|
کدخبر: 314353

افزایش مصف/ناترازی گاز/سرمایه گذاری

افزایش مصرف گاز در بخش‌های صنایع/ علت ناترازی مشخص شد

وزیر نفت گفت: مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده در روز گذشته ۴۶۵ میلیون مترمکعب بود.

انرژی افزایش مصرف گاز در بخش‌های صنایع/ علت ناترازی مشخص شد

جواد اوجی در جریان برگزاری نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: مصرف گاز در بخش صنایع،نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و باید گفت یکی از علت های ایجاد ناترازی در این حوزه، نبود سرمایه گذار است.

وی ادامه داد: رشد مصرف گاز در بخش‌های صنایع و نیروگاهی نسبت به سال گذشته تقریبا شش درصد افزایش یافته است. در تامین سوخت نیروگاه‌ها روزی ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیش از قبل به آنها دادیم در بخش صنایع نیز روزی شش میلیون مترمکعب گاز بیش از گذشته دادیم. این اقدام وزارت نفت موجب کاهش ۲۰ میلیون لیتری سوخت مایع در این دو بخش شد و در جهت هوای پاک اقدام شد.

وزیر نفت از جمع‌آوری ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل در پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: این حجم گاز تا پایان سال به ۱۸ میلیون مترمکعب خواهد رسید که با تحویل به پتروشیمی‌ها به محصولات پتروشیمی و ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

اوجی با اشاره به سیاست وزارت نفت برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی، گفت: شرکت پالایش و پخش وزارت نفت در حال دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها و وانت‌بارهاست.

وی از ذخیره‌سازی سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در مخازن طبیعی کشور خبر داد و افزود: کلیه پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز را به صورت اورهال انجام دادیم. تولید گاز خام از ابتدای دولت ۵۰ میلیون مترمکعب بیشتر شده است. بیش از ۳.۲ میلیارد لیتر سوخت مایع برای نیروگاه‌ها و صنایع ذخیره‌سازی شده است.

وزیر نفت علت ناترازی گاز را عدم سرمایه‌گذاری در دوره‌های گذشته اعلام کرد و گفت: امیدوارم با ابتکارات فوق زمستان امسال را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

اوجی از تزریق گاز به میادین مشترک نفتی در فصل تابستان سخن گفت  و افزود: به دلیل کاهش مصرف گاز در بخش خانگی در فصل گرم به میادین مشترک نفتی تزریق کردیم. به ازای هر ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار فوت مکعب گاز که در یک میدان نفتی انجام می‌شود، یک بشکه نفت بیشتری برداشت می‌کنیم.

وی با اشاره به سیاست وزارت نفت در اجرای پنجره ملی هوشمند، گفت: تمامی شرکت‌های زیرمجموعه تلاش کرده‌اند وصل شوند اما اگر شرکتی هنوز به این سامانه متصل نشده است به دلیل مباحث مربوط به پدافند غیرعامل است. ملاحظاتی در این زمینه وجود دارد و دوستان در حال رایزنی برای رفع آنها هستند. از نظر ما هیچ مشکلی برای پیوستن شرکتهای‌مان به این سامانه وجود ندارد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها