|
کدخبر: 200007

ریزش شدید بیت کوین در راه است؟

در حال حاضر چند سناریو برای بیت‌کوین محتمل است و ما سعی داریم بر اساس داده‌های درون زنجیره‌ای و نیز تکنیکالی تحلیل شفاف در رابطه با آینده کوتاه مدت این ارز ارایه دهیم.

بعد از ریزش اخیر بیت کوین ترس بر بازار حاکم گشته و این موضوع به خوبی در شاخص ترس و طمع که هم اکنون به عدد ۳۰رسیده است مشخص است.

 در حال حاضر چند سناریو برای بیت‌کوین محتمل است و ما سعی داریم بر اساس داده‌های درون زنجیره‌ای و نیز تکنیکالی تحلیل شفاف در رابطه با آینده کوتاه مدت این ارز ارایه دهیم.

داده‌های درون شبکه‌ای نشان می‌دهند که حجم ذخیره و نگهداری بیت کوین در حال افزایش است و موجودی بیت‌کوین‌های موجود در صرافی‌ها به کمترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است. این موضوع منعکس‌کننده عدم تمایل به فروش در قیمت‌های فعلی و کاهش عرضه است.

میزان استیبل کوین‌ها در صرافی‌رها نیز در حال افزایش است. افزایش استیبل کوین‌ها به معنی افزایش تقاضا در بازار است.

از طرف دیگر بر اساس داده‌های درون شبکه‌ای شاخص‌هایی وجود دارند که خبر از رشد قیمتی این ارز دارند. شاخص NUPL که به معنی سود یا زیان خالص تحقق نیافته است، بعد از افزایش قیمت بیت‌کوین از ۳۷ به ۴۰ هزار دلار در بالای ۰.۵ قرار گرفت. عدد فوق منعکس کننده این موضوع است که در حدود ۵۰ درصد از حجم بازار در محدوده سود تحقق نیافته قرار دارند. به طور تاریخی هر گاه قیمت در این ناحیه قرار دارد، روند صعودی در پیش بوده است.

در سال ۲۰۱۷ بعد از اولین باری که NUPL به بالای ۰.۵ رسید، این ناحیه حداقل ۳ بار به عنوان حمایت عمل کرد و تا محدوده آبی رنگ بالا رفت که نشان می‌داد ۷۵٪ بازار در سود قرار دارد و این سودها در حال محقق شدن هستند و پس از آن بازار خرسی آغاز شد.

در اواسط سال ۲۰۱۹ نیز NUPL این محدوده را تست کرد اما موفق به شکست آن نشد که نشانه آن بود که هنوز بول ران آغاز نشده وسپس قیمت شروع به اصلاح کرد. در حال حاضر مجددا این شاخص در بالای ۰.۵ قرار دارد و از این جهت می‌توان به ادامه رشد بیت‌کوین امیدوار بود.

همچنین بر اساس داده‌ها مشخص است که سرمایه‌گذاران بلندمدت نسبت به ریزش‌ها بی‌اعتناتر هستند و اغلب سرمایه‌گذاران کوتاه مدت دارایی خود را به فروش می‌رسانند.

درست همانند ماه می ۲۰۲۱، شاخص سرمایه‌گذارن کوتاه مدت(Short_Term_Holders_SPOR) زیر عدد ۱ بوده که نشان‌دهنده خروج سرمایه‌گذاران کوتاه مدت، در ضرر است. اما شاخص‌های سرمایه‌گذاران بلند مدت و تطبیقی همچنان بالای عدد ۱ بوده که نشان می‌دهد هولدر‌های بلند مدت، که بخش زیادی از عرضه کل بیت‌کوین را در اختیار دارند، همچنان در سود هستند.

گرچه شاخص‌های درون زنجیره ای دورنمایی از یک شرایط مساعد دارند اما از لحاظ تکنیکالی وضعیت بیت‌کوین چندان خوشایند نیست و برای آن چند سناریو می‌توان مطرح کرد.

به نظر می‌رسد حرکت بیت‌کوین دقیقا شبیه حرکت آن قبل از ریزش ماه می بوده است. در زمان اشاره شده بیت‌کوین ۴ قله قیمتی یکی پس از دیگری ثبت کرد در حالی که واگرایی منفی به وضوح در اندیکاتور rsi دیده می‌شد و همچنین از لحاظ پرایس اکشن نیز شرایط نشان‌دهنده کاهش قدرت روند صعودی بود.

هم اکنون نیز این اتفاق مجددا تکرار شده است و در صورت تایید سناریوی فوق احتمالا بیت‌کوین بعد از افزایش تا سطح ۴۹ هزار دلار مجددا تا ۳۷ هزار دلار افت را تجربه کند.

اما در یک سناریو خوش بینانه در صورتی که بیت‌کوین بتواند سطح قیمت فعلی را حفظ کند و کمی افزایش یابد تقاطع طلایی میانگین متحرک ۲۱ هفتگی و ۲۰۰ روزه را خواهیم داشت که حاکی از یک روند صعودی است.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها