|
کدخبر: 167906

هزینه وام مسکن مسکن رکورد زد !

روند قیمت اوراق وام مسکن در هفته پایانی فروردین ۱۴۰۰ رکورد ارزانترین هفته را به نام خود ثبت کرد. ثبت ارزانی در این روز سبب شد تا هزینه وام مسکن برای متقاضیان وام به کمترین حد خود در ۷ماه گذشته رسیده و نرخ سود موثر نیز در سطح ۲۰ درصد قرار بگیرد.

یکی از راه های خانه دار شدن اخذ وام از طریق اوراق است معروف ترین این اوراق در حال حاضر اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) هست که در فرابورس معامله می شود با خرید این اوراق می تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید مسکن استفاده کند. با توجه به ضریب نفوذ اوراق تسه می توان آن را به عنوان شاخص وام مسکن در نظر گرفت.

هزینه خرید اوراق مسکن

در پایان هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق برای نخستین بار در ۷ ماه گذشته به پایین تر از ۵۰ هزار تومان رسیده و در مرز ۴۹ هزار تومان ثابت ماند. این قیمت از ابتدای مهر ماه سال ۹۹ تاکنون یک رکورد در ارزانی وام مسکن به شمار می آید.

در ابتدای هفته قیمت اوراق در مرز ۵۰ هزار تومان قرار داشت و همواره در این مسیر نوساناتی را به ثبت می رسانده است. درادامه رفتار کاهشی سبب تنزل قیمت ها شده و برای نخستین بار در مقطع مورد بررسی کانال ۴۰ هزار تومانی را فتح کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین را ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین را ۲۴۰ میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز چهارشنبه به کمتر از ۱۴ میلیون تومان رسید و در حد ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

برای متاهلان نیز همواره رکورد های ارزانی وام مسکن در مرز ۲۴ میلیون تومان به ثبت می رسید اکنون در این هفته با کاهشی دوباره به پایین تر از این مرز تنزل پیدا کرده و در حد ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان جاری گرفت

از آنجا که متقاضیان در ازای دریافت وام از این طریق دو هزینه را پرداخت می کنند پس نرخ سود وام آنها نیز متفاوت از نرخ سود اسمی خواهد بود. بنابراین تغییرات در هزینه اخذ وام مسکن بر نرخ سود آنها اثر گذاشته و آن را جابجا خواهد کرد.

هزینه -خرید-اوراق- مسکن

نرخ سود وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد؟

بر این اساس با کسر هزینه های هر روزه اوراق تسه از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای متقاضیان وام دیگر ۱۷.۵ درصد نخواهد بود.

اطلاعات هفته گذشته نشان می دهد نرخ سود متقاضیان وام در ارزان ترین روز ۷ ماه گذشته به ۲۰ درصد رسیده که پایین ترین نرخ سود در کل این مدت بوده است. اما هنوز هم ۲.۵ واحد درصد از نرخ سود اسمی آن بالاتر است.

این رقم در دو هفته اخیر در حد ۲۰.۲۲ درصد قرار داشت.

سود -وام -مسکن

هزینه کل وام مسکن در طول ۱۲ سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول ۱۲ سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در ارزان ترین روز در این مدت برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و بایستی آن را در طول ۱۲ سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با ۱۷۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. این رقم برای متاهلین نیز در نهایت به ۳۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن درازای دریافت وام می پردازند روندی همگون با روند سود و هزینه اوراق داشته است. بنابرین در این شاخه نیز هزینه نهایی وام مسکن در آخرین روز هفته گذشته به کمترین حد خود در ۷ ماه اخیر نائل آمده است.

هزینه- کل -وام -مسکن

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر