|
کدخبر: 221680

از بازار فلزات گرانبها چه خبر؟ / نقره ارزان شد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند کاهشی در پیش گرفت و فلزات گرانبها تحت تاثیر جو منفی بازارهای خارجی قرار گرفتند.

تقویت شاخص دلار آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه از جمله عواملی بود که روز گذشته منجر به عقب نشینی بازار فلزات گرانبها شد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با کاهش ۳.۴۰ دلاری به قیمت ۱۷۸۴.۷۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۱ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۸۲ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارها نسبت به روز جمعه که واکنش منفی شدیدی نسبت به شیوع سویه جدید کرونا با نام اومیکرون داشتند، در آرامش بیشتری به سر می‌برند، با این وجود نمی‌توان نگرش معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را در هفته معاملاتی خوش بینانه ارزیابی کرد. اکنون گزارش‌ها حاکی از آن است که سویه اومیکرون ممکن است خفیف‌تر از گونه‌های قبلی باشد که در نتیجه واکسن‌های فعلی می‌توانند روند گسترش آن را متوقف کنند و یا ممکن است نیاز به اصلاحات کمی داشته باشند. با این وجود در حال حاضر سوالات بیشتری در این زمینه وجود دارد و احتمالا معامله‌گران را حداقل در کوتاه مدت در معرض خطر قرار می‌دهد. با این وجود روند دارایی‌های امن از جمله طلا، دلار آمریکا و اوراق قرضه خزانه‌داری همچنان صعودی است. برخی کشورها مرزهای خود را به روی مسافران خارجی بسته‌اند. اگرچه پیشتر سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که چنین تصمیم‌گیری‌هایی زود هنگام است. بیش از چند ناظر بازار در این باره تاکید می‌کنند که ترس از شیوع اومیکرون بیش از حد شیوع یافته و احتمالا بازارها به سرعت فرو می‌نشیند.

بازارهای جهانی سهام در معاملات روز گذشته روند ترکیبی داشتند به این معنا که بازارهای آسیایی عمدتا نزولی و بازارهای اروپایی عمدتا صعودی بودند. شاخص‌های سهام در ایالات متحده اگرچه روز جمعه سقوط سنگینی به ثبت رساندند اما روز گذشته صعود قابل توجهی داشتند.

در بازارهای کلیدی خارجی، قیمت نفت خام نیمکس افزایش یافت و هر بشکه در حدود ۷۱ دلار معامله شد این در حالی است که روز جمعه در یک سقوط تاریخی و رسیدن به پایین‌ترین سطح دو ماهه، هر بشکه نفت در حدود ۶۷.۴۰ دلار معامله می‌شد. شاخص دلار آمریکا هم به روند صعودی خود ادامه داد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده در محدوده ۱.۵۲۹ درصدی قرار گرفت.

از دیدگاه تکنیکال، روند صعودی کوتاه مدت معاملات آتی طلای فوریه همچنان ادامه دارد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۶۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۱۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۸۰.۲۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در ۱۷۷۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

قیمت معاملات آتی نقره مارس روز گذشته به پایین‌ترین سطح شش هفته گذشته خود رسید. روند نزولی معاملات از مزیت کلی فنی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه در یک روند نزولی قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۴۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۴۶ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳.۷۷ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۲.۷۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۴۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها