|
کدخبر: 220640

هیجانات بازار ارز قبل از مذاکرات

در نخستین روز هفته، معامله‌گران تمایل زیادی به خرید ارز نداشتند و ترجیح می‌دادند با احتیاط تماشاچی وقایع بازار باشند.

بانک و بیمه هیجانات بازار ارز قبل از مذاکرات

در چنین فضایی، دلار رشد محدود ۵۰ تومانی را تجربه کرد و به بهای ۲۹ هزار و ۵۰ تومان رسید. دلار با چنین سطح رشدی نتوانست از سد مقاومتی ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند و در نتیجه تقاضا در بازار محدود باقی ماند.

رشد محدود اسکناس آمریکایی در شرایطی رخ داد که برخی معامله‌گران انتظار داشتند در آستانه مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار رشد بیشتری را تجربه کند. در واقع از نگاه این عده، معامله‌گران باید قبل از شروع مذاکرات، دلار را به سطوح بالاتر می‌بردند تا در صورت ایجاد یک توافق، اقدام به فروش ارزهای خریداری شده از قیمت‌های بالا کنند.

با این حال، روز شنبه بیشتر فضای بازار تحت تاثیر احتیاط و نگاه معامله‌گران ارزی به سوی وین بود. روز گذشته بازار به اندازه زیادی به اخبار حساس بود، به عنوان مثال خبر سفر یک مقام ایرانی به وین مورد توجه بازیگران ارزی قرار گرفت. گفته می‌شد که ‌علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات روز دوشنبه هشتم آذر ماه در وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، روز شنبه در رأس هیاتی وارد پایتخت اتریش شد.

باید دید با شروع مذاکرات، واکنش معامله‌گران بازار ارز به چه صورت خواهد بود. در صورتی که اخبار امیدوار‌کننده‌ای از وین منتشر شود، احتمال افت سریع دلار تا ابتدای کانال ۲۸ هزار تومان وجود دارد. با این حال، برخی تحلیل‌گران باور دارند که در صورت عدم انتشار اخبار مثبت، ‌اسکناس آمریکایی به صورت موقت به بالای مرز ۳۰ هزارتومانی خواهد رفت. همچنین دیروز بازار به خبر تلویحی حذف ارز اشخاص واکنش خاصی نشان نداد. این در حالی بود که برخی فعالان اعتقاد داشتند حذف این ارز زمینه‌ساز رشد دلار خواهد شد. از هفته گذشته شایعه حذف ارز اشخاص وجود داشت تا اینکه دیروز بانک مرکزی اعلام کرد، فروش ارز در سرفصل‌های مشخص ۲۵ گانه صورت بگیرد. در این سرفصل‌ها فروش ارز اشخاص قرار نداشت.

در گذشته هر فرد با کارت ملی خود می‌توانست به صرافی‌های منتخب مراجعه کند و در طول یک سال ۲ هزار و ۲۰۰ دلار دریافت کند. در هفته‌های اخیر فاصله قیمت بازار آزاد با صرافی‌های بانکی زیاد شده بود و این موضوع زمینه‌ساز شکل‌گیری صف‌های ارزی شد. افراد زیادی سعی می‌کردند از فاصله قیمتی بازار آزاد و صرافی‌های بانکی کسب سود کنند و بعضا سود خرید و فروش به حدود ۴ میلیون تومان نیز رسید.

بازارساز برای از میان بردن این صف‌ها می‌توانست قیمت فروش صرافی‌های منتخب را به بازار آزاد نزدیک کند، ولی به نظر می‌رسد ترجیح داد این نوع تقاضا را به‌طور کلی از بازار خارج کند. بازار دیروز به این اتفاق واکنش چندانی نداشت و بیشتر ذهن معامله‌گران درگیر مذاکرات هسته‌ای بود.

باید دید پس از مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای، حذف ارز اشخاص اثری روی بازار خواهد داشت یا خیر.

در روزی که دلار به آرامی رو به سوی قیمت‌های بالاتر داشت، ‌سکه امامی مسیر کاهشی را در پیش گرفت. سکه امامی دیروز ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، برگشت اونس طلا در بازارهای جهانی به زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلار مهم‌ترین عاملی بود که فلز گران‌بهای داخلی را در مسیر نزولی قرار دهد. طلا در روز جمعه در مقاطعی به بالای هزار و ۸۰۰ دلار رفت، ولی برگشت آن به کانال پایین‌تر به بازیگران داخلی سیگنال داد که بهتر است منتظر افزایش قیمت فلز زرد نباشند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر