|
کدخبر: 199249

سقوط آزاد قیمت دلار

افزایش تقاضا برای یوان پس از انتظار آمار تورمی باعث کاهش قیمت دلار شد.

بانک و بیمه سقوط آزاد قیمت دلار

تورم چین در ١٢ ماه منتهی به آگوست به مثبت ۰.۸ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد کمتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۱ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۵.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این کمترین تورم ثبت شده پنج ماه اخیر در چین بوده است. مواد غذایی با تورم منفی ۰.۸ درصدی اصلی ترین عامل کاهنده تورم بوده است. تورم فرهنگ و آموزش ۳.۰ درصد و آب و برق ۱.۱ درصد اندازه گیری شده است.

در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور در هفته نخست ماه سپتامبر به ۴۸.۵ واحد رسیده که این رقم ۵.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می رود ورود جریان سرمایه های جدید به بخش های مختلف کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در سنا به زودی آغاز می شود.

پس از ۱۱ ماه، روند صعودی ذخایر طلا و ارز چین متوقف شده و آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با سه میلیارد دلار کاهش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۲۳۲ میلیارد دلار رسیده است. طی ماه های اخیر چین با اجرای سیاست های سخت‌گیرانه از خروج منابع ارزی تا حد زیادی جلوگیری کرده بود. تا پایان این ماه چین دارای ۱۱۳.۶۹ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۶۸۰ میلیون دلار کمتر شده است.  

انتظار می رود که رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری، یکی از بالاترین ارقام ثبت شده دو دهه اخیر باشد. با این حال این رشد احتمالا به نیرومندی رشدی که پیشتر تصور می شد نخواهد بود: بانک گلدمن ساکس در گزارش جدید خود اعلام کرد پیش بینی رشد اقتصادی امسال آمریکا را به ۵.۷ درصد کاهش داده که این رشد نسبت به برآورد قبل ۰.۲ درصد کمتر شده است. از چند هفته دیگر آمریکا تزریق دوز سوم واکسن به گروه های حساس نظیر سالمندان را آغاز خواهد کرد.

شاخص اطمینان فعالان بخش خدمات آمریکا به کمترین سطح دو سال اخیر رسیده و این مساله آن هم پس از اوج گیری تورم، باعث نگرانی فعالان بازار شده است. در ماه جولای، این شاخص به ۵۵.۱۱ واحد رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۸ واحد کمتر شده است. با وجود آنکه تقاضای خارجی برای دریافت کالا و خدمات آمریکایی به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است، به نظر می رسد کرونا و تورم کماکان مایه نگرانی فعالان باشد به ویژه آن که شمار قربانیان کووید-۱۹ در آمریکا مجددا رو به افزایش است.  

 آمارهای منتشره وزارت بازرگانی آمریکا حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصادی این کشور در حوزه تجارت خارجی است. تا پایان ماه جولای کسری تجاری آمریکا به ۷۰.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۴.۳ درصد کمتر از ماه قبلی و ۲.۵ میلیارد دلار کمتر از چیزی است که پیشتر پیش بینی می شد. در این ماه میزان واردات آمریکا با ۱.۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۲۳۶.۳ میلیارد دلار رسیده در حالی که صادرات با افزایش ۱.۳ درصدی، رقم ۲۱۲.۸ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است.  

ادامه تنش های چین و آمریکا، پکن دستور تعطیلی نمایندگی اتاق بازرگانی آمریکا در منطقه چنگدو را صادر کرده است. با وجود همه اختلافات بین دو طرف، دو اقتصاد برتر جهان دارای بیشترین حجم روابط تجاری دوجانبه در جهان هستند. اختلافات بین آمریکا و چین از اواخر دولت ترامپ که دو طرف دست به تعطیلی متقابل کنسولگری های یکدیگر زدند، با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا کمی فروکش کرده بود و حتی مقامات ارشد دو کشور دیدارهایی را با یکدیگر برای کاهش تنش ها انجام داده بودند.

با وجود کاهش نسبی کسری بودجه دولت آمریکا پس از افزایش درآمدهای مالیاتی اما میزان بدهی‌های دولت این کشور تا پایان ماه آگوست به ۲۸ تریلیون و ۷۰۶  میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار رسیده است. میزان بدهی هر شهروند آمریکایی تا پایان این ماه به طور متوسط ۸۶ هزار و ۱۵۷ دلار و میزان بدهی هر مالیات دهنده آمریکایی به طور متوسط ۲۲۸ هزار و ۳۲۲ دلار بوده است. کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه آگوست به سه تریلیون و ۱۰۲ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار رسیده است.

نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه گالوپ نشان می دهد ۶۰ درصد مردم آمریکا فکر می کنند وضعیت اقتصادی کشورشان در حال بدتر شدن است در حالی که تنها ۳۷ درصد پاسخ دهندگان معتقد به بهبود اوضاع بوده اند. این در حالی است که طبق نظرسنجی ماه قبل، ۵۴ درصد شهروندان آمریکایی معتقد به بدتر شدن اوضاع بودند. از سوی دیگر شاخص اطمینان اقتصادی گالوپ نیز که بین منفی ۱۰۰ تا مثبت ۱۰۰ در نوسان است در ماه آگوست به کمترین سطح خود از فوریه سال قبل رسید.

سرانجام پس از مدت ها گمانه زنی، جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- تایید کرد که سیاست های حمایتی این نهاد در حال نزدیک شدن به پایان خود است. جروم پاول با بیان اینکه قرار نیست نرخ بهره خیلی سریع افزایش پیدا کند، از برنامه ریزی برای مدیریت تورم خبر داد و افزود: آن طور که ارزیابی های ما نشان می دهد، نرخ تورم در ماه های پیش رو از مقدار فعلی کمتر خواهد بود و یا دستکم ثابت می شود.

تاکنون بیش از ۲۲۳ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۴۴۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۶۱۵ هزار و ۴۱۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۷۲ هزار و ۱۱۷ نفر، برزیل با ۵۸۴ هزار و ۴۵۸ نفر، هند با ۴۴۱ هزار و ۹۸۳ نفر، مکزیک با ۲۶۵ هزار و ۴۲۰ نفر و پرو با ۱۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر بوده است.

گریگوری اندرسون - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه بی ام او کپیتال مارکتس - گفت: بازارها در یک دوره گذار به سر می برند و خود را آماده دوران پس از حمایت های بانک های مرکزی می کنند. با افزایش نرخ بهره، دلایل بیشتری برای حمایت از دلار وجود دارد اما تقاضا برای آن نیز کمتر خواهد شد.  متوجه خواهیم شد قرار است فدرال رزرو چگونه و با چه سرعتی تغییر مسیر دهد.  

شاخص دلار (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۵۰۷ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار ، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است)

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۶ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۲ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۵۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۷۰۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۵۵ یوان چین اعلام شد

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر