|
کدخبر: 138870

جهت حرکت طلا و بیت کوین برعکس شده است

طلا و بیت‌کوین اخیرا بر خلاف انتظار بسیاری در جهت عکس در حال حرکت هستند. دیروز قیمت بیت کوین به رکورد تاریخی دست یافت و امروز هم این رکورد را گسترش داد. اما طلای جهانی بدترین ماه در چهار سال اخیر را پشت سر گذاشته و در مقاطعی از هفته گذشته به زیر ۱۸۰۰ دلار نزول کرد.

بانک و بیمه جهت حرکت طلا و بیت کوین برعکس شده است

بر هم خوردن معادلات طلا و بیت کوین

بسیاری بیت‌کوین را همچون طلا یک دارایی امن (safe haven) می‌دانند که در مواقع افزایش ریسک‌ها یا در شرایط تورمی، با رشد قیمت همراه می‌شود. از این رو ادعا می‌کنند این دو بازار همبستگی قیمتی بالایی دارند. با وجود این به نظر می‌رسد حداقل در یک ماه اخیر این معادله برهم خورده است. این در حالی است که همبستگی قیمتی این دو دارایی در مقاطعی از امسال به طور بی‌سابقه‌ای به بیش از ۷۰ درصد هم رسیده بود.

دلیل این اتفاق چه می‌تواند باشد؟

از دلایل اصلی رالی دیوانه‌وار بیت کوین افزایش تقاضای آن از سوی حقوقی‌ها مطرح می‌شود (جالب آنکه در همین حال بسیاری از صندوق‌های جهان در حال خروج از بازار طلا هستند). گفته می‌شود تعداد آدرس‌ها و کیف‌پول‌های بازیگران بزرگ بیت‌کوین نسبت به دو سال قبل حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته است. دلیل دیگر نیز کمیاب شدن آن ارزیابی می‌شود. چراکه پی‌پال و اسکوئر (دو شرکت خدمات مالی بزرگ دنیا) اخیرا ارائه خدمات بیت‌کوین به مشتریان خود را آغاز کرده‌اند و از این رو تقریبا تمام بیت‌کوین‌های تازه ماین شده (استخراج شده) را خریداری می‌کنند. البته برخی هم با بهانه اینکه آینده سیستم مالی جهان در دست رمزارزهاست به سمت این بازار سوق می‌یابند. به طور کلی گفته می‌شود اکنون فعالان اقتصادی جهان ارزهای دیجیتال را نسبت به سه سال پیش (اوج قبلی قیمت آن‌ها) بیشتر جدی گرفته‌اند.

در سوی مقابل طلای جهانی تحت تاثیر کاهش ریسک‌ها در جهان قرار گرفته و حتی افت شاخص دلار هم کمک چندانی به آن نکرده است. تعیین و تکلیف سرنوشت انتخابات آمریکا، پیشرفت‌های چشمگیر در تولید واکسن کرونا و بهبود نسبی اقتصادها از دلایل افت قیمت اونس ارزیابی می‌شوند. در مجموع این عوامل در حرکت مخالف این دو بازار جلب توجه می‌کنند و باید دید آیا چنین روندی اتفاقی و گذراست یا شاهد آغاز دوره‌ای جدید در این بازارها هستیم.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها