|
کدخبر: 220258

دلار به پیج تند برجام نزدیک شد

دلار در ساعاتی از روز چهارشنبه به سقف قیمت سال یعنی ۲۹۳۰۰تومان صعود کرد .

در آخرین روز هفته اندکی کاهش یافت و امروز در معاملات پشت خطی به ۲۹۱۰۰تومان رسیده است؛ حالا باتوجه به حساسیت هفته پیش‌رو به دلیل شروع مذاکرات برجام، فعالان بازار ارز قیمت‌های متفاوتی برای دلار پیش‌بینی‌ می‌کنند.

 هفته گذشته سرعت دلار در مسیر صعودی بیشتر شد، تا جاییکه با عبور از مرز ۲۹هزار تومان به بالاترین قیمت یکسال گذشته رسید؛ دلار درحالیکه معاملات ابتدای هفته را در سطح ۲۸۰۵۰تومان شروع کرده بود، تحت تاثیر انتظارات منفی به مذاکرات و افزایش تقاضا به دلیل فاصله بالای نرخ صرافی‌های بانکی و بازار آزاد، به روند صعودی ادامه داد.

اگرچه طی این هفته اخبار مثبتی هم درمورد برجام و نتیجه سفر گروسی به تهران برای مذاکره پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در رسانه‌های داخلی منتشر شد؛ اما این اخبار در رسانه‌های خارجی رنگ‌و‌بوی متفاوتی داشت و مورد توجه معامله‌گران ارزی قرار گرفت.

درحالیکه وزیر خارجه ایران درباره دیدارش با گروسی اعلام کرد که در مورد ادامه همکاری‌ها توافقات خوبی کردیم و حصول توافق امکان‌پذیر است، اما نهایی‌کردن متن، نیاز به کار بیشتر در مورد چند واژه دارد؛ روزنامه وال استریت‌ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که گروسی با دستان خالی و بدون توافق در مورد بازرسی تاسیسات تهران را ترک کرد، گروسی هم در مصاحبه خود اشاره کرد که مذاکرات سازنده بود اما به سرانجام نرسید و ناتمام ماند.

از آنجا که گروسی طی سفر قبلی به تهران هم گزارش‌های خوبی نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران ارائه نکرده بود، این اظهارات نشان داد که هنوز اختلافاتی نسبت به این مساله وجود دارد و اقدامات هسته‌ای ایران مورد تایید طرفین برجام نیست؛ از طرفی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده که ما آماده‌ایم به توافق بازگردیم اما نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از جانب ایران فرستاده نمی‌شود.

این اخبار باعث شد معامله‌گران همچنان انتظار مثبتی از مذاکرات پیش‌رو نداشته باشند و بدون توجه به این موضوع در موقعیت خریدار باقی بمانند؛ درنتیجه با بالا رفتن خرید‌ها، در ساعات ابتدایی معاملات روز چهارشنبه دلار وارد کانال ۲۹هزار تومان شد و به سرعت تا ۲۹۳۰۰تومان پیشروی کرد.

همانطور که گفته شد علاوه بر مساله برجام و تاثیر اخبار پیرامون آن، یکی دیگر از عوامل محرک دلار طی این هفته اختلاف قیمت زیاد آن در صرافی‌های رسمی و بازار بود؛ این فاصله قیمت که در برخی ساعات به ۱۸۰۰تومان هم رسید، منجر به تشدید تقاضا و هجوم خریداران به صرافی‌ها شد.

بنابراین درحالیکه انتظار می‌رفت بازارساز در این شرایط حساس برای کنترل هیجانات بازار و مقابله با جوسازی‌ها و نوسان‌گیری‌ها اقدامات موثری انجام دهد، بالعکس با پایین اعلام کردن قیمت دلار منجر به افزایش تقاضا و تنش در بازار ارز شد.

حالا هفته مهمی پیش‌روی بازار ارز قرار دارد و باتوجه به اخبار متناقضی که درمورد برجام منتشر شده، انتظارات متفاوتی نسبت به آینده قیمت دلار مطرح می‌شود؛ عده‌ای از فعالان بازار بر این باورند باتوجه به سود خوبی که طی روز‌های گذشته نصیب خریداران شده، با شروع هفته جدید خرید‌های هیجانی متوقف خواهد شد و بسیاری از معامله‌گران از ترس ورود سیگنال‌های مثبت از وین و ریزش قیمت دلار با شروع مذاکرات، اقدام به فروش خواهند کرد.

اما برخی هم با انتظارات منفی نسبت به مذاکرات پیش‌رو معتقدند که خرید‌ها اگرچه کمتر از هفته قبل اما همچنان ادامه‌ خواهد داشت و با این شرایط دلار به زودی کانال ۲۹هزار تومان را از دست نخواهد داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها