|
کدخبر: 313669

تحریم های غرب/نفت/رکود اقتصادی

قیمت نفت باب میل روس ها/ تحریم های غرب بی اثر ماند

در حالی که بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان در حال سبک و سنگین کردن کاهش بیشتر تولید هستند، روسیه میل چندانی به تغییرات اساسی ندارد زیرا درآمد انرژی قوی بوده و قیمت نفت هم بالاتر از پیش‌بینی‌هایش شده و کسری بودجه این کشور را کاهش داده است.

انرژی قیمت نفت باب میل روس ها/ تحریم های غرب بی اثر ماند

وزیران تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و متحدانشان نظیر روسیه هستند، یکشنبه هفته آینده در وین دیدار می‌کنند.

قیمت نفت از اواخر سپتامبر به این طرف، ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده زیرا تولید آمریکا در رکورد بالایی قرار دارد و همچنین رشد تقاضا برای سوخت ضعیف شده است. سه منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: اوپک پلاس قرار است کاهش بیشتر تولید نفت را بررسی کنند.

یک منبع نزدیک به دولت روسیه به رویترز گفت: دلیلی نمی‌بینم که تغییر اساسی صورت بگیرد. وی افزود: در دیدار حضوری، همچنان احتمال سورپرایز وجود دارد.

عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس در سلسله اقداماتی که انجام داده‌اند، متعهد شده‌اند تولید نفت را مجموعا ۵.۱۶ میلیون بشکه در روز معادل پنج درصد از تقاضای جهانی کاهش دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد روسیه با وجود شدیدترین تحریم‌های غرب که علیه یک اقتصاد بزرگ اعمال شده و شامل سقف قیمت برای فروش نفت از طریق دریاست، مسکو نه تنها دوام آورده، بلکه پیشرفت کرده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های روسیه، اقتصاد روسیه پس از رشد منفی در سال ۲۰۲۲، حدود سه درصد در سال میلادی جاری رشد می‌کند که سریع‌تر از رشد اقتصادی آمریکا یا منطقه یورو خواهد بود.

قیمت‌ بالاتر نفت در سال میلادی جاری و استفاده روسیه از ناوگان نفتکش‌های شبح، به معنای آن است که بخش عمده نفت روسیه بالاتر از سقف قیمت غربی فروخته می‌شود.

 الکسی کوکین، تحلیلگر مستقل نفتی در مسکو، گفت: قیمت نفت از سطوح «کاملا مطلوب»، به سطوح «مطلوب» کاهش یافته است. به همین دلیل، به نظر می‌رسد نیاز خاصی برای اقدام روسیه نیست. نگه داشتن محدودیت تولید در سطوح فعلی، یک گزینه قابل قبول است.

روسیه قیمت امسال نفت اورال که گرید نفتی صادراتی اصلی این کشور است را ۴۷۸۸ روبل (۵۳.۳۶ دلار) در هر بشکه پیش بینی کرده است.

نفت اورال روز جمعه در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه مالکان نفتکش‌ها که باعث افزایش هزینه حمل شد و کاهش شاخص‌های قیمت بازار جهانی، به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه که سقف قیمت غربی است، سقوط کرد اما روز سه شنبه دوباره از این قیمت بالاتر رفت.

در برنامه بودجه که در سپتامبر منتشر شد، قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴، حدود ۸۵ دلار پیش بینی شده که بدبینانه‌تر از پیش بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز است.

کسری بودجه روسیه در ماه میلادی گذشته به دلیل قیمت بالاتر نفت، کاهش ارزش روبل و پرداخت مالیات‌های سه ماهه، کمتر شد. کسری بودجه روسیه در ۱۰ ماهه امسال، به ۱.۲۴ تریلیون روبل (۱۳.۴۵ میلیارد دلار) رسید که معادل ۰.۷ درصد تولید ناخالص داخلی بود. این رقم بسیار بهتر از کسری ۲.۹۳ میلیارد روبل بود که در برنامه‌های اولیه پیش بینی شده بود.

درآمد نفت و گاز روسیه در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۷.۵ درصد رشد کرد اما در ۱۰ ماهه سال، ۲۶.۳ درصد کاهش داشت.

با این حال، سهم فروش انرژی در درآمدهای بودجه فدرال که سابق بر این فراتر از ۵۰ درصد کل درآمد بودجه بود، کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها