|
کدخبر: 314058

اقتصاد کشور/تولید داخل/ نفت و گاز

نقش مهم نفت در رشد اقتصادی کشور/ تکیه ایران بر توان تولید داخل

طبق آخرین اطلاعات اعلامی از سوی مرکز آمار، گروه نفت و گاز رشد اقتصادی ۲۵.۶ درصدی را به‌دست آورده که به گفته وزیر نفت، این مهم به واسطه رشد سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت بوده است؛ موضوعی که به گفته کارشناسان تغییر رویکرد و بازطراحی تجارت انرژی ایران در این مهم نقش داشته و باید این مسیر ادامه داشته باشد.

انرژی نقش مهم نفت در رشد اقتصادی کشور/ تکیه ایران بر توان تولید داخل

طبق اعلام مرکز آمار، بزرگترین و بیشترین رشد اقتصادی بخش‌های مختلف اقتصاد، در بخش تولید و تجارت نفت و گاز رقم خورده به‌طوری‌ که بیش از ۲۰ درصد رشد اقتصادی را این بخش به خود اختصاص داده و باعث شده است که رشد اقتصادی کشور در مجموع به هشت درصد برسد، درواقع بخش نفت و گاز ایران به عنوان پیشران اقتصادی کشور با سیاست و دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم، نقش بسیار کلیدی و پررنگی در تحقق این مهم داشته است.

یکی از رویکردهای کلیدی دولت سیزدهم در تبدیل شدن به پیشران رشد اقتصادی کشور، توجه و تمرکز بر خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها با بازطراحی تجارت انرژی ایران بوده که علاوه بر توسعه تجارت منطقه‌ای گاز، توانسته است که بازارهای متنوعی برای نفت خام ایران ایجاد کند به‌گونه‌ای که در شرایط تحریمی کامل، نفت و گاز ایران به خوبی به فروش می‌رسند و این موضوع نشان از  نقش بازطراحی تجارت انرژی ایران در دولت سیزدهم دارد.

این دولت علاوه بر تجارت نفت و گاز، در حوزه تولید و استخراج نفت و گاز نیز اقدامات کلیدی و بسیار مهمی داشته که سبب شده ایران با تکیه بر توان داخلی، به توسعه میادین مشترک گازی و نفتی و استخراج حداکثری نفت و گاز بپردازد که آخرین ابتکار ایران در این زمینه، رسیدن به فناوری برداشت گاز از پیچیده‌ترین لایه مشترک مرزی ایران با قطر در فاز ۱۱ پارس جنوبی بوده که با توان داخلی به برداشت رسیده است.

رشد اقتصادی در گرو توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

همچنین تولید نفت در شرایط تحریمی کامل نیز رکوردشکنی کرده و به بیش از ۳.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است، آمار و ارقام موجود در حوزه صنعت نفت بیانگر مسیر درست این دولت در حوزه نفت است موضوعی که وزیر نفت نیز بارها با تشریح اقدامات بر آن تاکید داشته و اخیرا نیز اعلام کرد که رشد ۲۵.۶ درصدی صنعت نفت و گاز به واسطه سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده را برای کشور به ارمغان آورده رقم خورده است.

به گفته وی ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا رتبه نخست را دارد و این نعمتی  است که باید بتوانیم این سرمایه‌های بالقوه را بالفعل کنیم تا رشد مطلوبی در دولت مردمی انجام شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

تاثیر صنعت نفت بر رشد اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، اکثر کارشناسان نیز نقش وزارت نفت را در این مهم بزرگ جلوه می‌دهند و بر این باورند که تغییر و بازنگری سیاست انرژی توانسته این مهم را محقق کند، مهدی هاشم زاده - کارشناس حوزه انرژی - در همین راستا به ایسنا گفت: خنثی سازی تحریم‌ها یکی از موضوعات مورد پیگیری دولت سیزدهم بوده است، یکی از مشکلاتی که بخش حکمرانی دیپلماسی ایران دارد این است که با فرض رفع تحریم‌ها می‌خواهند همه امور را پیش ببرند، مشکلی که ایجاد می‌شود این است که زمانی که با تحریم مواجه می‌شویم، ساز و کار واحدی برای برخورد با آن نداریم.

وی افزود: این ساز و کار به خصوص در حوزه انرژی که بیشترین تحریم‌ها روی آن اعمال شد، تغییرات جدی کرد، دولت سیزدهم روی بحث بازارسازی به جای بازارهای سنتی در دسترس متمرکز شد، فرق بازارسازی با بازاریابی سنتی این است که تقاضای جدید در بازار به وجود می‌آید، به خصوص این موضوع در بحث نفت بسیار اثرگذار است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به پالایشگاه ال‌پالیتو به عنوان اولین پالایشگاه فراسرزمینی در این حوزه، گفت: دو پالایشگاه دیگر تا آخر سال در همین راستا به تولید می‌رسد، ضمن اینکه تاکنون قرارداد ۱۷ پالایشگاه با ظرفیت ۲.۴ میلیون بشکه در روز منعقد شده است که کل فروش نفت را پوشش می‌دهد و علاوه‌ بر این باید یک میلیون بشکه با توجه به نیاز داخل نفت بیشتر تولید کنیم و به عدد ۴.۲ میلیون بشکه در روز برسیم.

هاشم‌زاده با بیان اینکه یکی از راهکارها پالایشگاه‌های فراسرزمینی و بازارسازی طبیعی بود که در نفت اتفاق افتاد، تصریح کرد: نتیجه اقدامات ایران در بازطراحی تجارت انرژی خود در حوزه نفت و گاز منجر به این شد که اکنون با یک رشد و توسعه بالا در حوزه تولید نفت و گاز مواجه هستیم، در واقع در فصل بهار رشد تولید و صادرات نفت و گاز حدود ۲۰ درصد شده بود که همین مساله موتور محرک اقتصاد کشور شد و در نهایت به رشد هشت درصدی که ناظر بر برنامه هفتم است، دست یافتیم.

وی با اشاره به صنعت گاز نیز گفت: در این حوزه موضوع برداشت و استخراج و فروش مطرح است که در این بخش نیز یک رشد ۲۰ درصدی را تجربه کردیم که اصلی‌ترین رشد بخش اقتصادی کشور در همین صنعت نفت و گاز رقم خورد، در واقع حوزه نفت و گاز تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشتند. بازطراحی دولت سیزدهم برای تجارت انرژی نقش مهمی در رشد تولید و اقتصاد کشور داشت و دولت سیزدهم توانست با اجرای سیاست‌های درست در شرایط تحریمی وضعیت مناسبی را رقم بزند.

به گفته هاشم‌زاده در روزهای اخیر نیز موسسه کپلر آماری منتشر کرد مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران به چین به ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده یعنی پالایشگاه‌های کوچک مقیاس یا مینی‌ریفاینری‌هایی که روی آن بازارسازی جدیدی کرده بودیم به ثمر نشسته است و عدد بزرگی را رقم زد، موضوع مهم و قابل توجه این است که ایران در اوج تحریم‌ها به این اعداد می‌رسد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها