|
کدخبر: 136520

ماجرای مبادله با طلا به جای پول واقعیت دارد؟

چند روز پیش عنوان شد کمیسیون اقتصادی پیگیر طرحی است که با توجه به آن از این به بعد می‌توان به جای پول از طلا در معاملات استفاده کرد. اما پیگیری‌ها از کمیسیون مربوطه و مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد هیچ بحثی در این باره مطرح نشده و چنین طرحی وجود ندارد.

بانک و بیمه ماجرای مبادله با طلا به جای پول واقعیت دارد؟

ماجرا از توییت خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس آغاز شد. او نوشته بود بزودی طرحی در مجلس مطرح ‌می‌شود تا بر اساس آن “طلا” جایگزین “پول” ‌شود و درصورت تصویب طرح مذکور، کلیه مبادلات و خرید و فروش‌ها با واحد طلا انجام خواهد شد.

اگرچه چنین پیشنهادات عجیبی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، از سوی مجلسی‌هایی که قبلا طرح‌های بی‌پشتوانه‌ای مثل جهش تولید مسکن، خودرو مجانی و…را مطرح کرده بودند، چندان بعید به نظر نمی‌رسید اما ظاهرا این بار وجود و پیشنهاد این طرح از سوی اعضای کمیسیون اقتصادی تکذیب می‌شود.

نگاه مدافعان یک طرح عجیب

دکتر وهاب قلیچ، عضو هیات علمی گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، روز گذشته در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد از دیدگاه موافقان این طرح گفته و دو سناریوی احتمالی را برای عملی کردن این طرح شرح داده است.

از بین رفتن بازار خرید و فروش سکه، کاهش اشتیاق مردم برای خرید دلار و سایر ارزهای خارجی، کم شدن ذخیره طلای زینتی و سکه در خانه‌ها، جایگزینی با پالت‌های دلار و شمش طلا در مبالات بین‌المللی، جلوگیری از تولید نقدینگی بدون پشتوانه و افزایش تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، قابلیت استفاده سریع و آسان و از بین رفتن هژمونی دلار از جمله مزایای این طرح ذکر شده است.

برای اجرای این طرح نیز گفته شده بود اولین حالت استفاده از طرح پول‌طلا، مثل مبادله کالا به کالا است. یعنی از خود طلا در مبادلات مالی به نحو مستقیم استفاده شود و چیزی همانند «دینار اسلامی» ضرب و یا «اسکناس با نخ طلایی» چاپ شود.

حالت دوم نیز آن است که بنا به آنچه در قانون پولی و بانکی کشور گفته شده است، یک ریال برابر با مقدار گرم طلای خالص، معادل‌سازی شود و اجازه خلق ریال بدون پشتوانه و معادل ثابت طلا صادر نشود.

تکذیب شد

حالا پیگیری تجارت‌نیوز از کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد چنین طرحی در کمیسیون مطرح نشده و حرفی هم از آن نیست. تعدادی از نمایندگان این کمیسیون اعلام می‌کنند که در این باره چیزی نشنیده‌اند و چنین طرحی وجود خارجی ندارد.

از جمله این نمایندگان احسان خاندوزی است که به تجارت‌نیوز می‌گوید: «من در این باره اطلاعی ندارم و به شما هم اطمینان می‌دهم در کمیسیون اقتصادی هیچ بحثی درباره چنین طرحی صورت نگرفته است. این اولین باری است که حرف این طرح را می‌شنوم. نه چنین طرحی را در کمیسیون دیده‌ام و نه بحث رسمی در این باره شده اما شاید یکی از نمایندگان در جایی از چنین طرحی حرف زده باشد».

حتی کارشناسان امور بانکی مرکزپژوهش‌های مجلس نیز نسبت به این طرح و هر بحثی درباره آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند چنین طرحی وجود خارجی ندارد.

با این تفاسیر باید دید دلیل طرح چنین موضوعی و رسانه‌ای کردن آن به چه دلیلی صورت گرفته است؟

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    این طرح خوبیست و باید عملی شود . اینهمه طلا از معدن به دست می اید و کمبود طلا نیست باید سریع
    اقدام شود و نه فقط مجلس بلکه خود بانک مرکزی
    اقدام نماید تا اینقدر پول کشور بی ارزش نشود و هیچ
    معیاری بهتر از طلا نیست دلار هم در برابر طلا سر تعظیم فرود می اورد باید در کوچکترین واحد پولی
    طلا جاسازی شود تا بالاترین ان تا مشکل حل شود
    فقط طلا میتواند حریف دلار شود و در این زمینه
    بانک مرکزی و شورای عالی امنیت ملی وارد شوند
    و اقدام نمایند و کار را فقط به مجلس نسپارند چون
    قوانین مجلس باید مدت ها بین شورای نگهبان و
    مجمع تشخیص دست به دست شوند و کار طولانی
    میشود اما در این مورد خاص بانک مرکزی سریع
    اقدام نماید نمایندگان مجلس و مجمع میتوانند نظر
    مشورتی بدهند اما بانک مرکزی سریع اقدام نمایدچون
    تا این کار انجام نشود ارزش پول ملی حفظ نمیشود
    و دلار همیشه دست بالا را خواهد داشت

ارسال نظر