|
کدخبر: 205510

طلا گران شد / تاثیر تولید قرص درمان کرونا بر بورس

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده به روند صعودی خود ادامه داد و نسبت به روز گذشته اندکی افزایش به ثبت رساند و به زعم تحلیل‌گران این افزایش قیمت ناشی از اشتیاق معامله‌گران برای معاملات فلزات گرانبها عنوان شده است.

ادامه روند افزایشی به گفته کارشناسان به دلیل افزایش ریسک پذیری معامله‌گران در کف قیمتی فلزات گرانبها عنوان شده است. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۳.۶۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۶۰.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۳۶ دلار افزایش به قیمت ۲۲.۵۲ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشتند. در ایالات متحده آمریکا در نخستین روز معاملاتی از سه ماهه چهارم، هر سه شاخص اصلی روند صعودی به ثبت رساندند. انتشار خبر تولید قرص مرک Merck برای درمان کرونا که نتایج آزمایش‌های آن هم بسیار مثبت بوده، باعث شکل‌گیری روند صعودی در بازارهای سهام شد.

با این حال ایالات متحده همچنان نگرانی‌های دیگری دارد؛ دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا بر سر لایحه مخارج دولت که قرار بود روز پنجشنبه به رای گذاشته شود، مبارزه می‌کنند اما اکنون به نظر می‌رسد این لایحه برنامه اقتصادی بایدن را به خطر می‌اندازد. همچنین در سمت دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که چین در هفته گذشته به شرکت‌های دولتی دستور داده تا انرژی مورد نیاز خود را به هر قیمتی تامین کنند و در این راستا حتی به تولیدکنندگان زغال‌سنگ هم دستور داده شده تا با سرعت بیشتری به تولید ادامه داده و حتی از سهمیه تعیین شده سالانه هم فراتر بروند. انتشار این خبر قیمت گاز طبیعی و برق در اروپا را به بالاترین سطح رساند. افزایش قیمت انرژی در فصل زمستان همزمان با سرگردانی بانک‌های مرکزی در تسهیل سیاست‌های پولی، بسیاری از ناظران بازار را نسبت به کند شدن رشد اقتصادی و افزایش تورم نگران کرده است. همچنین ادامه نگرانی‌ها درباره غول املاک و مستغلات اورگراند چین وضعیت آشفته بازارها را تشدید کرده است.

در دیگر اخبار روز گذشته شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو در ماه سپتامبر ۳.۴ درصد افزایش یافت در حالی که پیش‌بینی‌ها خبر از افزایش ۳ درصدی می‌داد؛ بر اساس گزارش‌ها میزان تورم ماه سپتامبر منطقه یورو، بالاترین تورم در ۱۳ سال گذشته بوده است.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا پس از دستیابی به بالاترین سطح ۱۲ ماه گذشته، اندکی کاهش یافت. معاملات آتی نفت خام با اندکی کاهش قیمت در حدود ۷۴.۴۰ دلار در بشکه معامله شد و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا به محدوده ۱.۴۹۴ درصدی رسید.

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها همچنان در نمودار نزولی چهار هفته‌ای قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۸۸.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی کامل ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در ۱۷۶۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۴۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۳۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۱.۹۹ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۱.۴۱ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها