|
کدخبر: 148202

قیمت طلای جهانی به کدام سو می رود؟

تحلیل‌گران با اشاره به افزایش شیوع ویروس کرونا و وخامت اوضاع اقتصادی ایالات متحده و تاخیر احتمالی در اجرایی شدن بسته کمکی دوم ۱.۹ تریلیون دلاری از سوی جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده، معتقدند نگرانی سرمایه گذاران در بازارهای مختلف مشهود است.

بانک و بیمه قیمت طلای جهانی به کدام سو می رود؟

پیتر هاگ مدیر تجارت جهانی کیتکو متالز معتقد است: چشم انداز کوتاه مدت اقتصادی در جهان همچنان نگران کننده به نظر می‌رسد. ترس از شرایط نامعلوم اقتصادی موجب جمع آوری نقدینگی بیشتر میان مردم شده و این مساله بازارها را آسیب پذیرتر کرده است.

داده‌های اقتصادی منتشر شده بیانگر آن است که با در نظر گرفتن محدودیت‌های بیشتر، مساله بهبود اقتصادی زیر سوال رفته است. اندرو هانتر تحلیل‌گر اقتصاد سرمایه آمریکایی در این باره معتقد است: تعجب آور نیست اگر بگوییم کاهش میزان خرده فروشی ایالات متحده به صورت مستقیم از اعمال محدودیت‌های جدید تاثیر پذیرفته، اگرچه به نظر می‌رسد رشد مصرف از ماه‌های پایانی ۲۰۲۰ به شدت کاهش یافته و این مساله شرایط را برای شروعی ضعیف در سال جدید فراهم آورده است.

هاگ درباره میزان نقدینگی تاکید کرد: ادامه شرایط عدم اطمینان منجر به افزایش فروش طلا و سهام در میان مردم می‌شود چرا که همزمان با افزایش شاخص دلار آمریکا و افزایش بازده اوراق قرضه، میل به حفظ نقدینگی افزایش می‌یابد.

فیلیپ استریبل استراتژیست بازار ارشد بلو لاین فیوچرز Blue Line Futures هم گفت: علاوه بر داده‌های ضعیف اقتصادی، بازارها با افزایش شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه، نگرانی در میان مردم عادی افزایش یافته و این مساله بر بازارها تاثیرگذار خواهد بود.

دنیل پاویلونیس کارگزار ارشد کالایی RJO Futures نیز عنوان کرد: در حال حاضر بازار نگران افزایش شاخص دلار است که منجر به کاهش قیمت طلا خواهد شد. تجزیه و تحلیل فنی این مساله بیانگر آن است که احتمالا یک شکست قیمتی دیگر در پیش رو داشته باشیم که این یک فرصت خرید عالی خواهد بود.

طلای آتی فوریه در معاملات روز گذشته با کاهش ۱.۴۰ درصدی به قیمت ۱۸۲۵.۵۰ دلار در بازار کومکس نیویورک معامله شد.

بسته محرک مالی بایدن

به گفته تحلیل‌گران، واکنش بازارها به رونمایی از بسته ۱.۹ تریلیون دلاری محرک دوم از سوی دولت بایدن پیشنهاد شده تاکنون منفی بوده است. پیتر هاگ در مورد بسته دوم محرک مالی توضیح داد: بسته دوم کمک مالی ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن به شهروندان و وضعیت اقتصادی کمک خواهد کرد اما نکته آنجاست که بایدن هنوز به کاخ سفید وارد نشده و عنوان ریاست جمهوری را به دست نیاورده است. لازمه اجرایی شدن این بسته ورود بایدن به کاخ سفید و پس از آن عبور طرح از کنگره و مجلس سنا خواهد بود. همزمان طرح استیضاح ترامپ عامل دیگری است که می‌تواند اغتشاشاتی ایجاد کند.

هاگ خاطرنشان کرد: در حال حاضر سوال این است که بایدن دقیقا چه زمانی می‌تواند محرک پیشنهادی خود را تصویب کند؟ به نظر می‌رسد مجلس سنا در این مسیر مقاومت خواهد کرد چرا که بخش عمده این پول قرار است به ایالت‌ها اختصاص یابد.

پاویلونیس هم تاکید کرد: تنها چند جمهوری‌خواه مخالف نیاز است تا این روند واقعا طولانی شود. در حالی که واکنش بازارها به پیشنهاد بایدن منفی بود، ما شاهد افزایش بازدهی و شاخص دلار آمریکا بودیم همین مساله منجر به تشکیل صف فروش در بازارهای سهام و در پی آن افزایش فروش فلزات شد. پاویلونیس همچنین تصریح کرد که در بسته دوم پیشنهادی بایدن، مبلغ اختصاص یافته به شهروندان آمریکایی از ۲۰۰۰ دلار به هر نفر به ۱۴۰۰ دلار کاهش یافته است.

در طول هفته آتی معاملاتی تمرکز بازارها به آنچه که بایدن می‌تواند در نخستین هفته آغاز به کار خود به انجام برساند، معطوف خواهد شد. با توجه به برگزاری جلسات استیضاح و تصمیم گیری در این باره این مساله هم از جمله مواردی است که بر بازارهای مالی تاثیرگذار خواهد بود.

داستان تورم

شان لوسک مدیر ارشد معاملاتی والش Walsh هم طی مطلبی به سرمایه گذاران یادآوری کرد که در سال جاری میلادی نمی‌توان از مساله تورم چشم پوشی کرد. در شرایطی که کنگره با اکثریت دموکرات کار خود را ادامه می‌دهد و با ورود یک رییس جمهوری دموکرات به کاخ سفید طبیعتا می‌توان انتظار داشت که بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری اجرایی شود؛ به نظر می‌رسد باید منتظر ریزش بیشتر بازارهای سهام نیز باشیم.

پاویلونیس درباره مساله تورم توضیح داد: افزایش بازده اوراق قرضه در واقع نشانه ای از انتظارات تورمی فعالان اقتصادی به دلیل چاپ پول بیشتر در راه تامین منابع مالی بسته‌های محرک اقتصادی است. وی تصریح کرد: بازار نگران چاپ پول و تورم بانک فدرال است که سال‌هاست پایین نگه داشته شده است. اگر در نهایت تورم را در سطح ۲ درصد نگه دارند ممکن است اوضاع از کنترل خارج شده و شرایطی مناسب برای بازار طلا فراهم شود.

در همین راستا جروم پاول رییس بانک فدرال رزرو روز پنجشنبه در یک سخنرانی در دانشگاه پرینستون به مساله تورم پرداخت و عنوان کرد: فدرال رزرو هنگام دستیابی به هدف گذاری متوسط برای تورم، از هیچ فرمول خاص ریاضی تبعیت نمی‌کند و باید توجه داشته باشیم که تورم پایین برای اقتصاد ما بسیار خطرناک‌تر است.

پاول خاطرنشان کرد: در کوتاه مدت تورم می‌تواند جهش بیشتری داشته باشد. با کاهش میزان همه گیری کرونا و مشاهده موج جدید هزینه‌ها می‌توانیم فشار صعودی قیمت‌ها را احساس کنیم. اما سوال اصلی این است که این تورم تا چه اندازه بزرگ و تا چه زمانی پایدار خواهد بود؟

هانتر در این رابطه تاکید کرد: یک مساله که پاول به آن اشاره کرده این است که هسته اصلی تورم طی چند ماه آینده به دلیل کاهش عمده قیمت‌ها به میزان سال گذشته بازگشت کند.

وی اظهار داشت: فدرال رزرو این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد اما دلایل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که بر آن اساس انتظار می‌رود نرخ تورم اساسی در سال جاری افزایش یابد و نسبت به رکودهای دیگر در مدت زمانی کمتری بهبود ایجاد شود؛ ما در حالی شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم که موجودی کالاها کاهش یافته بود.

معادلات هفته آینده در کانون توجه

مراسم تحلیف بایدن در حالی روز چهارشنبه برگزار می‌شود که برخی پیش بینی‌ها حاکی از ناآرامی‌های داخلی ایالات متحده در آن روز است. در عین حال جلسه استیضاح ترامپ هم طی روزهای آتی برگزار خواهد شد. این در حالی است که برخی تحلیل‌گران بازار، احتمال ناآرامی‌های داخلی را کم عنوان کرده‌اند چرا که تاثیر قابل توجهی در بازار طلای هفته آینده نخواهد داشت.

استراتژیست ING FX در این باره گفت: هفته آینده واشنگتن در مرکز توجه رسانه‌های جهان قرار خواهد گرفت و مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه برگزار می‌شود. اگرچه که بعید شاهد ناآرامی‌های دیگری همچون شورش کنگره باشیم اما مساله استیضاح می‌تواند بر اقتصاد ایالات متحده تاثیرگذار باشد.

رویداد دیگری که در هفته جاری باید مورد توجه قرار گیرد برگزاری جلسات تایید جنت یلن به عنوان وزیر خزانه داری ایالات متحده در روز سه شنبه است؛ به نظر می‌رسد که با توجه به قدرت دلار آمریکا در معاملات جهانی، تایید یا مردود کردن یلن در این سمت بر بازارها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

سطوح قیمتی

دانیل غالی استراتژیست ارشد کالایی T.D. Securities درباره بازار طلا عنوان کرد: به نظر می‌رسد در معاملات بلند مدت طلا باید در هفته جدید معاملاتی در انتظار ریزش بیشتر قیمت‌ها باشیم. اگرچه در معامله‌های کوتاه مدت تعادل در ریسک نزولی قرار گرفته و طلا در حال بازگشت به موقعیت تجارت امن است، معاملات بلند مدت با چالش بزرگی روبرو شده‌اند.

هاگ درباره بازار طلا در هفته آینده پیش بینی کرد: طلا در طول هفته آینده به دنبال حفظ سطح قیمت ۱۸۲۵ دلار در هر اونس خواهد بود. سطح پشتیبانی دوم طلا در هفته جدید معاملاتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است که در صورت از دست رفتن این سطح پشتیبانی، سطح بعدی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس خواهد بود.

پاویلونیس پیش بینی کرده است که طلا در هفته جاری در صورتی که سطح قیمتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس را از دست بدهد در محدوده قیمتی ۱۷۵۰ تا ۱۷۶۰ دلار معامله خواهد شد و پایین‌تر از این سطح قیمتی نخواهد رفت.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها