|
کدخبر: 156154

بورس در گیر و دار ابهامات آینده! + آخرین پیش بینی ها

صادقی مقدم گفت: درحال حاضر نگاه معامله‌گران به آینده نرخ دلار است، در شرایط کنونی، بازار کمی در گیرودار ابهامات آینده است. این ابهامات تا انتخابات سال آتی نیز شاید ادامه پیدا کنند.

بانک و بیمه بورس در گیر و دار ابهامات آینده! + آخرین پیش بینی ها

محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس بازار سرمایه در مورد کم لطفی فعالان بازار سرمایه به شرکت‌های کامودیتی محور با وجود رشد قیمت کامودیتی‌ها و گزارش‌های مالی خوب این شرکت‌ها گفت: این اتفاق در شرکت‌های پتروشیمی مشهودتر است. در سال گذشته بیشتر این شرکت‌ها یک بخش مهم درآمد غیرعملیاتی، از محل درآمد ناشی از نرخ تسعیر ارز داشتند. اگر نرخ دلار در آینده کاهش یابد، این درآمد از بین خواهد رفت. این درآمد، فرصتی است که نسبت به نرخ دلار وجود دارد و درحال حاضر نگاه معامله‌گران به آینده نرخ دلار است.

صادقی مقدم در ادامه اضافه کرد: در سال ۹۵ و ۹۶ شرکت‌های بزرگی در صنعت پتروشیمی یا دیگر صنایع کامودیتی محور دیگر با نسبت قیمت به درآمد ۲.۵ تا ۳.۵ معامله می‌شدند و این در حالی بود که در همان زمان، شرکت‌های دیگر با نسبت قیمت به درآمد ۶ تا ۷ معامله می‌شدند و به آن‌ها اقبالی نمی‌شد. اما این شرکت‌ها با پایدار شدن سودشان، به ارزش واقعی برگشتند و متناسب با نسبت به قیمت به درآمد بازار، و حتی بیشتر از آن خرید و فروش شدند. وی افزود: در شرایط کنونی، بازار کمی در گیرودار ابهامات آینده است. انتخابات ریاست جمهوری، سیاست‌ها اقتصادی دولت آینده، اقدامات دولت نسبت به نرخ ارز پس از گشایش‌ها در منابع ارزی، حفظ کردن یا نکردن مزیت صادراتی و سیاست‌های مجلس نسبت به دولت جدید ابهاماتی هستند که در پیش روی بازار قرار دارند. وی افزود: افرادی که دارایی‌هایشان را به صورت نقد یا اوراق نگه‌داری میکنند، منتظر تعیین تکلیف این موارد هستند تا پس از آن بتوانند تصمیم گیری کنند.

صادقی مقدم در مورد پیش‌بینی خود درباره آینده بازار گفت: به دلیل چسبندگی قیمت ها حتی اگر نرخ دلار پایین بیاید، قیمت‌ها در سایر بازارها کاهش نخواهد یافت. در نتیجه قیمت‌ها خود را با قیمت‌های نسبی فعلی تعدیل کرده‌اند و همگی آن را پذیرفته اند. وی افزود: کالایی‌ها که در بازار سرمایه معامله می‌شوند نیز که در واقع سهام شرکت‌ها هستند، به مانند همین موارد خواهند بود و به زودی به قیمت های واقعی خود خواهند‌ رسید. در نتیجه نسبت قیمت به درآمد مناسب خود را بدست خواهند آورد. اما باید درنظر داشت که این موراد در صورتی محقق می‌شود که دولت از دستکاری های مختلف بپرهیزد و سیاست‌های دولت و حاکمیت، استمرار سودآوری این بنگاه ها را حفظ بکند و بتوانیم ادامه روند سودآوری این شرکت‌ها را در سال آینده متصور شویم. وی در ادامه به سهامداران شرکت‌های کامودیتی پیشنهاد کرد که همچنان سهامداری کنند.

صادقی مقدم در مورد پیش‌بینی خود از کلیت بازار تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: شاید بازار تا قبل از این اتفاق مردد باقی بماند. مگر اینکه اتفاقات بسیار ویژه‌ای برای مثال در حوزه برجام یا تسعیرات شدید در نرخ ارز رخ دهد. اما اگر چنین چیزی رخ ندهد بازار مانند یکی دو ماه گذشته، در نوسان خواهد بود.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر