|
کدخبر: 174051

چگونه چند وام مسکن همزمان بگیریم؟

شرایط گرفتن وام‌‌های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. هر دو گروه این وام‌‌ها با شرایط مختلف به زوج‌‌ها و انفرادی پرداخت می‌شود.

بانک و بیمه چگونه چند وام مسکن همزمان بگیریم؟

 

وام مسکن به دو گروه کل تقسیم می‌شود. وام‌هایی که افراد با خرید اوراق تسهیلات مسکن و بدون نوبت دریافت می‌کنند و وام‌هایی که از محل صندوق پس‌انداز مسکن و با انتظار معمولا یکساله پرداخت می‌شود.

شرایط گرفتن وام‌‌های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. هر دو گروه این وام‌ها با شرایط مختلف به زوج‌ها و انفرادی پرداخت می‌شود.

درحال‌حاضر مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله یا تعمیرات می‌شود.

این دسته از افراد برای ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود و با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق تسه به مبلغ ۴ میلیون تومان تهیه کنند، در مجموع باید ۱۴ میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت کنند.

زوج‌‌های تهرانی طبق همین فرمول می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن حدود ۱۹ میلیون تومان است، همراه با ۴ میلیون تومان وام جعاله، پس در مجموع باید ۲۳ میلیون تومان پرداخت کنند.

البته وام مسکن در شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، ۸۰ میلیون تومان و سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

انواع وام مسکن

وام خرید مسکن را به طور تخصصی می‌توان از بانک مسکن دریافت کرد ولی بانک‌های دیگری هم برخی انواع وام مسکن را پرداخت می‌کنند.

بانک مسکن وام مسکن را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

در نوع اول وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. برای دریافت وام خرید مسکن خانه اولی‌ها طبیعتا متقاضیان پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم تسهیلاتی که می‌توان بدون نوبت در صف و با پرداخت مبلغی وام را خرید.

اما آیا وقتی نیاز به پول بیشتری برای خرید خانه داریم می‌توانیم چند وام مسکن را همزمان دریافت کنیم؟ یا وام مسکن و جعاله را با هم دریافت کنیم؟ یا حتی چند وام را از بانک‌های مختلف بگیریم؟

رئیس یکی از شعب بانک مسکن در پاسخ به این سوال که روی هر خانه نهایتا چند وام می‌توان دریافت کرد؟ توضیح می‌دهد: با توجه به این که سقف وام مسکن انفرادی در تهران ۱۴۰ میلیون تومان و وام زوجین باهم ۲۴۰ میلیون تومان است، روی هر خانه جمعا بیش از این مبلغ نمی‌توان وام گرفت. مثلا اگر فردی بخواهد خانه‌ای را بخرد که صاحب قبلی آن ۸۰ میلیون تومان روی این خانه وام گرفته باشد، با توجه به این که سقف وام خانه ۱۴۰ میلیون تومان است، صاحب دوم می‌تواند فقط تا سقف ۶۰ میلیون تومان باقی مانده وام دریافت کند.

او درباره دریافت همزمان وام مسکن یکم و وام اوراق نیز عنوان می‌کند: کسی که از محل صندوق پس انداز مسکن یکم تسهیلات مسکن دریافت کرده، می‌تواند در هنگام پرداخت اقساط، از وام اوراق برای خرید یک مسکن دیگر اقدام کند. همچنین یک فرد از محل اوراق می‌تواند چندین وام دریافت کند به شرط اینکه بخواهد چند خانه مختلف بخرد نه این که چند وام را برای خرید یک خانه بگیرد.

او با یادآوری این که از ۱۴۰ میلیون تومان مبلغ وام مسکن، ۴۰ میلیون تومان آن در اصل وام جعاله است، ادامه می‌دهد: درباره جعاله وضعیت کمی متفاوت است و صاحب دوم خانه می‌تواند روی خانه دوباره وام جعاله بگیرد اما مشروط است به این که اقساط وام جعاله قبلی دریافت شده، تماما پرداخت شده باشد.

دریافت دو وام با یک سند!

همزمان با ارائه تسهیلات در بانک مسکن، بانک ملی هم تسهیلات خرید مسکن دریافت می‌کند. رئیس شعبه بانک مسکن در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان همزمان از تسهیلات بانک مسکن و بانک ملی برای خرید خانه استفاده کرد؟

می‌گوید: بانک‌ها معمولا قبول نمی‌کنند که راهن دوم باشند مگر برای کارمند خودشان. یعنی برای مثال وقتی شما از بانک مسکن وام می‌گیرید سندتان را به بانک مسکن می‌سپارید در این حالت معمولا بانک ملی قبول نمی‌کند که روی همان سند باز به شما وام دهد. چون در این حالت برای دریافت طلبش در الویت دوم قرار می‌گیرد.

 

منبع: رکنا

ارسال نظر