|
کدخبر: 134838

نرخ سود سپرده در بانک های مختلف

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده سیاستگذار فعلا برنامه‌ای برای افزایش نرخ سودهای سپرده ندارد، اما مشاهدات و پیگیری‌ها نشان می‌دهد برخی بانک‌ها برای ایجاد جذابیت در سپرده‌گذاری نرخ سود سپرده یکساله را دو درصد افزایش داده‌اند.

بانک و بیمه نرخ سود سپرده در بانک های مختلف

آخرین بار شورای پول و اعتبار سه ماه پیش وضعیت نرخ سود بانکی را در بازار پول تغییر داد. بر این اساس نرخ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک‌سال ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال به ۱۸ درصد رسید.

این درحالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ۲۴۰۰ به عدد بی‌سابقه ۴۲,۴ درصد رسیده است. در واقع درصد تعیین شده قانونی برای سود سپرده سالانه بیش از چهار درصد از تورم هم کمتر است.

ظاهرا این عدم همخوانی تاثیر خودش را هم در آمارها گذاشته؛ طبق آخرین آمار مربوط به متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی، نرخ رشد سپرده کوتاه‌مدت دو برابر رشد سپرده بلند‌مدت بوده است و سپرده‌های بلند مدت فقط ۱۸ درصد رشد کرده‌اند آن هم در شرایطی که در یک سال منتهی به شهریور ماه ۹۹ حجم نقدینگی ۳۶.۲ درصد رشد داشته است.

به عبارتی شبکه بانکی می‌توانست فرصت خوبی برای جذب سپرده بلندمدت داشته باشد اما جذاب نبودن نرخ سودهای سپرده در مقابل بازارهای رقیب این فرصت را از او گرفت.

چند هفته پیش با بالا گرفتن تب شایعات درباره افزایش نرخ سود سپرده، رئیس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب این خبر در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که بانک مرکزی فعلا برنامه‌ای برای تغییر نرخ سودهای بانکی ندارد.

حالا گزارش میدانی از ۱۷ بانک نشان می‌دهد که با گذشت چند هفته از تاکید همتی در برخی شعب بانکی هیچ خبری از دستور جدید سیاستگذار نیست.

کارمندان و اپراتورهای بانک‌های شهر، پارسیان، ایران زمین، اقتصادنوین، سینا، پاسارگاد و گردشگری خبر می‌دهند که نرخ سود سپرده در آن‌ها به ۱۸ درصد رسیده است.

با سپرده‌گذاری با سود ۱۸ درصدی بعد از یک تا سه ماه(در بانک‌ها و با توجه به میزان سپرده متفاوت است) سپرده‌گذار قادر است مبلغ سپرده خود را بی‌هیچ زیانی بردارد.

در دو بانک مسکن و کشاورزی نیز کارمندان آنها صراحتا اعلام می‌کنند که نرخ سود سپرده یک ساله را به ۱۸ درصد رسانده‌اند.

بانک‌های سرمایه، ملی، سپه، سامان، ملت، صادرات و موسسه اعتباری کوثر نیز بر اساس نرخ قانونی ۱۶ درصد برای سپرده‌های یک‌ساله و ۱۸ درصد برای سپرده‌های دوساله سود می‌دهند.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    این فقط و فقط ظلم به مردم است چون پول ان ها در برابر تورم ارزش خود را از دست میده د چه کسی جوابگوی این ظلم اشکار است و چرا کسی از دولت سوال نمیکند تا پاسخگو کند د ولت را و چرا هیچ وقت کسی از اینکه پول مل ت بی ارزش میشود سخنی نمیگوید

  • ناشناس ارسالی در

    مسخره هست سودسپرده ها بایدحداقل 30 درصدب شه بااین تورم وحشتناک

  • ناشناس ارسالی در

    ماتوشهرستان یک خانه 50 متری روقبل ازعیدقراربود260میلیون بخریم پس اندازماحدود150 میلیون بودبقیه هم وام داشتیم فروشنده دبه کرد پولمون توبانک موندحالا قیمت همون خونه توشهرمارسیده به650 میلیون اما سودپول ماتوبانک تواین مدت 7میلیون شده این طنزتلخ داره توکشوربی دروپیکرمااتفاق میفته حالا خانه دارشدن برای مارویا شده وروزی چندبارمسئولین بی کفایت ودلالهای بی شرف وهمه مسببین این اوضاع رونفرین میکنیم سودبانکی بایدبالای 50 درصدبشه تازه بازاین شعبده بازی اقایان درافزایش قیمت مسکن وماشین وسکه و...جبران نمیشه

  • ابهری ارسالی در

    بانک مسکن برای ارائه تسهیلات وام مسکن به متقاضیان اتقریبا 40 وگاه 42 درصد بهره می‌گیرد مبلغ 18 تا 20 درصد بابت خرید اوراق تسه و بالای 20 درصد برای اصل وام و کارمزد و بقیه هزینه ها اما برای مردم که پولشان را در بانک سپرده‌گذاری کنند نرخ های کمتر از یک سوم بهره پرداخت می شود دقیقا اقتصاد اسلامی حاکم است و تمامی مراجع تقلید هم تایید می‌کنند دستتان درد نکند با این اقتصادتان

  • ناشناس ارسالی در

    احسنت به شرف آن نماینده مجلسی که گفت اقت صاد کشور با پول ربا اصلاح نمی شود ، سود 22 درصدی در کدام بخش اقتصاد واقعی بوجود می آید ،بانک ها با پول مردم تورم ایجاد ن موده و سرپا مانده اند و گرنه پول ها را گ رفته و به باد داده اند و حال مجدد از کل جامعه مطالبه می کنند ،تا سیستم بانک ها از محل تورم و ربا سرپا مانده اند مردم ای ران بیچاره اند

  • ایرانی ارسالی در

    هر چه سود بانکی پایین تر سهم اون بالاییه ا از اندوخته مردم بیشتر است چون مابه الت فاوت بین نرخ سود واقعی و نرخ سود دستوری بین بخورها تقسیم میشه.خون بشه .

  • ناشناس ارسالی در

    این مال بانک های بوده که رئیس بانکش ترسو نبوده بعضی هاشون محافظه کارن وتازه کاهش هم دادن از ترسشون بیشتر این افزایش سود مال تهرون نه شهرستان ها خوشبحال تهرانی ه ا بعد میکن چرا دوست داری بری تهران از بس که خوب وعزیزند

  • ناشناس ارسالی در

    ما سال ۹۳ کامیونمون رو به ۳۷۰ میلیون فرو ختیم یکی از آشناها نصف پول رو برد و تا ش ش ماه پس نداد وقتی پول به دستمون رسید دی گه هیچ کاری نتونستیم کنیم حالا همون پول رهن خونه هم نمیکنه و چون این پول تو بانک ه یارانه معیشتی هم به ما تعلق نگرفت فقط میخوام بگم گوه تو مملکت داریتون.

  • اصغر ارسالی در

    با سود صد میلون پول ۳۰ کیلو برنچ هندی ۳ کیلو گوشت خریدم اینه ارزش پول خاک به سر مسولین

ارسال نظر