|
کدخبر: 181753

اختصاصی گسترش‌نیوز:

پیش بینی قیمت طلا در دولت جدید

در میان سوداگران و البته بسیاری از فعالین اقتصادی، قیمت طلا به عنوان یک پارامتر اساسی از سنجش وضعیت تمام نمای اقتصاد به شمار می رود.

بانک و بیمه پیش بینی قیمت طلا در دولت جدید

پس از نوسانات جهانی قیمت طلا که ناشی از انباشت تقاضا برای پس انداز پس از پاندمی کرونا بود، با فروکش کردن موج تقاضا و بازگشت از کانال ۳۰۰۰ دلار و سقوط به کانال ۲۰۰۰ دلار همراه شد. کارشناسان و ناظران جهانی بازار این کامودیتی بر این باورند که بسته‌های محرک ضدرکودی دولت در عصر پاندمی که همراه با افزایش تورم و کاهش ارزش پول‌های ملی بود، تقاضا برای طلا با افزایش چشمگیری مواجه شد و به علت افزایش سرعت واکسیناسیون و جلب بخشی از سرمایه‌های سرگردان به ارزهای دیجیتال و به طور مشخص بیت کوین، از تقاضا برای این فلز ارزشمند کاسته شده است.

پناهگاهی به نام طلا!

همزمان با توزیع بسته‌های فاقد پشتوانه پولی دولت‌ها و به طور خاص بسته مشوق ۲ تریلیون دلاری دولت ایالات متحده در بازار، ارزش پول‌های ملی با پرچمداری دلار، رو به افول شدیدی گذاشته و افراد برای حفظ ارزش دارایی‌های خود رو به سپرده‌گذاری‌های غیرپولی آوردند. طلا به عنوان پیش قراول بازارهای کلاسیک حفظ ارزش دارایی‌ها، همچنان محوریت خود را به رغم کاهش ارزش نسبت به ابتدای سال میلادی گذشته تا ابتدای سال میلادی جاری، رو به افول بود اما در نظرسنجی فوربس، همچنان به عنوان محبوبترین کامودیتی با ظرفیت رشد بالقوه برای سال جاری شناخته شد.

قیمت_طلا

انتظارات تورمی در کمین قیمت طلا

در ایران نیز علاوه بر تاثیرگذاری شدید پارامترهای بین‌المللی بر بازار، شاخص انتظارات تورمی بر قیمت طلا بسیار اثرگذار است با این حال تقاضای طلا در ایران بیشتر از اینکه مبتنی بر شمش باشد، بر مبنای طلای آب شده یا سکه است و با اوزان کمتری در دسترس مردم قرار می‌گیرد. با توجه به این که انتظارات تورمی در کشور کاهش نیافته و در چشم‌انداز سه ماهه روی کار آمدن دولت جدید هم این انتظارات کاهش نخواهد یافت. با توجه به افزایش پایه پولی و نقدینگی کشور با توجه به لایحه بودجه سال جاری، این فرآیند همچنان مسیر افزایشی خواهد داشت.

بنابر این پیش بینی، سکه در میان مدت با ثبات ناشی از بازارسازی بانک مرکزی مواجه خواهد شد اما در بلند مدت در صورت عدم آزادسازی ذخایر طلا و همچنین ذخایر ارزی کشور، با افزایش تقاضا برای طلا، قیمت سکه و طلا در کشور با افزایش جدی مواجه خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها