمزارزها اغلب در چنین زندگی‌های پر زرق و برقی تبلیغ می‌شوند و من فکر می‌کنم این ارتباط برای جوانان بسیار خطرناک و مضر است."

وی در ادامه گفت که سیاستگذاران باید به تبلیغات ارزهای دیجیتال توجه کنند و مطمئن شوند که ریسک‌های همراه با سرمایه‌گذاری در چنین دارایی‌های پرنوسانی را برای مردم توضیح می‌دهند. قیمت‌ها همچنین می‌توانند در یک روز معاملاتی دچار نوسان گسترده‌ای شوند.

یک موضوع دیگر برای سیاست گذاران این است که جوانان علاقه زیادی به این بازار دارند و اغلب اولین سرمایه‌گذار‌های خود را در رمزارزها انجام می‌دهند که بیشتر از وام و کارت‌های اعتباری برای این کار استفاده می‌کنند.

اطلاعات منتشر شده توسط FCA در ماه ژوئن نشان داد که حدود ۲.۳ میلیون نفر در بریتانیا دارای ارزهای دیجیتال هستند. ۱۴درصد از آنها برای خرید از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند و ۱۲درصد از آنها بر این باورند که اگر اشتباهی مرتکب شوند، FCA از آنها محافظت خواهد کرد.

یک نظرسنجی از هزار بزرگسال در سنین بین ۱۸ تا ۲۹سال بریتانیایی در ماه جولای نشان داد که ۲۷درصد آنها از کارت‌های اعتباری، ۱۷درصد از وام‌های دانشجویی و ۱۲درصد از سایر وام‌ها برای سرمایه‌گذاری در دوج‌کوین استفاده کرده‌اند.

این مساله می‌تواند به یک شمشیر دولبه تبدیل شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است با ضرر مواجه شوند و سپس برای بازپرداخت وام‌های خود دچار مشکل شوند.

طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، قانون‌گذاران ملی باید تلاش کنند تا قوانین مشترکی در سطح جهانی داشته باشند، نظارت‌های برون مرزی را تقویت کنند و از آنجا که بازار رمزارزها یک حوزه جدید است، برای استانداردسازی داده‌ها تلاش کنند.

صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر گفت: "زمان از اهمیت بالایی برخوردار است و اقدامات در سطح جهانی باید قاطع، سریع و به خوبی هماهنگ باشد تا منافع ایجاد شود و در عین حال نیز آسیب‌پذیری‌ها باید برطرف شود."

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها