|
کدخبر: 141234

همه چیز درباره دسته چک + قوانین جدید

بانک مرکزی موظف است تا پایان آذر ماه ۹۹ ثبت سیستمی چک و ریجستری آن را عملیاتی کند.

بانک و بیمه همه چیز درباره دسته چک + قوانین جدید

طبق اطلاعیه‌های قبلی بانک مرکزی و دستور اکید رئیس کل بانک مرکزی برای اجرای هر چه بهتر قانون چک، از امروز ۲۲ آذرماه صدور چک در وجه حامل ممنوع بوده و چک‌های صادر شده در این تاریخ در وجه حامل اعتبار نخواهند داشت.

بانک مرکزی به عنوان متولی اجرای قانون جدید صدور چک، طبق زمانبندی اجرایی قانون جدید صدور چک، موظف است تا آذر ماه ۹۹ ثبت سیستمی چک و ریجستری آن را عملیاتی کند.

سقف عمر چک های صادره از سوی دارنده دسته چک، سه سال است.  اگر صادر کننده چک دارای چک برگشتی باشد، اجازه صدور برگه چک جدید در سامانه به وی داده نمی شود.

در دست چک های جدید باید تمام اطلاعات فرد گیرنده چک در سامانه ثبت شود.  دارنده دسته چک دارای سقف اعتباری مشخصی است و جمع چک های صادره از سقف اعتباری وی تجاوز نخواهد کرد.

صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در «سامانه صیاد» توسط مشتریان الزامی است. نقد کردن چک تنها توسط شخصی که به عنوان دریافت‌کننده نامش در سامانه ثبت‌ شده است، امکان‌پذیر خواهد بود.

صادرکننده چک باید هدف خود از صدور این مبلغ چک را درج کند. همچنین صادرکننده چک باید اطلاعات روی برگ چک را از طریق برنامک تلفن همراه یا اینترنت بانک همان بانک که در آن حساب جاری داشته و دسته چک را از آن گرفته ثبت کند.

نحوه دسترسی به سامانه صیاد و استفاده از برنامک‌های موبایلی

۱- صادرکننده چک می‌تواند با مراجعه به بانک افتتاح‌کننده و نگهدارنده حساب جاری وی و دریافت دسترسی به درگاه‌های نوین بانکی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و یا استفاده از برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه صیاد دسترسی داشته و نسبت به ثبت چک اقدام کند.

۲- شناسایی صادرکننده چک و اطمینان از ثبت اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرآیند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود:

الف‌- انطباق شماره تلفن صادرکننده چک با کد ملی وی؛

ب‌- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی صادرکننده چک.

به عبارت دیگر صادر‌کننده چک می‌تواند با به کارگیری یکی از کارت‌های بانکی خود که توسط بانک صادرکننده چک در اختیار وی قرار گرفته و با استفاده از سیم کارت ثبت شده به نام وی، اقدام به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد کند.

۳- گیرنده چک با مراجعه به شعب بانک‌های مورد تعامل خود (بانک‌های نگهدارنده حساب وی) و اخذ دسترسی به درگاه‌های نوین بانکی (شامل اینترنت‌بانک یا همراه بانک) و یا مراجعه به برنامک‌های موبایلی پرداخت، امکان بررسی صحت اطلاعات چک ثبت شده برای وی در سامانه صیاد را داشته و پس از حصول اطمینان از صحت آن، می‌تواند مراتب تایید چک را به سامانه اعلام، و یا در صورت انتقال به شخص ثالث، مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه‌/کدملی وی) را در سامانه صیاد وارد کند.

۴- شناسایی گیرنده چک و اطمینان از تایید اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرآیند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامک‌های موبایلی به صورت زیر انجام می‌شود:

الف‌- انطباق شماره تلفن گیرنده چک با کد ملی وی

ب‌‌- استفاده از یکی از کارت‌های بانکی گیرنده چک

 به عبارت دیگر گیرنده چک می‌تواند با به کارگیری یکی از کارت‌های بانکی متعلق به خود و با استفاده از سیم کارتی که به نام وی ثبت شده‌است، اقدام به تایید اطلاعات چک و یا انتقال آن به شخص دیگر در سامانه صیاد کند.

نکته حائز اهمیت دیگر آن است که مدت زمان اعتبار یک چک بیش از سه سال نخواهد بود تا به گردونه‌ای پایان دهد که بعضاً یک چک را تا ده سال هم خارج از بانک و در گردش نگاه می‌داشت.

بر طبق قانون جدید، مدت اعتبار یک چک صادره، بیش از ۳ سال نخواهد بود و ظرف این مدت چک باید به بانک برگردد و دوره حیات آن به پایان رسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها