|
کدخبر: 114336

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بازار ارز و طلا چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۱۴)

صبح امروز (سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹) بانک مرکزی با اعلام نرخ جدید ارز، نوید یک روز نسبتا آرام را به فعالین این حوره می داد چرا که از بین ۴۷ ارز، قیمت ۲۲مورد را بدون تغییر اعلام کرد.

بانک و بیمه  امروز در بازار ارز و طلا چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۱۴)

ارزش یورو در بازار آزاد بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۲۷،۲۰۰ (بیست و هفت هزار و دویست ) تومان معامله شد و قیمت دلار نیز نسبت به روز قبل، با ۷۰ تومان کاهش، ۲۳،۲۳۰ (بیست و سه هزار و دویست و سی ) تومان نرخ‌گذاری شد. این در حالی است که دلار در بازارهای جهانی با افزایش ارزش مواجه بود و به اعتقاد کارشناسان همین رشد نرخ دلار باعث متوقف شدن اوج گیری طلا در بازارهای جهانی شد. البته این کاهش ناچیز قیمت طلا سبب نشده که علاقه سرمایه گذاران به خرید این فلز گرانبها کمتر شود، چرا که به زعم بسیاری از کارشناسان بازارهای پولی جهان، در حال حاضر طلا بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه های خرد و کلان است.

البته این تحلیل ها در بازار ایران چندان کارساز و متناسب با حقیقت نیست چرا که اعمال تحریم های همه جانبه به نحوی باعث جزیره‌ای شدن اقتصاد ایران شده است و کاملا قواعد متفاوتی نسبت به بازارهای جهانی دارد. یکی دیگر از عوامل عدم استقبال سرمایه گذاران خرد و کلان به بازار ارز و طلا، رشد بی سابقه و افسار گسیخته بورس اوراق بهادار تهران بوده که موجب جلب نظر بسیاری از صاحبان سرمایه شده، به نحوی که به گفته مسئولین مربوطه بیش از ۳میلیون نفر وارد بورس شده اند و حتی برخی افراد از مشاغل بعضا اداری خود نیز استعفا داده اند تا در بازار سرمایه به آمال و آرزوهای خود برسند.

شاید یکی از دلایل کم فروغی بازار طلا در ایران همین مساله انباشت سرمایه در بازار بورس باشد اما نباید از اوضاع نابسامان نظام اقتصادی کشور نیز غافل شد که بسیاری از فعالین حوزه بازار را حتی به ورشکستگی نیز کشانده و برخی دیگر نیز تصمیم به خارج کردن سرمایه خود از کشور کرده اند. البته در این بین نباید از داستان پر آب چشم ارزهای صادراتی نیز غافل شد چرا که به گفته بانک مرکزی بخش اعظمی از این ارزها توسط صادرکنندگان کالا هیچگاه به کشور بازنگشته و سرنوشت مشخصی ندارد. هرچند قوه قضاییه نیز برای برخورد با این گروه از صادرکنندگان که ارزهای صادراتی را به کشور بازنگردانده اند اعلام آمادگی کرد ولی تاکنون این هشدارها تاثیر چندانی در سطح بازار نگذاشته است.

قیمت دلار و ۴۶ ارز دیگر اعلام شد

بانک مرکزی امروز (سه‌شنبه) بهای رسمی ۴۷ ارز عمده را اعلام کرد که از این میان ۲۲ ارز شاهد کاهش ارزش و ۱۷ ارز شاهد افزایش بها بودند. نرخ سایر ارزها نیز ثابت ماند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه ۱۴ مراداماه) نرخ رسمی ۴۷ ارز عمده بین‌المللی را اعلام کرد.

از این میان ۲۲ ارز با کاهش قیمت و ۱۷ ارز با افزایش قیمت مواجه بودند. ارزش سایر ارزها ثابت باقی ماند. بر این اساس هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال، هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۹۵۷ ریال و هر یورو ۴۹ هزار و ۴۲۸ ریال نرخ‌گذاری شدند. همچنین در تابلوی بانک مرکزی، هر فرانک سوییس ۴۵ هزار و ۷۷۲ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۰۷ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۶۰۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۶۳۸ ریال، روپیه هند ۵۵۹ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۷ هزار و ۲۲۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار و ۱۶۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۵۹۵ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۲۰ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال قیمت‌گذاری شد.

راه‌حلی برای معضل عدم بازگشت ارزهای صادراتی

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در رابطه با ارزهای صادراتی و بازگرداندن آن گفت: با دولت و بانک مرکزی هم عقیده هستیم که صادر‌کننده باید ارز خود را بازگرداند، اما روش محاسبه بانک مرکزی اشکال اساسی دارد. حسین سلاح ورزی نایب اتاق بازرگانی ایران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: با دولت و بانک مرکزی هم عقیده هستیم که صادر‌کننده باید ارز خود را بازگرداند، اما روش محاسبه در بانک مرکزی اشکال اساسی دارد، زیرا در سال ۹۷ میزان صادرات غیر نفتی ۴۲ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار بوده که فقط ۱۰ میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی و تعاونی هاست و آنها موظف به بازگرداندن ۵.۶ میلیارد دلار از این رقم بوده‌اند.

طلا؛ امن‌ترین مقصد برای سرمایه گذاران

در حالی که نگرانی‌ها در مورد تبعات اقتصادی شیوع گسترده ویروس کرونا موجب خنثی شدن تاثیر کاهشی ترمیم ارزش دلار در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد امروز با اندکی کاهش در نزدیکی بالاترین رقم‌های ثبت شده در روز سه شنبه باقی ماند. در حالی که نگرانی‌ها در مورد تبعات اقتصادی شیوع گسترده ویروس کرونا موجب خنثی شدن تاثیر کاهشی ترمیم ارزش دلار در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد امروز با اندکی کاهش در نزدیکی بالاترین رقم‌های ثبت شده در روز سه شنبه باقی ماند.

بزرگترین بانک‌های بورسی کدامند؟

در طول یک سال گذشته و علی‎رغم نوسانات اخیر بورس تهران، رشد زیادی در بازار سرمایه و گروه‌‌های زیرمجموعه آن روی داده، اما گروه بانکی یکی از دسته هایی است که در اغلب اوقات روند سودآوری آن رو به افزایش بوده ‎است. در طول یک سال گذشته و علی‎رغم نوسانات اخیر بازار سهام، رشد زیادی در بازار بورس و گروه‌‌های آن اتفاق افتاده، اما گروه بانکی یکی از گروه‌‌هایی است که در اغلب اوقات روند سودآوری آن صعودی بوده ‎است. بانک‌ها در ایران تاثیرپذیری بسیار محدودی از نوسانات بازار جهانی و تغییر قیمت‌‌ها دارند که بر مزایای سرمایه‌گذاری در آنها می‌افزاید و درمجموع نسبت ریسک به بازدهی مناسبی برای سرمایه‎گذاران ایجاد می‌کنند. بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که صنعت بانکداری با ارزش بازاری ۵۹۰ هزار میلیاردتومان پنجمین گروه بزرگ بازار محسوب شده و۶.۷درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد.

قیمت دلار، طلا و سکه در بازار چند؟

امروز ۱۴مرداد۹۹ در بازار آزاد تهران قیمت طلای ۱۸عیار به هر گرم یک میلیون و ۷۰ هزار تومان، قیمت دلار ۲۳ هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

مردم یارانه جدید می‌گیرند

نماینده مردم تبریز در مجلس از طرح نمایندگان برای واریز یارانه نقدی معادل ۴۰ لیتر بنزین به هر ایرانی، خبر داد. احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان طرحی را در مجلس تدوین کردند که بر اساس آن یارانه نقدی معادل ۴۰ لیتر بنزین ماهانه به حساب هر ایرانی باید واریز شود.

خبر خوش برای بازنشستگان جویای وام

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از افزایش اعتبارات تسهیلات تعلق گرفته شده به بازنشستگان در امسال خبر داد که بر اساس آن با افزایش اعتبار این ردیف به ۲۰۰۰ میلیارد تومان، رقم وام‌ پرداختی به پنج میلیون تومان رسیده که بین ۴۰۰ هزار نفر توزیع می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها