|
کدخبر: 161830

قیمت روز دلار و یورو در بازار +جدول

در روز سوم فروردین در بازار رسمی ارز قیمت دلار پایین رفت اما قیمت یورو افزایش یافت. دلیل این حرکت معکوس چه بود.

بانک و بیمه قیمت روز دلار و یورو در بازار +جدول

در دومین روز اعلام قیمت در بازار متشکل قیمت دلار و یورو خلاف مسیر رفتند. دلار در پایان ساعت معاملاتی در بازار متشکل کاهش قیمت ثبت کرد در مقابل قیمت یورو بالا رفت. گران شدن یورو در حالی رخ داد که در بازار جهانی نرخ برابری این ارز در برابر دلار تضعیف شد.اقتصاد نیوز در گزارشی به بررسی و تحلیل بازار در دومین روز کاری خود پرداخته است.

قیمت دلار در بازار متشکل

قیمت دلار در بازار متشکل که مرجع رسمی کشف قیمت نقدی ارز است در روز سوم فروردین با ۲۴هزار و ۵۵۰تومان شروع شد اما در چهار مرحله اعلام قیمت بعدی روند قیمت کاهشی شد.

در پایان قیمت دلار در سطح ۲۴هزار و ۳۲تومان بسته شد. قیمت پایانی در مقایسه با قیمت ابتدایی ۵۲۹تومان کمتر بود. نرخ بسته شده دلار در روز جاری همین میزان نیز از قیمت روز قبل پایین تر بسته شد تا نرخ دلار در دومین روز رسمی بازار متشکل ۲.۷۲درصد افت را تجربه کند.بر اساس اعلام بازار متشکل، میانگین قیمت دلار در معاملات امروز ۲۴هزار و ۸۱تومان بوده است.

 

دلار-1

قیمت خرده فروشی دلار

بازار متشکل مکانی است که قیمت نقدی دلار در قالب عمده فروشی کشف می شود. بازیگران این بازار صرافی های مجاز و بانک مرکزی هستند. در کنار این بازار سامانه سنا قرار دارد که به قیمت خرده فروشی دلار اختصاص دارد. در این بازار متقاضیان نیاز ارزی خود را از طریق صرافی ها تامین می کنند.

برابر اعلام بازار متشکل، قیمت دلار سنا ۲۴هزار و ۲۶۲تومان اعلام شد که در مقایسه با قیمت روز قبل ۵۳۳تومان کمتر بوده است.

افزایش قیمت یورو در بازار متشکل

معامله گران بازار متشکل امروز قیمت روز را بالاتر از سطح بسته شده در روز قبل خرید و فروش کردند قیمت یورو در بازار متشکل ۱.۷۷درصد بالاتر از قیمت بسته در روز قبل معامله شد. قیمت یورو در بازار متشکل ۲۸هزار و ۶۰۰تومان عنوان شد. قیمت خرده فروشی این ارز(قیمت یورو سنا) نیز به مرز ۲۹هزار تومان نزدیک شد. این اتفاق در حالی رخ داد که برابر یورو به دلار در دومین روز بازارهای جهانی افت کرده اما در ایران قیمت یورو با وجود کاهش قیمت دلار در بازار متشکل افت کرد.

دلار-2

دلیل حرکت معکوس قیمت یورو به دلار در سوم فروردین

اطلاعات رسیده به اقتصاد نیوز نشان می دهد آنچه امروز در بازار متشکل رخ داده به عرضه کم یورو در بازار باز می گردد. حجم عرضه یورو در بازار امروز در سطح 20 هزار بوده است. این میزان عرضه نشان می دهد عمق معاملاتی یورو پایین بوده است.

این در حالی است که در روزهای پایانی سال قبل عمق بازار در حد یک میلیون یورو بوده است. بازار ساز ارزی اعتقاد دارد اتفاق امروز بازار را بر پایه قیمت نباید تحلیل کرد زیرا قیمت های بسته شده قابلیت ماندگاری ندارد.یک منبع مطلع به اقتصاد نیوز گفت: فعالیت بازار متشکل در روزهای اخیر به دلیل تقاضای فرودگاهی است.

با توجه به اینکه فروش ارز بین صرافی ها ممنوع است و صرافی ملزم به تامین ارز از طریق صادرکنندگان یا بازار متشکل هستند بازار ساز تصمیم گرفت با هدف تامین نیاز صرافی های فرودگاهی اقدام به بازگشایی بازار متشکل ارزی در روزهای ابتدایی سال و کشف نرخ ارز کند.

در روز جاری نزدیک به 300 هزار دلار معامله دلاری ثبت شده در حالی که معامله ثبت شده برای یورو در حد ۲۰هزار بوده است بنابراین از دید بازار ساز رقم معاملاتی یورو در روز جاری به اندازه ای نیست که بتوان تحلیل قیمتی کرد.

اما با توجه به اینکه صرافی های فرودگاهی در حال فعالیت هستند شاید بتوان یک دلیل اصلی برای افزایش ۱.۷۷درصدی قیمت یورو را به وجود تقاضا بالا از سوی مسافران دانست. برخی مسافران مقاصد اروپایی به دلیل هزینه بالای تبدیل ارز در کشورهای اروپایی ترجیح می دهند به جای دلار خریدار مستقیم یورو باشند با توجه به عمق کم بازار در این روزها به نظر می رسد کمترین حد تقاضا می تواند بیشترین سطح نوسان را در غیاب عرضه مناسب ایجاد کند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر